autoindustry.ro Web analytics

Publicat la: lun, iun. 11th, 2012

Audi A3 – 1.8 TFSI quattro (2012 – prezent)

Audi a așteptat pentru noul A3 mai mult decât se obișnuiește cu un model. Au trecut 8 ani deja de la ultima lansare A3, dar acum a venit, în sfârșit rândul noii generații, cu o platformă absolut nouă, tehnologie cât să dezvolți 3 modele și o piață extrem de nerăbdătoare să absoarbă un astfel de autoturism.

Istoric

Dacă vorbești despre hatchback-uri la Audi, nu poți să nu te gândești la Quattro, originalul, automobilul care a rescris istoria motorsportului, cel care a introdus în premieră tracțiunea integrală la un automobil destinat raliurilor. Din punct de vedere al claselor, Quattro a fost un rally-car, și chiar și versiunea de stradă a fost încadrată în segmentele sport. Dacă ne referim la dimensiuni, A3 este exact caroseria care duce mai departe proporțiile și spiritul acelui model. Dacă privim doar istoria modelelor A3, putem observa cu ușurință evoluția compactei odată cu marca. Prima generație a apărut în 1996, la scurt timp după relansarea din toate punctele de vedere a mărcii Audi. Era și atunci, ca și acum, dependentă de tehnologia utilizată pe Volkswagen Golf, deși în realitate a fost primul model construit pe platforma PQ34, așa cum a treia generație este primul model construit pe noua platformă MQB. După primul A3, au urmat VW Golf4, Audi TT și Seat Leon. Mașini care au făcut carieră în piață până la începutul anilor 2000. În 2004, a fost lansată a doua generație, mult mai matură, așa cum au fost și cele două generații Golf 5 și 6 construite pe noua platformă. De asemenea, o evoluție importantă a fost indusă de numirea la șefia designului Audi a lui Walter de Silva.

Design

Un fir cursiv leagă cele trei generații ale lui A3 și acela este designul. Critcii nu încetează să spună asta ca pe un detaliu negativ, cei de la marketingul Audi se bucură însă când asistă la o evoluție remarcabilă a valorii reziduale a acestor modele. Obiectiv vorbind, sunt două elemente care se păstrează: proporțiile și linia suprafeței vitrate laterale. Practic, aceasta este semnătura lui A3, care lasă astfel impresia că este foarte asemănător cu cel anterior, așa cum s-a întâmplat și cu alte modele Audi. În realitate, aspectul noii generații este evident schimbat, este dominat de blocurile optice care urmează linia întregii game, de la A1 la A8, în timp ce caroseria pare și mai agresivă în ceea ce privește suprafețele. Partea frontală este susținută de spoilerul masiv, cu două variante de grile de aer și proiectoare, în funcție de echipare și motorizare. La nivel de detalii, un observator atent poate constata finețea tot mai accentuată a tăieturilor și îmbinărilor, amănunte ce se datorează aceluiași de Silva.

Confort

Interiorul noului A3 a trecut printr-o transformare și mai accentuată, atât în privința arhitecturii, căt și în privința calității. Comparația poate fi făcută cu oricare dintre modelele superioare din gamă, pe perioada testului cei de la Audi lăsând în apropiere, permanent, un A6, întîmplător sau nu. Am remarcat scaunele noi, în două variante, S line și normale, cu un contur aproape perfect și o ergonomie pe care o vor invidia cu siguranță automobile cu pretenții. Materialele au crescut, deși generația anterioară era deja peste medie. Acum percepția calității este similară cu A5 sau chiar A6. O mică problemă poate fi pusă în discuție în privința arhitecturii bordului. Acesta a căpătat o zonă de comenzi simplă, orizontală, după unii prea simplistă. În compensație, ea este completată de consola care se bate liniștit cu cea din A6 și care găzduiește cea mai nouă inovație, butonul MMI, cu touchpad incorporat. Deasupra se află display-ul glisant, extrem de subțire, încât pare o tabletă atunci când iese din bord.

Funcționalitate

Din punct de vedere al funcționalității, lucrurile sunt mult mai familiare, cu comenzi tipice pentru Audi. Totul este acolo unde te aștepți să fie, dacă ești un conducător de mașini Audi, dar un nou-venit nu va avea probleme de adaptare. Spațiile de depozitare nu sunt excendentare, dar acoperă strictul necesar pentru acest segment, fiind evident faptul că s-au căutat și găsit soluții de arhitectură pentru o cât mai bună distribuție a volumelor. Portbagajul este generos și are fund dublu, pentru a se putea alinia cu bancheta atunci când e rabatată.

Performanțe

Fiind vorba desrep o lansare internațională am avut ocazia să testez mai multe motoare, nu toată gama, dar aproape. De fapt, propunerea Audi pe benzină este 1.4 TFSI și 1.8 TFSI, iar pe benzină 1.6 TDI și 2.0 TDI. Există noutăți aici, pentru aproape toate, începând de la versiunea de 120 CP a motorului 1.4 TFSI și terminând cu noul 2.0 TDI, care are 150 CP. De asemenea, există combinații ale acestora cu cutiile de viteză manuală sau automată, S-tronic în 7 trepte, și cu transmisia quattro, disponibilă pe motorizările superioare. Dintre toate acestea, am testat în detaliu cea mai interesantă combinație, una perfectă pentru un client Audi, respectiv motorul 1.8 TFSI, de 160 CP, împreună cu cutia de viteze S-tronic, totul asociat cu tracțiunea integrală quattro. Chiar dacă avem de-a face cu un consum ceva mai mare decât motorul 1.4 litri, performanțele pe ansamblu și armonizarea cu mașina sunt ireproșabile. Singura precizare ar trebui făcută pentru cutia de viteze, care trebuie setată cu ajutorul sistemului Drive Select în regim Dynamic, astfel încât răspunsul la solicitări să fie maxim. Este vorba despre răspunsul pedalei de accelerație, al direcției și al cutiei (doar pentru S tronic). Consumul cel mai bun este evident cel al motorului 1.4 TFSI, la concurență cu 1.6 TDI.

Manevrabilitate

Spectacolul oferit de noul A3 este asigurat de noua platformă MQB, invenția grupului pentru toată gama de mașini cu motor transversal. A3 este primul model care beneficiază de ea, și putem spune că a meritat așteptarea. Dincolo de greutatea redusă cu 80 kg față de vechiul model, rigiditatea șasiului, suspensiile bine echilibrate, direcția și frânele formează un ansamblu foarte închegat, unul care îți transmite sentimentul de mașină solidă și dinamică în același timp. Direcția este electromecanică, iar ESC-ul, oferit standard pe toate versiunile, include și diferențialul cu alunecare limitată, ceea ce face ca atitudinea pe șosea să fie una remarcabilă.

Siguranță

Deși nu a apucat să fie testat de EuroNCAP, este greu de crezut că Audi își permite în acest moment să lanseze un model fără ca acesta să treacă toate criteriile unui test EuroNCAP. Ca de obicei în ultimele luni, problemele apar, eventual, doar la protecția pietonilor. La protecția pasagerilor și copiilor, atât structurile pasive, airbag-urile, cât și cele active, de asistență, cum este ESC-ul, ne fac să anticipăm un rezultat extrem de bun al acestui model.

Tehnologie

Din punct de vedere al tehnologiilor, Audi a făcut un tur de forță și a introdus pe A3 toate tehnologiile de asistare de pe A6. Lane Assist, pre sense, adaptive cruise control, side assist sau park assist, plus drive select, toate fac din acest model unul care stabilește noi trenduri în segment, care va reașeza competiția cu BMW Serie 1 și noul Mercedes A Klasse pe noi planuri. Lane assist mi se pare una dintre cele mai spectaculoase tehnologii din industria auto, am testat-o pe alte modele Audi, iar acum, pe A3 demonstrează încă o dată că drumul până la mașina care merge fără șofer este foarte scurt. În detaliu, lane assist intervine la depășirea fără voie a benzii de circulație, corectând timp de 15 secunde direcția până la revenirea pe drumul drept. După acest interval, avertizează acustic și se decuplează.

Dar dincolo de aceste sisteme, putem vorbi despre celelalte inovații existente în standard, cele care reprezintă esența acestui model, de la șasiul ultraușor, motoarele revizuite (noul 1.4 TFSI are cu 21 kg mai puțin decât generația anterioară, iar celelalte se bucură de cel puțin o îmbunătățire tehnică), la direcția electromecanică de ultimă generație, care asigură nu doar un răspuns ferm, direct, ci și un consum de energie scăzut.

Concurență

Doi mari competitori (BMW Serie 1 și Mercedes A Class), un al treilea destul de apropiat (Volvo C30) plus restul concurenților din clasa compactă, din zona mass market. Cam așa este ierarhizată competiția pe care o are Audi A3 în Europa. Prețurile anunțate sunt comparabile, după cum arată primele informații, însă deocamdată nu există prețuri pentru România de la Audi, deoarece modelul va fi lansat abia în septembrie. În acest moment poziționarea este dificilă, toate cele trei modele germane premium sunt nou-lansate, toate au tehnologii noi, toate s-au bucurat de un nivel ridicat de așteptare. Volvo reprezintă o alternativă, dar cu o imagine mai puțin bună. Alte 2-3 modele de volum, printre care VW Golf, Ford Focus sau Opel Astra, în echipările lor superioare, pot fura din potențialii clienți. Atenție însă la VW Golf 7, cu care va împărți aceleași platformă și tehnologii.

Costuri

Prețul de lansare pentru Europa de vest, respectiv Germania, este 22.500 euro, cu taxe incluse, pentru motorul 1.4 TFSI, în echipare Attraction. Va exista și o versiune mai mică, tot TFSI, la sfârșitul acestui an, la 21.600 euro. Dieselul 2.0 TDI a fost anunțat la 26.300 de euro, iar 1.8 TFSI la 27.800 euro. Versiunea superioară, Ambition, costă 1900 euro în plus. S line, de asemenea poate fi comandată cu 1.660 euro pentru versiunea Attraction. Prețurile pentru țara noastră vor fi comunicate ulterior, înainte de lansarea oficială în rețeaua Audi.

Concluzii

Este greu să tragi o concluzie după numai 2 zile de teste, cu o plajă destul de largă de motoare, în comparație cu alte modele. Noua platformă este elementul central, punctul de atracție în jurul căruia se învârte toată mașina. Noul Audi A3 se anunță a fi un produs extrem de solid, pe care îl recomandăm celor îndrăgostiți de segmentul hatchback-urilor compacte.

Lasă un comentariu

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>