autoindustry.ro Web analytics

Publicat la: joi, apr. 26th, 2012

Dacia Lodgy – 1.5 dCi (2012 – prezent)

Am testat Lodgy în premieră, alături de ceilalți jurnaliști din România, primul MPV veritabil al mărcii Dacia, dar și primul model construit în afara granițelor. Maroc a oferit o experiență inedită inclusiv pentru mașină.

Istoric

Istoria mărcii dar și a caroseriilor de tip monovolum nu reprezintă nimic special pentru Dacia. Cu excepția break-ului 1300 și derivatele, urmat de Logan MCV, nimic nu recomandă Dacia pentru acest segment. În schimb, marca-mamă, Renault este unul dintre pionierii europeni în MPV-uri, cu o reputație de necontestat. De aici Dacia ar putea culege destule puncte în fața clienților, cu atât mai mult cu cât Lodgy a fost considerat un real pericol pentru Scenic și Kangoo.

Design

Pe ansamblu, mașina este agreabilă, dar în detaliu lucrurile nu stau la fel de bine. Renault nu a excelat niciodată în design, și nici modelele Dacia nu o fac. Este o evoluție față de Logan, dar putem vorbi despre unele proporții care lasă de dorit. Cei care au totuși nevoie de această mașină, pot face concesii la estetică, mai ales că nu vorbim despre un automobile sport ori despre o limuzină premium, ci despre un monovolum pragmatic, iar în această clasă aspectul rămâne pe planul al doilea.

Confort

Confortul în Dacia este un subiect delicat. Nu putem avea pretenții de BMW la un preț de 10.000 de euro. Dar putem observa destule îmbunătățiri, mai ales în comparație cu Logan și cu versiunea MCV. Suprafețele au beneficiat de ceva mai multă atenție la proiectare, astfel că aspectul nu mai este unul ieftin. Inclusiv comenzile pentru AC arată din ce în ce mai bine. În plus, am testat echiparea de top, cu tot cu navigație și bord central negru, lăcuit, ceea ce a ridicat foarte mult aspectul general. În rest, materialele sunt obișnuite pentru acest segment de preț. Poziția la volan este ridicată, specific monovolumelor, însă consola centrală nu are un nivel la fel de ridicat, astfel că necesită un efort pentru șofer să folosească obiectele/paharele depozitate acolo. Am sesizat și o mai bună antifonare, zgomotul motorului fiind destul de bine filtrat la interior. Din păcate, Media NAVI și aerul condiționat sunt disponibile doar ca echipamente opționale.

Funcționalitate

Surpriza foarte plăcută a fost legată de vizibilitate și chiar ergonomia comenzilor, unghiurile vizibile fiind mai bune decât la multe alte modele cu tradiție în segment. Stâlpul A, cel din față, nu deranjează aproape deloc, punându-mi firesc întrebarea dacă acest lucru nu s-a făcut cu o diminuare a rezistenței acestui stâlp. Până la proba contrarie, respectiv testele EuroNCAP, îi dăm credit constructorului. Comenzile sunt în mare similare cu Duster, cu câteva comenzi pe volan, puține, plus satelitul multimedia preluat de la Renault. Navigația, cea în jurul căreia se învârte practic tot confortul din habitaclu, are doar comenzi pe ecran, plus volum. Are și priză USB, și conexiune Bluetooth, deci nu îi lipsește nimic, practic. Navigația are limba română, am fost fericit să descopăr vocea Ioanei de pe GPS-urile iGo, așa că nu putem să-i reproșăm nimic.

Spațiile de depozitare sunt destul de multe, ar putea fi și mai multe dacă s-ar rezolva problema cu consola. Lipsește în schimb cotiera, nu avem încă informații dacă este disponibilă, deși fiind vorba despre o echipare superioară, era de așteptat să existe deja.

Portbagajul este gigantic, unul dintre cele mai mari din acest segment, iar scaunele versiunilor cu 7 locuri sunt pliabile, și demontabile. Nu pot asigura spațiu decât pe distanțe mici, având în vedere că vorbim despre 2 locuri în portbagaj, dar chiar și cu ele mai rămâne ceva loc de bagaje, să spunem că pentru un week-end. O problemă va fi și accesul celor doi care urcă în portbagaj pe locurile 6 și 7.

Performanțe

Primul test a fost efectuat cu motorul 1.5 dCi, de 110 CP, un motor care nu este străin posesorilor de mașini Dacia. Având în vedere că mașina nu este deloc grea (circa 1,2 tone), propulsorul poate să-și facă treaba foarte bine, evident, în limitele cilindreei sale. Are reprize bune, subliniate și de o cutie parcă ajustată pentru acest model, păstrează și resurse pentru eventuale depășiri, iar consumul stă între limite normale, fără excese nici în sus, nici în jos, cu o medie de 7,5 litri la 100 km, în regim extraurban plus căteva localități destul de liniștite. La rularea ceva mai sportiv consumul poate crește ușor. La următorul test vom verifica capacitățile acestui motor și cu mașina plină cu 5-6 persoane. Amatorii de benzină vor beneficia, de la toamnă, și de un motor nou, 1.2 TCe, de 115 CP, care va satisface, cu siguranță, pe mulți. Celelalte motoare sunt 1.5 dCi de 90 CP și 1.6 16v, benzină, 85 CP.

Manevrabilitate

Pe șosea, lucrurile stau destul de echilibrat, cu o direcție destul de predictibilă, cu ușoare zgomote din cauza drumului extrem de accidentat, apoi suspensii suficient de rigide, cel puțin în condițiile a două persoane la bord, plus bagaje. Nu există ESP în standard, deci asistența la rulare se reduce la ABS. Frânele se comportă bine după circa 1000 km cât avea la bord mașina, singurul dezechilibru fiind dat de spatele ceva mai greu, cu o punte față ușoară, lucrur care se va accentua la încărcarea cu pasageri și bagaje.

Siguranță

Despre siguranță este greu să vorbim, din două motive. În primul rând, Lodgy nu a fost testat de EuroNCAP, deci nu putem emite un comentariu obiectiv. În al doilea rând, modelele Dacia au suferit la testele anterioare, astfel că analiza subiectivă pleacă de la acest aspect. Am remarcat limitatorul de viteză, un plus nu neapărat important, dar bun pentru punctele EuroNCAP. Lipsa ESP-ului, în echiparea standard, și a altor sisteme de asistență vor trage, în schimb, în jos, nota finală.

Tehnologie

Capitolul tehnologii nu prea există la Dacia, motivul fiind dat de apartenența la segmentul low-cost, unde nu prea se investesc bani în așa ceva. Platforma este aceeași cu Logan, ba chiar ar trebui să vorbim despre ultimele modele construite pe această platformă (vor mai urma doar derivate ale Lodgy, probabil, apoi se va trece la o versiune îmbunătățită a acesteia).

Concurență

Competitorii principali sunt mai degrabă MPV-urile de segment B, în ciuda diferenței de dimensiuni. Altfel spus, Lodgy se încadrează în subsegmentul monovolumelor compacte, unde există Opel Zafira, Renault Scenic, Ford C-Max sau Citroen C4 Picasso. Numai că pretențiile în acel segment sunt peste posibilitțile Dacia, de aceea preferăm să o comparăm cu modele mai mici, dar cu prețuri mai apropiate, adică zona de unde Dacia poate prelua clienți. Ford B-Max va reprezenta o problemă, și chiar dacă vorbim despre aproximativ 4.000 de euro în plus, când începem să configurăm un Lodgy mai dotat, diferența se estompează ușor. Clienții vor veni și de la Logan MCV, dar și din zona second-hand, de la cei care au deținut monovolume.

Costuri

Prețul rămâne principalul atu al costurilor. Deși s-a dovedit și la celelalte modele Dacia că prețul mic se mai pierde în timpul utilizării, prin prețuri mai mari la piese sau manoperă, nici nu se pune în discuție avantajul enorm al mașinii față de alte modele similare. În privința valorii de revânzare, ca toate mașinile Dacia, Lodgy va avea o pierdere mare, procentual, dar suma în valoare absolută va fi mică, ceea ce este cel mai important. Tot mici sunt și taxele și impozitele, deci cei care caută costuri mici de utilizare și nu sunt impresionați de alte calități, pot face deja o rezervare la un dealer Dacia.

Prețuri Dacia Lodgy

Dagia Lodgy – versiuni

Pret (cu TVA) EURO

Acces 1.6 85 CP 5 locuri

9 500

Ambiance 1.6 85 CP 5 locuri

10 500

Ambiance 1.5 dCi 90 CP 5 locuri

12 600

Laureate 1.6 85 CP 5 locuri

11 500

Laureate 1.2 TCe 115 CP 5 locuri

13 100

Laureate 1.5 dCi 90 CP 5 locuri

13 600

Laureate 1.5 dCi 110 CP 5 locuri

14 200

Ambiance 1.6 85 CP 7 locuri

11 000

Ambiance 1.5 dCi 90 CP 7 locuri

13 100

Laureate 1.6 85 CP 7 locuri

12 000

Laureate 1.2 TCe 115 CP 7 locuri

13 600

Laureate 1.5 dCi 90 CP 7 locuri

14 100

Laureate 1.5 dCi 110 CP 7 locuri

14 700

Lasă un comentariu

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>