Apreciată pentru simplitate și robustețe, Dacia Duster reușește să stârnească pasiuni și să adune în jurul său fancluburi numeroase, fiind una dintre puținele mașini Made in Romania de care putem fi cu adevărat mândri. O mașină bună, însă nu una perfectă, o mașină care nu a primit doar laude, ci și critici din partea clienților. Dacia și-a ascultat, însă, din nou, cu atenție fanii, cărora le închină un facelift menit să îmbogățească rețeta de succes Duster cu ingrediente, până nu de mult, tabu în gama constructorului argeșean: un motor turbo pe benzină de 125 CP, o finisare mai atentă și chiar un sistem simplist, dar eficient, de navigație. Primele impresii din Provence, Franța.
Istoric
Duster nu este un nume complet nou în panoplia Dacia, aceeași titulatură fiind folosită pe anumite piețe, în anii ’80, și de Aro 10. Bineînțeles, Duster-ul din zilele noastre nu mai are nimic în comun cu strămoșul său îndepărtat, fiind un SUV compact modern, înzestrat cu componente la fel de moderne, preluate direct din banca de organe a Alianței Renault-Nissan. Promovat drept o alternativă onestă la SUV-urile de oraș occidentale, Duster s-a afirmat rapid într-un segment dominat de concurenți puternici, dar relativi scumpi, devenind în scurt timp de la lansare un bestseller la nivel european. Singurul rival care, anul acesta, a devansat Duster pe piețele din Vest a fost chiar fratele de concern, Nissan Juke, un crossover mai mic și mai scump decât modelul argeșean. Odată cu restilizarea la care a fost suspus, Duster își va revendica, din nou, poziția de lider.
Design
Pentru cei care se așteptau ca operațiunea de întinerire a SUV-ului argeșean să aducă modificări radicale de design, Duster facelift va fi, cu siguranță, o dezamăgire. Constructorul de la Mioveni a ales calea bătătorită a schimbărilor subtile, dar de efect, ce reușesc să imprime un aer mai sobru, de inspirație teutonă: faruri noi, cu geam clar și lumini diurne, o grilă redesenată, cu inserții cromate rectangulare, jante satinate de 16 inch și stopuri pe fundal mai deschis. Suficient pentru ca Duster să pară mai cizelat și mai matur, fără a renunța la caracteristicile care l-au făcut celebru, simplitatea și robustețea. În fond, “radical” este un termen diametral opus filozofiei Dacia, care și-a creat o reputație solidă de brand no-nonsense, dedicat amatorilor de mașini oneste, ieftine și ușor de întreținut.
Confort / Funcționalitate
Odă închinată fanilor, renovarea adusă interiorului își propune să rectifice micile carențe de ergonomie raportate de-a lungul timpului de proprietari. Cel mai bun exemplu în acest sens este repoziționarea comenzilor pentru deschiderea și închiderea geamurilor electrice pe portiere, poziție infinit mai naturală, demnă de un automobil modern, produs în secolul XXI. O altă veste bună vizează tot geamurile, de data aceasta, cel de pe partea șoferului, care dispune, în premieră, de comandă cu impuls, detaliu ce contrastează puternic cu una dintre ultimele reminiscențe ale trecutului, claxonul, rămas, în continuare, captiv pe satelitul de comandă al farurilor. Ceasurile de bord sunt și ele noi, fiind preluate de la Logan/Sandero II, cu tot cu afișajul pentru temperatura exterioară, indicatorul pentru schimbarea ideală a treptei de viteză dar și cu turometrul “unic”, fără zonă roșie, indiferent de motorizare.
Consola centrală a fost complet reconfigurată pentru a acomoda touchscreen-ul de șapte inci al sistemului multimedia MediaNav, cu navigație și conexiuni bluetooth/USB incluse. Caracterizat printr-un meniu simplu, cu o grafică extrem de sugestivă, acesta nu este doar cel mai ieftin sistem de navigație (300 euro) integrat disponibil, în prezent, pe o mașină de serie, ci și unul dintre cele mai intuitive. Din nefericire, ecranul este montat prea jos, mult în afara câmpului vizual al șoferului, care se vede, astfel, nevoit să își abată în mod constant și periculos privirea de la drum. Poziționarea nefericită a fost impusă, se pare, de tubulatura sistemului de ventilație ascunsă în spatele planșei de bord, traseul acesteia fiind imposibil de modificat, în limita unor costuri rezonabile.
Duster facelift face un mare pas înainte în materie de confort, inclusiv la nivel acustic. În sfârșit, scaunele nu mai sunt obositoare la drum lung, oferind o susținere laterală mai bună și un suport lombar mai eficient, iar tapițeriile, inclusiv cea din piele, au acum un aspect mai îngrijit. Antifonarea este și ea mai bună, grație izolării suplimentare a panoului care desparte compartimentul motor de habitaclu și a chederelor pentru portiere modificate. Cx-ul relativ mare al caroseriei are, totuși, încă un cuvânt greu de spus, mai ales în regim de croazieră, atunci când intensitatea zgomotelor aerodinamice crește direct proporțional cu viteza de deplasare.
Portbagajul nu a fost modificat, oferind în continuare un volum util de 475 litri, suficient pentru nevoile de zi cu zi ale unei familii tinere. Ruloul nu mai este confecționat din material textil, fiind înlocuit cu un panou rigid, mai ușor de manevrat. În partea superioară a consolei și a torpedoului și-au făcut apariția două noi spații utile, suficient de încăpătoare pentru a depozita un telefon mobil sau o agendă.
Performanțe
Primii kilometri parcurși la volanul noului Duster ne-au convins că tehnologia de ultimă oră din spatele noii motorizări TCe nu este un simplu truc de marketing. Echipat cu o transmisie manuală cu șase trepte și timonerie precisă, tipic franțuzească, noul turbo pe benzină de 1,2 litri și 125 CP reușește să își surclaseze toți rivalii actuali în materie de reprize și accelerații, putându-se lăuda cu o valoare excelentă de 10,4 secunde pentru sprintul de la 0 la 100 km/h și o viteză de top de 175 km/h. Cuplul maxim își face simtiță prezența încă de la 2.000 rpm, marele avantaj al tipului de combustibil folosit, benzina, fiind că întreaga valoare de 205 Nm este livrată pe o plajă mult mai largă comparativ cu un diesel echivalent. Practic, motorul nu rămâne fără suflu decât peste 6.000 rpm, păstrându-și caracterul vivace inclusiv în sarcină, în palierul superior de turații. Primele trei trepte sunt alegerea ideală pentru un ritm de rulare alert, condimentat cu depășiri succesive, rapoartele superioare fiind etajate ceva mai lung, de dragul economiei de carburant. Creditat cu un consum mediu de 6,2 l/100 km, Duster 1.2 TCe a avut nevoie de puțin peste 6,7 litri de benzină pentru a parcurge 100 km, în regim economic, respectiv 8,5-9 litri, abordând un stil de conducere eminamente sportiv, în care am încercat să ne bucurăm, fără niciun fel de remușcări, de tonalitățile înalte plăcute, dar nu foarte sonore, ale motorului de 1,2 litri, un propulsor vivace și neașteptat de rafinat. La debut, Duster 1.2 TCe este oferit exclusiv cu tracțiune față, o versiune 4×4 urmând să fie lansată în 2015, odată cu trecerea la normele de poluare Euro6.
Manevrabilitate
Pentru cei care au mai avut ocazia să conducă un Duster, este evident că ținuta de drum a rămas neschimbată, fiind la de sigură și previzibilă ca în cazul modelului anterior, cu mențiunea că centrul de greutate ridicat continuă să imprime caroseriei un ruliu destul de pronunțat. Puntea spate este de tip H, versiunile echipate cu tracțiune față, așa cum este și cazul modelelor 1.2 TCe, fiind private, în continuare, de posibilitatea montării unei suspensii multilink, cu repercusiuni evidente asupra confortului și stabilității, sesizabile, însă, doar la limită, în viraje extrem de strânse sau la trecerea peste denivelările scurte. Subvirarea intervine doar în situații extreme, moment în care mașina este readusă pe trasa corectă de ESP-ul capabil, oricând, să pondereze “indiscrețiile” șoferilor neglijenți. În dulcele stil Dacia, confortul suspensiei este excelent, iregularitățile căii de rulare fiind absorbite cu precizia unui burete dornic să înghită apele unui întreg ocean. Direcția asistată hidraulic oferă un feedback corect, fiind suficient de incisivă pentru un SUV de talia lui Duster. Însă, poate cea mai bună veste este că Duster nu și-a vândut sufletul în schimbul infuziei de tinerețe de care a avut parte, excelentele sale capabilități off-road rămânând, din fericire, nealterate, prin prisma gărzii la sol generoase (210 mm) și a unghiurilor foarte bune de atac (29,3 grade) și degajare (34,9 grade).
Siguranță / Tehnologii
Cura de perfecționare a Daciei Duster continuă și la capitolul tehnologii, pe lista de echipamente ale SUV-ului autohton strecurându-se sisteme precum tempomatul, limitatorul de viteză și senzorii de parcare. Siguranța nu a fost nici ea uitată. Noul Duster face cinste vastei expertize în domeniu a părintelui său spiritual, Renault, viitorii proprietari urmând să primească, încă de la nivelul de bază, ESP, ABS, ASR, EBV, airbaguri frontale și, în premieră, airbaguri laterale cap-torace standard. Duster facelift nu a ajuns încă sub lupa experților EuroNCAP, însă, un scor de patru stele este previzibil, în lipsa airbagurilor cortină și a sistemelor moderne de siguranță activă, precum Lane Assist, monitorizarea unghiurilor moarte sau frânarea automată.
Costuri / Concurență
Dacia continuă să uimească concurența și publicul, deopotrivă, prin politica imbatabilă de prețuri, devenită deja tradiție. Duster facelift nu iese nici el din tipare, noul model, în versiunea de bază 1.6 Acces, fiind mai ieftin (10.900 euro), în ciuda plusului evident în materie de dotări și rafinament. Motorul de 1,2 litri, testat de noi cu prilejul lansării internaționale din Provence, face parte din eșalonul superior de variante disponibile în gama Duster. Astfel, Duster 1.2 TCe poate fi comandat exclusiv în compania nivelului de echipare de top, Laureate, la un preț de pornire de 14.700 euro, cu TVA. Standard, se oferă tracțiune față, aer condiționat, geamuri electrice, faruri de ceață, lumini diurne, închidere centralizată cu telecomandă și, pentru unitățile comandate până la finele lui 2013, sistem MediaNav, propus, în mod normal, pentru 300 euro. Harta Europei costă încă 100 euro, însă chiar și asa, MediaNav rămâne cel mai ieftin sistem de navigație integrat disponibil, în prezent, pe piață. Jantele din aluminiu Dark Metal, de 16 inci, costă 350 euro, senzorii de parcare, 200 euro, iar scaunele față încălzite, 100 euro. Pentru vopseaua metalizată, clienții trebuie să scoată din buzunar 300 euro, în timp ce volanul îmbrăcat în piele presupune un cost suplimentar de 100 euro, iar cruise control-ul, de încă 200 euro. Garanția Dacia este, în continuare, de 3 ani sau 100.000 km și poate fi prelungită cu încă 24 luni, în limita a 100.000 km, pentru numai 219 euro.
Ecartul de preț dintre Duster și cei mai apropiați rivali ai săi, Skoda Yeti 1.4 TSI/122 CP (de la 18.377 euro), Nissan Qashqai 1.6/117 CP (de la 17.990 euro), Suzuki S-Cross 1.6/120 CP (de la 16.300 euro), rămâne, în continuare, considerabil, cele câteva mii de euro care despart SUV-ul argeșean de competitori fiind un avantaj insurmontabil, greu de ignorat de clienții cu bugete limitate.
Concluzie
Dacia Duster nu mai este doar SUV-ul onest și accesibil, care și-a clădit o reputație solidă în materie de polivalență și fiabilitate. Este o mașină modernă, echipată cu cele mai noi tehnologii, o mașină care evoluează în mod constant, devenind mai atrăgătoare, mai capabilă și mai matură ca oricând. Duster este, fără doar și poate, cel mai reușit model produs, în prezent, de Dacia, un vehicul versatil și robust, dedicat, în egală măsură, amatorilor de escapade montane și familiștilor de carieră.
[…] Citește aici Test Drive cu Dacia Duster 1.2 Tce 125 CP […]
Shop online Mudster – Modificari Dacia Duster
De la 1 Septembrie va invitam sa comandati produsele comercializate de Mudster Romania prin intermediul magazinului online Mudster Shop:
http : // shop . mudster. ro / ro
Acceptam plata la livrare sau prin Paypal si majoritatea cardurilor bancare, livrarea se face prin curier DPD sau Posta Romana
Mudster Romania va ofera : modificari Dacia Duster, tuning Dacia Duster, offroad Dacia Duster, diferential autoblocant Dacia Duster, troliu Dacia Duster, anvelope Dacia Duster, scut protectie motor Dacia Duster, scut rezervor Dacia Duster, scut diferential Dacia Duster, bara metalica Dacia Duster, Snorkel Dacia Duster, kit suspensii Ironman4x4 cu inaltare +3cm/+5cm, Faruri DLR Dacia Duster 2010-2013 etc. Vizitati shop.mudster.ro sau detalii la 0760554307 !!!