autoindustry.ro Web analytics

Publicat la: mar, dec. 11th, 2012

Analiză Automotive News: “Dacia, mașina de profit a Renault”

Publicația lunară editată de Automotive News Europe a realizat, în numărul din decembrie, o amplă analiză a business-ului Dacia, cel care a reușit să aducă profituri mari grupului din care face parte, Renault. Dacă titlul articolului este „Cum a reușit brandul low cost al Renault, Dacia, să devină o poveste de succes globală”, titlul de copertă este unul de impact: „Dacia, mașina de profit a Renault”

Calculele jurnaliștilor de la Automotive News confirmă faptul că nu întotdeauna mașinile ieftine, de volum, aduc profituri mici. Și asta pentru că volumul de automobile pe care Dacia se așteaptă să le vândă până la finele lui 2012 , inclusiv cele sub brandul Renault, s-ar putea apropia de 1 milion de unități. Acesta este motivul pentru care tot mai mulți constructori caută soluții pentru a intra pe nișa ocupată de Dacia. Una dintre explicațiile profiturilor mari este tocmai faptul că Renault își permite să vândă aproape două treimi din producția de mașini construite pe platforma M0 (Logan) sub sigla Renault, la prețuri deloc mici. Mai precis, dacă media prețurilor în Europa, pentru mașinile Dacia, este de 8.000 de euro, pe piețele unde se vinde cu sigla Renault prețul este cu cel puțin 20 mai mare, după cum au calculat ziariștii de la ANE. Mai departe, calculele se bazează pe o marjă operațională (profitul brut) de 9-10, ceea ce, susține Luca Ciferi, redactor-șef Automotive News Europe, este o marjă specifică mărcilor premium, nu unui producător low-cost. Cât despre șansele rivalilor de a rupe din felia de piață pe care a ocupat-o Dacia, Carlos Tavares, COO al Renault Group, spune clar: „Suntem cu 10 ani în față. Pentru alții nu va fi ușor să ne prindă”. Dar acesta mai spune ceva, în discuția cu ziaristul: „Dacia este cu adevărat o vacă de cash pentru Renault”.

Printre explicațiile prețurilor mici pe care le poate practica Dacia se numără și marja mică pe care dealerii acestei mărci o practică, în jur de 5, ei nefiind obligați, printre altele, să construiască showroom-uri separate pentru Dacia. De cealaltă parte, faptul că un client Dacia nu negociază discounturi prea mari, din cauza prețului deja mic al mașinii, contribuie la profiturile mari ale mărcii Dacia.

„Dacia este un pariu pe care Renault l-a făcut în urmă cu 13 ani, parte a planului ambițios de expansiune al fostului CEO Louis Schweitzer. În 1999, Schweitzer a cumpărat Dacia, o obscură companie românească, aproape moartă. Afacerea a fost umbrită în acel an de alianța încheiată de Renault cu Nissan, aproape de faliment la acel moment. Schweitzer a avut un plan în minte pentru Dacia: să lanseze o mașină de familie de 5.000 de euro, pentru a atrage cumpărătorii din Europa Centrală și de Est, care altfel ar fi cumpărat o mașină second-hand. Logan a avut un preț de 5.900 de euro la lansare, mai mult decât ținta lui Schweitzer, dar încă cea mai ieftină mașină modernă disponibilă în Europa de Est. Dacia a introdus apoi în Europa de Vest un Logan mai bine echipat care pornea de la 7.500 de euro.” Așa descrie publicația Automotive News startul relansării Dacia sub patronajul Renault.

După ce a început cu o singură uzină, în România, la Mioveni, astăzi Renault fabrică produsele Dacia (sub ambele sigle) în 11 uzine, în Europa, Rusia, America de Sud, Africa și India. Numai modelul Logan a fost vândut în 2 milioane de exemplare, în cei 13 ani, iar extinderea gamei conduce la o creștere exponențială a vânzărilor. În fiecare an, vânzările de mașini Dacia au crescut, astfel că cei de la Renault nu se tem că ar putea fi altfel în 2013.

Acesta este motivul pentru care nu doar partenerul de alianță, Nissan, a pus la cale reînvierea unui brand, Datsun, pentru a vinde mașini low-cost pe anumite piețe, dar și constructori mai mari, precum Volkswagen sau PSA Peugeot Citroen, au început deja să testeze terenul pe care Dacia este lider.

Lasă un comentariu

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>