Toată România a aflat despre nefericita întâmplare cu Dacia Lodgy, pornită de la organizația europeană EuroNCAP. Modelul românesc a primit un punctaj nu tocmai lăudabil, de numai 3 puncte. Calificativul este unul discutabil, la fel cum și automobilul în cauză poate fi pus în discuție. Ceea ce a făcut însă EuroNCAP, odată cu difuzarea comunicatului referitor la mașinile testate în ultimul val, este nu doar lipsit de profesionalism, ci și o premieră în activitatea acestei organizații.
În primul rând, nu îmi amintesc ca un alt comunicat al EuroNCAP să aibă în titlu un atac atât de direct la un model anume. Acum au făcut-o, încercând să fie fie și jurnaliști, și judecători, și, pe alocuri, jucători. Pentru că din tonul cu care au fost concepute frazele comunicatului răzbate cu obstinație supărarea unor constructori care au cheltuit o avere pe sistemele de securitate, pentru a obține punctaje maxime la testele de siguranță, în timp ce Dacia vinde mașini, destul de multe, cu o platformă concepută acum 10 ani.
Dar să vedem ce spune comunicatul EuroNCAP. Titlul în original sună așa: „Dacia budgets on safety”. Este destul de greu de tradus, deoarece transformă substantivul budget în verb, așa cum se mai întâmplă în limba engleză, atunci când vrei să fii expresiv. O traducere în spiritul originalului ar putea fi „Dacia este ieftină și în materie de siguranță”. O afirmație tendențioasă chiar și pentru un jurnalist. Mai departe, sunt înșirate, în prima frază a comunicatului, numele automobilelor testate, cu numărul de stele primite. Toate au primit 5 stele, dar cu diferite punctaje, în timp ce Lodgya fost singura cu 3 stele. Până aici totul corect. Dar urmează paragraful care are un singur scop, să desființeze mașina fabricată sub sigla Dacia.
„Deoarece trei stele pot satisface ambițiile limitate ale Dacia, consumatorii sunt încă odată chemați să opteze pentru siguranță, cu o mulțime de alte vehicule în această categorie care au obținut 5 stele anul acesta. Într-un moment în care numeroși constructori punctează aproape scor maxim într-unul sau mai multe zone de evaluare, Lodgy a performat sub medie în toate zonele de evaluare. În impactul frontal, stâlpul parbrizului a fost foarte deformat în partea superioară iar acoperișul a fost trimis în fața stâlpului B. Podeaua din dreptul pasagerilor din spate și tunelul au fost complet separate, extinzându-se în zona picioarelor șoferului, iar tunelul transmisiei a fost deformat între scaunele din față. La protecția pietonilor, Lodgy a obținut un scor de 44 procente, nefavorabil în comparație cu alte mașini din această serie, toate obținând peste 60 procente. Protecția copiilor, punctată cu 77 procente, este una normală și nu susține reputația auto-proclamată de „vehicul de familie”. În sfârșit, Dacia a decis să nu facă din controlul electronic al stabilității un echipament standard, exploatând ultima oportunitate posibilă înainte ca tehnologia să devină obligatorie.”
Deși tendențiozitatea acestor formulări este evidentă, să analizăm pe rând comentariile făcute în comunicatul EuroNCAP.
În primul rând, faptul că EuroNCAP transmite potențialilor consumatori ce mașini să cumpere și ce nu, încalcă fără discuție deontologia unei instituții de tip consumer report. Un echilibru decent al unui astfel de demers cere ca organismele care testează produse să se limiteze la a publica rezultatele clare, de încredere, fără să se implice subiectiv, cu recomandări. Publicul este liber să citească și să cumpere în cunoștință de cauză.
Se vorbește despre faptul că Lodgy a obținut un scor sub medie. Dacă există deja o medie, înseamnă că există mașini care au scoruri sub acest nivel. Un exemplu este Toyota Urban Cruiser, care a obținut acum 3 ani tot 3 stele. Vorbim despre un produs din altă zonă de preț, tot un monovolum, bazat pe o platformă de clasă B. Iar rezultatul Urban Cruiser a fost obținut într-o perioadă când testele nu erau la fel de exigente ca astăzi. Modelul japonez a obținut scoruri mai slabe decât Lodgy atât la capitolul „Adulți” (șofer/pasager), cât și la protecția copiilor. Documentul de la momentul respectiv nu a cuprins, în nici un caz, o astfel de severă desființare a acestui model din partea EuroNCAP. Nu mai departe de anul acesta, Jeep Compass a primit numai 2 (două) stele. Comunicatul EuroNCAP a spus doar că mașina „dezamăgește”. Paragraful referitor la acest model, mult mai scurt față de cel dedicat lui Lodgy, spune doar că „Jeep Compass nu demonstrează că este un puternic competitor în segmentul SUV-urilor, la capitolul siguranță, în comparație cu alți competitori din aceeași categorie.” Și exemplele ar putea continua. Protecția copiilor nu are un scor impresionant, la Lodgy, dar cele 77 puncte primite nu reprezintă un scor slab. Putem găsi o listă lungă de mașini cu scoruri mai mici. Fiat Panda a primit, în 2011, 63, Jeep Grand Cherokee a primit 69, iar deja celebrul Range Rover Evoque a primit, în același val, din 2011, 75, cu numai 4 puncte procentuale peste Lodgy, în condițiile în care prețurile celor două nu sunt comparabile nici măcar în glumă. Același Range Rover Evoque a primit doar 41 la protecția pietonilor, față de 44 Lodgy, și nu a fost criticat atât de aspru. Nu în ultimul rând, atunci când mașinile fabricate în China au obținut scoruri comparabile cu Lodgy, EuroNCAP a spus despre ele că „investesc în siguranță”.
La capitolul „Siguranță asistată”, cei de la EuroNCAP au atins un punct sensibil, dar în aceeași manieră tendențioasă. La finalul anului trecut s-a scris despre faptul că Dacia a reușit să omologheze mașina chiar înainte de intrarea în vigoare a obligativității ESP-ului sau sistemelor similare. Presa a sesizat acest lucru cu obiectivitate, dar toată lumea a acceptat că a fost un drept al acestei companii, așa cum orice alt constructor ar fi putut face asta (și mulți au și făcut-o!). Dincolo de acest aspect, deși se laudă cu vânzarea de mașini cu ESP standard în toată Europa, mai sunt construtori care preferă să nu facă același lucru în România. Un exemplu este Volkswagen, care deși anunțase anterior că nu va mai vinde în România mașini fără ESP standard, a adus pe piață noul up!, cu acest echipament prezent doar pe versiunile superioare. Faptul că ESP-ul este disponibil opțional, pentru cumpărătorii Lodgy, nu este important pentru EuroNCAP, dar alte tehnologii care sunt oferite de alți construtori, de asemenea opțional, sunt apreciate.
În final, să vedem și declarația secretarului general EuroNCAP:
„ Este dezamăgitor să vedem Lodgy comportându-se rău în testele noastre, în special imediat la o săptămână după ce Sandero, oferit sub marca Renault în America de Sud, a primit un rating slab de numai un punct din partea LatinNCAP. Lodgy este un vehicul de buget și clienții vor accepta compromisul în confort și performanță, dar nu și la siguranță. EuroNCAP crede că siguranța ocupanților ar trebui să fie primordială, indiferent de cât de mult plătesc pentru vehiculul lor”. Această declarație conține un alt derapaj major, o manipulare a opiniei publice. Menționarea testului Sandero din America de Sud este pe deplin incorectă, deoarece Sandero tocmai a primit anul acesta o nouă generație în Europa, net superioară celei din zona menționată, inclusiv în materie de siguranță.
[…] idee împărtăşită şi de Autobis, care a publicat un material amplu pe această temă, “EuroNCAP budgets on Fair-Play”. În ciuda susţinerii oferite de presa locală, Tavares a preferat să nu comenteze sau, mai mult, […]