Mazda3 MPS – 2.3 DISI (2010 – prezent)

0
272

FOTOGRAFII: ANDREI TOBOȘARU

Mazda3 MPS a ajuns la a doua generație, plus un facelift, iar calitățile sale se cumulează. Exemplarul condus de noi a demonstrat acest lucru.

Istoric

Mazda3 MPS reprezintă un adevărat automobil-emblemă pentru lumea hot-hatch-urilor. Aflat la a doua generație, el a devenit celebru peste ocean sub numele Mazdaspeed3, preluînd o seamă de calități, dar și motorul, de la Mazdaspeed6 sau Mazda6 MPS. Deși relative tânăr ca model, Mazda3 MPS a cucerit rapid inimile tinerilor, ajutând la impunerea sloganului Zoom-Zoom. Prima Mazda3 MPS a apărut în 2007, rolul să fiind, același cu al tuturor versiunilor sport din acest segment, să revigoreze vânzările modelului Mazda3, pe care se baza. Cea de-a doua generație a fost prezentată în 2010, intrând pe piață aproape simultan cu face-liftul modelului de bază.

Design

Designul este unul din punctele cheie ale acestui model, pe lângă calitățile caroseriei de bază, fiind prezente și câteva repere specific mașinilor cu mai mulți cai-putere: prize de aer de pe capotă, spoiler și eleron, la care se adaugă inscripția MPS, în diferite locuri ale caroseriei. Diferențele nu sunt spectaculoase, însă, ci mai degrabă discrete. Este posibil ca albul mașinii testate să estompeze aspectul agresiv pe care aceste detalii îl aduc.

Confort

La interior diferențele sunt și mai discrete. Practic, detaliile care subliniază apartenența la familia MPS sunt scaunele ceva mai profilate, dar departe de a fi prea sport. Specifica este si combinatia de culori, rosu și negru. În rest, materialele și aspectul general sunt aceleași cu versiunile celelalte ale Mazda3, cu un aspect plăcut, de nivel mediu. Sentimentul general este unul plăcut, cu un accent ușor de mașină sport.

Funcționalitate

Din punct de vedere al funcționalității nu sunt diferențe față de celelalte motorizări. Consola și panul de comandă central sunt ușor de accesat, cu comenzi clare și vizibile. Poziția la volan este mult mai bună datorită scaunului sport. În același timp mașina păstrează toate calitățile hatchback-ului în privința spațiilor de depozitare și a confortului pasagerilor spate.

Performanțe

Motorul este același cu generația anterioară, de asemenea același cu cel de pe Mazda6 MPS, fiindu-i aduse câteva modificări de setare. Este vorba despre 2.3 DISI (direct injection spark ignition), cu o cilindree de 2261 cmc, supraalimentat cu ajutorul unei turbine. Aceasta din urmă a fost cea ajustată cel mai mult de la o generație la alta. Puterea de 260 CP și cuplul de 380 Nm sunt impresionante, chiar dacă noile rapoarte ale cutiei de viteze au mai tăiat, parcă, din elanul mașinii, suficient cât să nu mai fie violentă, ci doar agresivă. Este posibil ca starea anvelopelor să accentueze această senzație. În contrapartidă, noile setări au adus un câștig mic la consum.

Manevrabilitate

Descrierea poate fi făcută succint: direcție foarte exactă, ajutată de suspensiile joase, abordare spectaculoasă a virajelor, o subvirare neplăcută, ajutată și de anvelopele nepotrivite, cu frânare cam lungă, motivul fiind probabil același. Un mare avantaj este absența intervenției cuplului în direcție, lucru foarte important la un hot-hatch cu tracțiune pe puntea față.

Siguranță

Aceleași dotări de siguranță ca la celelalte versiuni, cu ABS, EBD, TCS și DSC (echivalent ESP) în standard. Modelul a primit 5 stele EurNCAP, chiar dacă testul nu a fost făcut cu această versiune. Pasagerii au la dispoziție și 6 airbaguri (frontale, laterale și cortină), pedale deformabile și coloana de direcție deformabilă. În principiu, acest capitol este fără reproș.

Concurență

Abordări diferite și tehnologii diferite, ca și povești diferite. Cam așa ar putea fi caracterizat acest sub-segment, al hatchback-urilor sport, cu motoare de peste 200 CP și prețuri ce se pot compara cu cele ale clasei medii. VW Golf și Ford Focus au versiuni mai slabe ca putere, dar mai puternice ca imagine. De asemenea, ceilalți concurenți europeni sunt în creștere de imagine pe acest segment și bătălia este din ce în ce mai grea.

Costuri

Prețul de listă este prohibitiv, fiind printre cele mai mari de pe piață în segment. Promoția actuală lasă deoparte 2.000 de euro, astfel că Mazda3 MPS ajunge la 27.630 euro. Chiar și așa, mașina este mult mai scumpă, de exemplu, decât Renault Megane RS. E drept, este mult mai bine echipată, dar pentru cei care nu doresc echipamentele suplimentare este un dezavantaj. Valoarea de revânzare este sub cea a europenilor.

Concluzii

Mazda3 MPS este un hothatch în adevăratul sens al cuvântului. Mașina are deja tradiție, ca să nu mai vorbim despre experiența infinită a companiei în materie de mașini sport. Are însă și minusuri care o pun în dezavantaj în fața concurenței.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.