România ar fi trebuit, potrivit legilor, să aibă 10.000 de km de autostrăzi

1
6937

Astăzi, politicienii se întrec în a trasa autostrăzi pe hartă și a anunța cele mai bune soluții, utiând că planurile și traseele stabilite pentru autostrăzile din România au rămas nerealizate în ultimii 24 de ani.

Potrivit unei analize realizată de Finanțiștii.ro, au existat, de-a lungul timpului, cel puțin 9 acte legislative care reglementau construcția de autostrăzi și drumuri express, cu un masterplan ce a acoperit, la final, 10.000 de km de șosea. Din acest total, românii pot merge numai pe 500 de km de autostradă. (Vezi Harta Autostrazi Romania)

Legile, hotărârile și celelalte acte normative au început din 1990, cu HG 947/14 august 1990, urmând Legea 71/1996, care prevedea 15 autostrăzi și 22 de drumuri express ce ar fi trebuit construite:

Autostrazi, potrivit Legii 71/1996:

01. – Bucuresti – Pitesti, continuarea consolidarii autostrazii existente

02. – Bucuresti – Constanta

03. – Bucuresti – Giurgiu

04. – Centura Bucuresti

05. – Bucuresti – Brasov, prin Rasnov

06. – Pitesti – Sibiu – Sebes – Deva – Arad – Nadlac

07. – Bucuresti – Craiova – Drobeta-Turnu Severin – Lugoj – Timisoara – Moravita

08. – Brasov – Sibiu

09. – Sebes – Alba Iulia – Turda

10. – Brasov – Targu Mures – Turda – Cluj-Napoca – Bors

11. – Bucuresti – Focsani – Roman – Suceava – Siret

12. – Focsani – Albita

13. – Roman – Iasi – Sculeni

14. – Deva – Lugoj – Nadlac

15. – Cluj-Napoca – Dej – Bistrita – Suceava – Botosani – Stefanesti.

Drumuri expres:

01. – Calafat – Craiova – Pitesti – Brasov – Bacau

02. – Dej – Halmeu

03. – Timisoara – Arad – Oradea – racordare la drumul expres Zalau – Satu Mare

04. – Zalau – Satu Mare – Halmeu

05. – Bacau – Vaslui – Crasna

06. – Roman – Piatra-Neamt – Targu Mures – racord autostrada Brasov – Bors

07. – Deva – Petrosani – Targu Jiu – Craiova.

08. – Craiova – Bechet

09. – Targu Secuiesc – Focsani – Braila – Tulcea

10. – Tulcea – Constanta – Vama Veche

11. – Braila – Slobozia – Calarasi

12. – Ramnicu Sarat – Harsova – Constanta

13. – Calafat – Drobeta-Turnu Severin

14. – Drobeta-Turnu Severin – Targu Jiu – Ramnicu Valcea – Curtea de Arges

15. – Deva – Oradea

16. – Braila – Galati – racord la drumul expres Targu Secuiesc – Tulcea

17. – Ploiesti – Buzau

18. – Slobozia – Harsova – Tulcea

19. – Oradea – Valea lui Mihai – Carei – Satu Mare

20. – Turnu Magurele – Rosiori de Vede – Costesti – Pitesti

21. – Turnu Magurele – Alexandria – Bucuresti

22. – Drobeta-Turnu Severin – Moldova Noua – Bazias – Socol.

Guvernarea CDR a diminuat drastic numărul de kilometri declarați prioritari, la 1.200 de km, după ce timp de 3 ani nu fusese construit niciun kilometru, într-o perioadă în care ministru era Traian Băsescu, însă nu existau nici finanțările UE. Ordonanța 16/1999 a fost semnată de Radu Vasile și cuprindea următoarele proiecte:

1. Bucuresti – Pitesti = 96 km (reabilitarea autostrazii existente)

2. Bucuresti – Constanta = 201 km

3. Centura Bucuresti-Sud = 57 km

4. Pitesti – Nadlac = 460 km

5. Bucuresti – Buzau – Focsani – Albita = 380 km

Din păcate, ajunsă în Parlament, ordonanța a devenit lege abia în 2002, când guvernul era condus de Adrian Năstase. Între timp, numărul de kilometri a crescut la 1.700, iar în cei trei ani lucrările demaraseră doar în zona București – Drajna.

Noua listă începea, ca de obicei, cu București – Pitești:

I. Autostrazi

Bucuresti-Pitesti 96 km

Bucuresti – Fetesti – Cernavoda 151 km

Centura Bucuresti Sud 46 km

Centura Bucuresti Nord 50 km

Bucuresti – Ploiesti 70 km

Ploiesti – Comarnic 36 km

Comarnic – Brasov 65 km

Bors – Oradea – Cluj 167 km

Pitesti – Sibiu 150 km

Sibiu – Lugoj 210 km

Lugoj – Nadlac 130 km

Ploiesti – Albita 310 km

Total tronsoane de autostrazi: 1.481 km

II. Drumuri nationale cu patru benzi de circulatie

Bucuresti – Giurgiu 49 km

Brasov – Sibiu 110 km

Cernavoda – Constanta 61 km

Total tronsoane de drumuri nationale cu patru benzi de circulatie: 220 km

 

Un an mai târziu, în 2003, a apărut o nouă lege, cu primul termen de finalizare prevăzut vreodată în legislație: 2015.

Pentru prima dată nu mai avem A1 (București – Pitești) pe lista priorităților:

Autostrazi:

1. Nadlac – Arad – Timisoara – Lugoj – Deva – Sebes – Sibiu – Pitesti;

2. Brasov – Ploiesti – Bucuresti;

3. Centura Bucuresti Nord;

4. Centura Bucuresti Sud;

5. Bucuresti – Lehliu – Fetesti – Cernavoda – Constanta;

6. Marasesti – Buzau – Ploiesti.

Drumuri expres:

1. Sibiu – Brasov;

2. Bucuresti – Giurgiu;

3. Timisoara – Stamora Moravita.

Dar, în scurt timp, o lege inițiată de parlamentari devenea și mai generoasă, deoarece prevedea 2.000 de km de autostradă și drumuri express. Lsita revine, totodată la nelipsita București – Pitești.

I. Autostrazi:

Bucuresti – Pitesti 96 km

Bucuresti – Fetesti – Cernavoda 151 km

Centura Bucuresti Sud 46 km

Centura Bucuresti Nord 50 km

Bucuresti – Ploiesti 70 km

Ploiesti – Comarnic 36 km

Comarnic – Brasov 65 km

Bors – Oradea – Cluj-Napoca – Targu Mures – Brasov 422 km

Pitesti – Sibiu 150 km

Sibiu – Lugoj 210 km

Lugoj – Nadlac 130 km

Ploiesti – Albita 310 km

Total tronsoane de autostrazi: 1.736 km

 II. Drumuri nationale cu patru benzi de circulatie:

Bucuresti – Giurgiu 49 km

Brasov – Sibiu 110 km

Cernavoda – Constanta 61 km

Buzau – Braila – Galati 120 km

Total tronsoane de drumuri nationale cu patru benzi de circulatie: 340 km

În 2003, drumurile express din lista de mai sus au fost modificate printr-o altă lege în autostrăzi. Ca să fie mai mulți kilometri.

Rețeaua de autostrăzi devenea mai amplă ca niciodată:

1. Nădlac – Arad – Timisoara – Lugoj – Deva – Alba Iulia – Sibiu – Pitesti – Bucuresti – Lehliu – Fetesti – Cernavoda – Constanta

2. Sibiu – Brasov – Ploiesti – Bucuresti

3. Nadlac – Timisoara – Stamora Moravita

4. Halmeu – Satu Mare – Zalau – Cluj-Napoca – Turda – Alba Iulia

5. Bors – Oradea – Zalau

6. Lugoj – Caransebes – Drobeta-Turnu Severin – Filiasi – Craiova – Calafat

7. Drobeta-Turnu Severin – Calafat

8. Simeria – Hateg – Petrosani – Filiasi

9. Craiova – Alexandria – Bucuresti

10. Siret – Suceava – Bacau – Marasesti – Tisita

11. Albita – Husi – Tecuci – Tisita – Buzau – Bucuresti – Giurgiu

12. Buzau – Ploiesti

Istoria a continuat în 2006, cu un plan nemaivăzut, care definea proiectele ca fiind obligatorii. În același timp era abrogată Legea 17 din 1996. Totalul de kilometri prevăzut de noua lege aducea distanțele cu autostrăzi la 4.400 km, iar drumurile express la nu mai puțin de 5.600 de km.

autostrazi Romania harta 2006

1. Autostrazi (roșu):

1.01. Nadlac*)-Arad-Timisoara-Lugoj-Deva-Sibiu-Pitesti-Bucuresti-Lehliu- Fetesti-Cernavoda-Constanta;

1.02. Sibiu-Fagaras-Brasov-Ploiesti-Bucuresti;

1.03. Timisoara-Stamora Moravita*);

1.04. Zalau-Cluj-Napoca-Turda-Alba Iulia-Sebes;

1.05. Lugoj-Caransebes- Drobeta-Turnu Severin-Filiasi-Craiova-Calafat*);

1.06. Siret*)-Suceava-Bacau-Marasesti-Tisita;

1.07. Albita*)-Husi-Tecuci-Tisita-Buzau;

1.08. Bucuresti-Giurgiu*);

1.09. Buzau-Ploiesti;

1.10. Centura Bucuresti;

1.11. Centura Constanta;

1.12. Bors*)-Marghita-Zalau;

1.13. Turda-Targu Mures-Sighisoara-Fagaras;

1.14. Petea*)-Satu Mare-Baia Mare-Miresu Mare-Dej-Bistrita-Vatra Dornei-Suceava;

1.15. Miresu Mare-Zalau;

1.16. Targu Mures-Piatra-Neamt-Roman-Targu Frumos-Iasi-Sculeni*);

1.17. Craiova-Bucuresti;

1.18. Halmeu*)-Seini;

1.19. Arad-Deva;

1.20. Oradea-Chisineu-Cris-Arad;

1.21. Varsand*)-Chisineu-Cris;

1.22. Giurgiulesti*)-Galati-Braila-Slobozia-Calarasi*).

2. Drumuri expres sau cu 4 benzi (albastru):

2.01. Nadlac-Timisoara;

2.02. Halmeu-Satu Mare-Zalau;

2.03. Bors*)-Oradea-Zalau;

2.04. Drobeta-Turnu Severin-Calafat;

2.05. Simeria-Hateg-Petrosani-Filiasi;

2.06. Craiova-Alexandria-Bucuresti;

2.07. Buzau-Bucuresti;

2.08. Baldana-Targoviste-Moroieni-Sinaia;

2.09. Radauti-Prut-Stefanesti.

2.10. Ploiesti-Buzau-Ramnicu Sarat;

2.11. Satu Mare-Carei-Valea lui Mihai-Oradea;

2.12. Baia Mare-Cavnic-Budesti-Borsa-Iacobeni-Vatra Dornei-Piatra-Neamt-Bacau;

2.13. Sighetu Marmatiei*)-Budesti;

2.14. Moisei-Nasaud-Bistrita-Reghin-Targu Mures;

2.15. Dej-Cluj-Napoca-Turda;

2.16. Reghin-Miercurea-Ciuc-Targu Secuiesc;

2.17. Suceava-Botosani-Stefanesti*);

2.18. Botosani-Targu Frumos;

2.19. Chisineu-Cris-Beius-Cluj-Napoca;

2.20. Oradea-Beius-Deva;

2.21. Sibiu-Medias-Sighisoara-Odorheiu Secuiesc-Miercurea-Ciuc;

2.22. Bacau-Targu Secuiesc-Brasov-Pitesti-Slatina-Craiova;

2.23. Bacau-Vaslui-Crasna;

2.24. Targu Secuiesc-Focsani-Braila-Tulcea;

2.25. Cenad*)-Timisoara;

2.26. Voiteg-Resita-Caransebes;

2.27. Socol*)-Bazias-Moldova Noua-Drobeta-Turnu Severin;

2.28. Filiasi-Craiova;

2.29. Drobeta-Turnu Severin-Targu Jiu-Ramnicu Valcea-Curtea de Arges;

2.30. Craiova-Bechet*);

2.31. Pitesti-Targoviste-Ploiesti;

2.32. Pitesti-Costesti-Rosiori de Vede-Turnu Magurele*);

2.33. Turnu Magurele-Alexandria;

2.34. Bucuresti-Giurgiu*);

2.35. Buzau-Braila;

2.36. Ramnicu Sarat-Harsova-Constanta;

2.37. Slobozia-Harsova-Tulcea;

2.38. Tulcea-Constanta-Vama Veche*).

 3. Poduri noi:

3.01. pe Dunare (marcate cu negru) la: Calafat, Bechet, Turnu Magurele, Giurgiu, Calarasi si Braila;

3.02. pe raul Prut la: Galati-Giurgiulesti, Falciu, Ungheni si Stefanesti;

3.03. pe raul Tisa la Sighetu Marmatiei;

3.04. pe raul Siret la Cosmesti.

După 8 ani de la intrarea în vigoare a acestei legi, România are doar 500 de km de autostradă, din cei 10.000. Iar guvernarea actuală încearcă să refacă și acest ultim plan, pentru a face și mai utopică realizarea a cel puțin 10% din planul stabilit de Parlamentul României, în 2006.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.