Carlos Tavares, Chief Operation Officer al grupului Renault şi numărul doi în ierarhia companiei după Carlos Ghosn, a vorbit despre planurile de viitor Dacia şi alte subiecte importante ce vizează constructorul de la Mioveni, în cadrul unei întâlniri cu presa de specialitate din România.
Expansiunea gamei Dacia
Calendarul lansărilor şi nominalizarea următoarelor modele ce vor intra în viitorul apropiat în portofoliul companiei sunt probabil cele mai populare teme de discuţie legate de Dacia. Din neferice, aşa cum ne aşteptam, Tavares a ocolit elegant dezvăluirea unor detalii exacte despre product planning-ul viitor al mărcii. Conform strategiei curente, numărul maxim de modele ce ar permite menţinerea unui raport ideal între profitabilitate şi costurile de promovare/industrializare este de maximum 8 sau 9.
”Numărul optim pe care-l vedem pentru gamă este de 8 sau 9 modele. Nu vrem să cădem în capcana pe care noi, în lumea auto, o numim “launch and leave”, ceea ce înseamnă că după lansarea unui model nu sunt investiţi suficienţi bani în marketing şi apar probleme de profitabilitate sau chiar de calitate.”
Astfel, expansiunea gamei Dacia s-ar putea opri pentru o scurtă perioadă, nu înainte de completarea acesteia cu încă două modele complet noi.
Întrebat dacă un sedan de clasă compactă/medie accesibil (mai mare decât Logan), posibil concurent al noii Skoda Octavia şi, în acelaşi timp, al lui Renault Fluence, ar putea fi inclus pe lista lansărilor imediate, Tavares a ţinut să precizeze că un astfel de model nu este deocamdată luat în calcul de Dacia, nefiind cel mai potrivit exponent al direcţiei de dezvoltare curente.
Şi atunci, care sunt cele două Dacii noi pe care le putem aştepta cât de curând în showroom-uri? Singurele variante plauzibile, neconfirmate încă oficial, rămân pick-up-ul derivat din Dokker şi o versiune break, cu cinci locuri, a noului Logan.
Calitatea produselor Dacia
Metamorfoza recentă a noului Logan în Renault Symbol şi asamblarea noului sedan la Mioveni, pe aceeaşi linie de producţie cu versiunile Dacia, a ridicat semne de întrebare legate de posibila creştere a numărului de modele Renault produse în România. Tavares nu a exclus categoric această variantă, reconfirmând competitivitatea şi importanţa uzinei de la Piteşti în cadrul grupului Renault.
“Totul depinde de atingerea standardelor de calitate impuse de sigla Renault. În prezent, suntem cât se poate de mulţumiţi de calitatea vehiculelor produse la Mioveni. Chiar astăzi am fost să verific noile modele, iar noile Logan şi Sandero au progresat foarte mult, deşi cerinţele noastre au crescut la nivel de calitate percepută. Până la urmă, avem aceleaşi standarde şi aceleaşi exigenţe în toate uzinele grupului, atât în România, cât şi în Franţa, Rusia sau India. Calitatea vehiculelor de la Piteşti ne-a permis să le comercializăm atât sub sigla Dacia, cât şi sub sigla Renault şi o vom face în continuare, în funcţie de oportunităţile de piaţă şi în funcţie de nevoile comerciale.”
“Războiul” Lodgy-EuroNCAP
Un alt subiect fierbinte abordat de directorul operaţional al Grupului Renault a fost scorul de trei stele obţinut de Lodgy în cadrul ultimei sesiuni de teste EuroNCAP şi, mai ales, pertinenţa observaţiilor oficiale exagerat de maliţioase, ce nu fac cinste unui organism de talia EuroNCAP. A existat în media din România un sentiment că Dacia Lodgy a căzut victima unor interese mai puțin fair-play la testele EuroNCAP, idee împărtăşită şi de Autobis, care a publicat un material amplu pe această temă, “EuroNCAP budgets on Fair-Play”. În ciuda susţinerii oferite de presa locală, Tavares a preferat să nu comenteze sau, mai mult, să atace declaraţiile defăimătoare neobişnuit de exagerate făcute de EuroNCAP, limitându-se la reconfirmarea atenţiei deosebite pe care Grupul Renault o acordă siguranţei pasive şi active, indiferent dacă ne referim la modelele produse sub sigla Dacia sau Renault.
“Suntem cât se poate de scrupuloşi cu marca Dacia şi respectăm toate reglementările impuse de organismele internaţionale, de legislaţie. Mai mult decât atât, ne străduim în permanenţă să le depăşim. Lodgy nu face excepţie, dar este cât se poate de normal ca în acest domeniu, al siguranţei, să fie mereu ceva de îmbunătăţit, iar noi lucrăm deja în această direcţie. După cum ştiţi nu este posibil să obţii calificative perfecte în toate tipurile de prestaţii. Ne vom păstra spiritul Dacia, adică vom oferi lucrurile de care este absolut nevoie. Apoi, modul în care un organism internaţional alege să se exprime nu este ceva care să mă privească sau care poate fi comentat oficial. Relaţia pe care Renault o are cu EuroNCAP este una bună, meritele grupului în domeniul siguranţei fiind confirmate de mulţi ani. Nu voi face acum un deserviciu relaţiei pe care o avem cu EuroNCAP apucându-mă să fac remarci apropo de comentariile lor.”
“Fabrica de bani” Dacia
Automotive News Europe a realizat recent o amplă analiză a business-ului Dacia, calculele publicaţiei confirmând statutul de “fabrică de bani” al constructorului de la Mioveni. Citat de aceeaşi publicaţie, Carlos Tavares descrie şi el Dacia drept un veritabil “cash cow” al Grupului Renault. Iată că maşinile ieftine, de volum, pot produce, contrar aşteptărilor, profituri consistente, numărul de vehicule din gama entry, construite pe platforma M0 (Logan) sub sigla Dacia şi Renault apropiindu-se, în premieră, de 1 milion de unităţi în 2012, prag ce va fi depăşit în 2013, potrivit estimărilor.
Carlos Tavares a insistat să ne explice termenul “cash cow”, tradus, cu conotaţii deloc pozitive, dar 100 ad-literam, drept “vacă de muls”.
“Gama entry (modele Dacia/Renault produse pe platforma M0 – n.r.) este cât se poate de importantă pentru noi, fiind gama cu marja de profit cea mai ridicată din Grup. Media este de 6 din marja operaţională de profit (profitul brut – n.r.). Bineînţeles, marja poate creşte, în funcţie de pieţele la care ne referim. Este probabil şi o consecinţă directă a investiţiilor pe care le-am făcut, în România fiind injectaţi, în medie aproximativ 150 de milioane de euro pe an, pentru dezvoltarea de noi modele sau retehnologizare. Parte din profit este reinvestit, în situri noi, în utilaje, pentru că o companie în care profitul nu este reinvestit este o companie fără viitor. Investim în viitorul nostru, investim în noi tehnologii, în noi procese şi investim aici, în România. Modelul de business pe care l-am definit pe gama entry, adică marjă ridicată de profit şi reinvestiţii, l-am denumit în termeni anglo-saxoni, cash cow.”
Dacia este unul dintre stâlpii profitabilităţii Grupului Renault şi arma cu care francezii contracarează declinul tot mai accentuat al pieţelor mature din vestul Europei, prin pătrunderea în zone emergente cu potenţial comercial ridicat precum Rusia, Brazilia, India, Africa sau regiunea Euromed. Modelele produse la Mioveni se fac remarcate prin robusteţe, fiabilitate şi costurile reduse de întreţinere, atuuri importante ce nu pot fi trecute cu vederea de clienţii cu bugete limitate.