Constructorii francezi, Renault şi PSA Peugeot-Citroёn, au anunţat cifre de afaceri în scădere cu 8.6 şi, respectiv, cu 7, pentru primul trimestru al anului 2012 (T1), explicate în parte de trend-ul descendent al pieţei europene. În acelaşi context însă, Volkswagen a raportat un profit operaţional peste aşteptări.
PSA Peugeot-Citroёn, cel mai mare constructor auto francez şi al doilea la nivel european, a înregistrat în T1 venituri de 14.29 miliarde euro, în scădere cu 7 faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, după ce vânzările diviziei “Automotive” s-au prăbuşit cu 14 de la începutul lui 2012, la 9.72 miliarde euro. Oficialii grupului au pus aceste rezultate pe seama condiţiilor economice dificile din Franţa şi din sudul Europei, precum şi pe concurenţa extrem de dură din anumite segmente, ceea ce a generat o presiune asupra preţurilor. Mai mult, din punctul de vedere al PSA, nici viitorul apropiat nu sună bine, previziunile sale anticipând o scădere a pieţei auto la nivel european cu 5 şi al celei din Franţa, cu 10.
Renault, al doile constructor francez, a publicat şi el o cifră de afaceri cu 8.6 mai mică în T1, de numai 9.54 miliarde de euro, invocând tot declinul vânzărilor în Europa, având în vedere că afacerile diviziei sale de automobile a scăzut cu 9.6.
Este adevărat, conform statisticilor Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), piaţa auto din UE 27, plus Elveţia, Norvegia şi Islanda, s-a contractat cu 7,3 de la începutul anului. Dar acelaşi “aer” l-a respirat şi grupul Volkswagen, cel mai mare producător auto din Europa şi al doilea la nivel mondial, care a anunţat un profit de 3,2 miliarde de euro, cu 10 mai mare faţă de T1 2011, şi vânzări în creştere cu 26, la 47,3 miliarde de euro. În lipsa unor date economice mai complexe, o explicaţie exactă a succesului VW, în timp ce Renault şi PSA scad, este dificil de formulat. Dar mai mulţi analişti Bloomberg şi Reuters au apreciat că “secretul” grupului german ar putea consta în structurarea precisă a gamei de produse, ce variază de la micuţul Up!, la maşini sport, precum Lamborghini, şi de lux (Bentley), şi până la camioane de 50 de tone (MAN).
Prin urmare, acţiunile Volkswagen A.G. au urcat cu 15 de la începutul acestui an, valoarea producătorului auto fiind estimată la 58,3 miliarde de euro. Iar constructorul nu şi-a pierdut din optimism, păstându-şi obiectivul de a atinge un profit operaţional similar cu cel din 2011: 11,3 miliarde de euro.