Astăzi, politicienii se întrec în a trasa autostrăzi pe hartă și a anunța cele mai bune soluții, utiând că planurile și traseele stabilite pentru autostrăzile din România au rămas nerealizate în ultimii 24 de ani.
Potrivit unei analize realizată de Finanțiștii.ro, au existat, de-a lungul timpului, cel puțin 9 acte legislative care reglementau construcția de autostrăzi și drumuri express, cu un masterplan ce a acoperit, la final, 10.000 de km de șosea. Din acest total, românii pot merge numai pe 500 de km de autostradă. (Vezi Harta Autostrazi Romania)
Legile, hotărârile și celelalte acte normative au început din 1990, cu HG 947/14 august 1990, urmând Legea 71/1996, care prevedea 15 autostrăzi și 22 de drumuri express ce ar fi trebuit construite:
Autostrazi, potrivit Legii 71/1996:
01. – Bucuresti – Pitesti, continuarea consolidarii autostrazii existente
02. – Bucuresti – Constanta
03. – Bucuresti – Giurgiu
04. – Centura Bucuresti
05. – Bucuresti – Brasov, prin Rasnov
06. – Pitesti – Sibiu – Sebes – Deva – Arad – Nadlac
07. – Bucuresti – Craiova – Drobeta-Turnu Severin – Lugoj – Timisoara – Moravita
08. – Brasov – Sibiu
09. – Sebes – Alba Iulia – Turda
10. – Brasov – Targu Mures – Turda – Cluj-Napoca – Bors
11. – Bucuresti – Focsani – Roman – Suceava – Siret
12. – Focsani – Albita
13. – Roman – Iasi – Sculeni
14. – Deva – Lugoj – Nadlac
15. – Cluj-Napoca – Dej – Bistrita – Suceava – Botosani – Stefanesti.
Drumuri expres:
01. – Calafat – Craiova – Pitesti – Brasov – Bacau
02. – Dej – Halmeu
03. – Timisoara – Arad – Oradea – racordare la drumul expres Zalau – Satu Mare
04. – Zalau – Satu Mare – Halmeu
05. – Bacau – Vaslui – Crasna
06. – Roman – Piatra-Neamt – Targu Mures – racord autostrada Brasov – Bors
07. – Deva – Petrosani – Targu Jiu – Craiova.
08. – Craiova – Bechet
09. – Targu Secuiesc – Focsani – Braila – Tulcea
10. – Tulcea – Constanta – Vama Veche
11. – Braila – Slobozia – Calarasi
12. – Ramnicu Sarat – Harsova – Constanta
13. – Calafat – Drobeta-Turnu Severin
14. – Drobeta-Turnu Severin – Targu Jiu – Ramnicu Valcea – Curtea de Arges
15. – Deva – Oradea
16. – Braila – Galati – racord la drumul expres Targu Secuiesc – Tulcea
17. – Ploiesti – Buzau
18. – Slobozia – Harsova – Tulcea
19. – Oradea – Valea lui Mihai – Carei – Satu Mare
20. – Turnu Magurele – Rosiori de Vede – Costesti – Pitesti
21. – Turnu Magurele – Alexandria – Bucuresti
22. – Drobeta-Turnu Severin – Moldova Noua – Bazias – Socol.
Guvernarea CDR a diminuat drastic numărul de kilometri declarați prioritari, la 1.200 de km, după ce timp de 3 ani nu fusese construit niciun kilometru, într-o perioadă în care ministru era Traian Băsescu, însă nu existau nici finanțările UE. Ordonanța 16/1999 a fost semnată de Radu Vasile și cuprindea următoarele proiecte:
1. Bucuresti – Pitesti = 96 km (reabilitarea autostrazii existente)
2. Bucuresti – Constanta = 201 km
3. Centura Bucuresti-Sud = 57 km
4. Pitesti – Nadlac = 460 km
5. Bucuresti – Buzau – Focsani – Albita = 380 km
Din păcate, ajunsă în Parlament, ordonanța a devenit lege abia în 2002, când guvernul era condus de Adrian Năstase. Între timp, numărul de kilometri a crescut la 1.700, iar în cei trei ani lucrările demaraseră doar în zona București – Drajna.
Noua listă începea, ca de obicei, cu București – Pitești:
I. Autostrazi
Bucuresti-Pitesti 96 km
Bucuresti – Fetesti – Cernavoda 151 km
Centura Bucuresti Sud 46 km
Centura Bucuresti Nord 50 km
Bucuresti – Ploiesti 70 km
Ploiesti – Comarnic 36 km
Comarnic – Brasov 65 km
Bors – Oradea – Cluj 167 km
Pitesti – Sibiu 150 km
Sibiu – Lugoj 210 km
Lugoj – Nadlac 130 km
Ploiesti – Albita 310 km
Total tronsoane de autostrazi: 1.481 km
II. Drumuri nationale cu patru benzi de circulatie
Bucuresti – Giurgiu 49 km
Brasov – Sibiu 110 km
Cernavoda – Constanta 61 km
Total tronsoane de drumuri nationale cu patru benzi de circulatie: 220 km
Un an mai târziu, în 2003, a apărut o nouă lege, cu primul termen de finalizare prevăzut vreodată în legislație: 2015.
Pentru prima dată nu mai avem A1 (București – Pitești) pe lista priorităților:
Autostrazi:
1. Nadlac – Arad – Timisoara – Lugoj – Deva – Sebes – Sibiu – Pitesti;
2. Brasov – Ploiesti – Bucuresti;
3. Centura Bucuresti Nord;
4. Centura Bucuresti Sud;
5. Bucuresti – Lehliu – Fetesti – Cernavoda – Constanta;
6. Marasesti – Buzau – Ploiesti.
Drumuri expres:
1. Sibiu – Brasov;
2. Bucuresti – Giurgiu;
3. Timisoara – Stamora Moravita.
Dar, în scurt timp, o lege inițiată de parlamentari devenea și mai generoasă, deoarece prevedea 2.000 de km de autostradă și drumuri express. Lsita revine, totodată la nelipsita București – Pitești.
I. Autostrazi:
Bucuresti – Pitesti 96 km
Bucuresti – Fetesti – Cernavoda 151 km
Centura Bucuresti Sud 46 km
Centura Bucuresti Nord 50 km
Bucuresti – Ploiesti 70 km
Ploiesti – Comarnic 36 km
Comarnic – Brasov 65 km
Bors – Oradea – Cluj-Napoca – Targu Mures – Brasov 422 km
Pitesti – Sibiu 150 km
Sibiu – Lugoj 210 km
Lugoj – Nadlac 130 km
Ploiesti – Albita 310 km
Total tronsoane de autostrazi: 1.736 km
II. Drumuri nationale cu patru benzi de circulatie:
Bucuresti – Giurgiu 49 km
Brasov – Sibiu 110 km
Cernavoda – Constanta 61 km
Buzau – Braila – Galati 120 km
Total tronsoane de drumuri nationale cu patru benzi de circulatie: 340 km
În 2003, drumurile express din lista de mai sus au fost modificate printr-o altă lege în autostrăzi. Ca să fie mai mulți kilometri.
Rețeaua de autostrăzi devenea mai amplă ca niciodată:
1. Nădlac – Arad – Timisoara – Lugoj – Deva – Alba Iulia – Sibiu – Pitesti – Bucuresti – Lehliu – Fetesti – Cernavoda – Constanta
2. Sibiu – Brasov – Ploiesti – Bucuresti
3. Nadlac – Timisoara – Stamora Moravita
4. Halmeu – Satu Mare – Zalau – Cluj-Napoca – Turda – Alba Iulia
5. Bors – Oradea – Zalau
6. Lugoj – Caransebes – Drobeta-Turnu Severin – Filiasi – Craiova – Calafat
7. Drobeta-Turnu Severin – Calafat
8. Simeria – Hateg – Petrosani – Filiasi
9. Craiova – Alexandria – Bucuresti
10. Siret – Suceava – Bacau – Marasesti – Tisita
11. Albita – Husi – Tecuci – Tisita – Buzau – Bucuresti – Giurgiu
12. Buzau – Ploiesti
Istoria a continuat în 2006, cu un plan nemaivăzut, care definea proiectele ca fiind obligatorii. În același timp era abrogată Legea 17 din 1996. Totalul de kilometri prevăzut de noua lege aducea distanțele cu autostrăzi la 4.400 km, iar drumurile express la nu mai puțin de 5.600 de km.
1. Autostrazi (roșu):
1.01. Nadlac*)-Arad-Timisoara-Lugoj-Deva-Sibiu-Pitesti-Bucuresti-Lehliu- Fetesti-Cernavoda-Constanta;
1.02. Sibiu-Fagaras-Brasov-Ploiesti-Bucuresti;
1.03. Timisoara-Stamora Moravita*);
1.04. Zalau-Cluj-Napoca-Turda-Alba Iulia-Sebes;
1.05. Lugoj-Caransebes- Drobeta-Turnu Severin-Filiasi-Craiova-Calafat*);
1.06. Siret*)-Suceava-Bacau-Marasesti-Tisita;
1.07. Albita*)-Husi-Tecuci-Tisita-Buzau;
1.08. Bucuresti-Giurgiu*);
1.09. Buzau-Ploiesti;
1.10. Centura Bucuresti;
1.11. Centura Constanta;
1.12. Bors*)-Marghita-Zalau;
1.13. Turda-Targu Mures-Sighisoara-Fagaras;
1.14. Petea*)-Satu Mare-Baia Mare-Miresu Mare-Dej-Bistrita-Vatra Dornei-Suceava;
1.15. Miresu Mare-Zalau;
1.16. Targu Mures-Piatra-Neamt-Roman-Targu Frumos-Iasi-Sculeni*);
1.17. Craiova-Bucuresti;
1.18. Halmeu*)-Seini;
1.19. Arad-Deva;
1.20. Oradea-Chisineu-Cris-Arad;
1.21. Varsand*)-Chisineu-Cris;
1.22. Giurgiulesti*)-Galati-Braila-Slobozia-Calarasi*).
2. Drumuri expres sau cu 4 benzi (albastru):
2.01. Nadlac-Timisoara;
2.02. Halmeu-Satu Mare-Zalau;
2.03. Bors*)-Oradea-Zalau;
2.04. Drobeta-Turnu Severin-Calafat;
2.05. Simeria-Hateg-Petrosani-Filiasi;
2.06. Craiova-Alexandria-Bucuresti;
2.07. Buzau-Bucuresti;
2.08. Baldana-Targoviste-Moroieni-Sinaia;
2.09. Radauti-Prut-Stefanesti.
2.10. Ploiesti-Buzau-Ramnicu Sarat;
2.11. Satu Mare-Carei-Valea lui Mihai-Oradea;
2.12. Baia Mare-Cavnic-Budesti-Borsa-Iacobeni-Vatra Dornei-Piatra-Neamt-Bacau;
2.13. Sighetu Marmatiei*)-Budesti;
2.14. Moisei-Nasaud-Bistrita-Reghin-Targu Mures;
2.15. Dej-Cluj-Napoca-Turda;
2.16. Reghin-Miercurea-Ciuc-Targu Secuiesc;
2.17. Suceava-Botosani-Stefanesti*);
2.18. Botosani-Targu Frumos;
2.19. Chisineu-Cris-Beius-Cluj-Napoca;
2.20. Oradea-Beius-Deva;
2.21. Sibiu-Medias-Sighisoara-Odorheiu Secuiesc-Miercurea-Ciuc;
2.22. Bacau-Targu Secuiesc-Brasov-Pitesti-Slatina-Craiova;
2.23. Bacau-Vaslui-Crasna;
2.24. Targu Secuiesc-Focsani-Braila-Tulcea;
2.25. Cenad*)-Timisoara;
2.26. Voiteg-Resita-Caransebes;
2.27. Socol*)-Bazias-Moldova Noua-Drobeta-Turnu Severin;
2.28. Filiasi-Craiova;
2.29. Drobeta-Turnu Severin-Targu Jiu-Ramnicu Valcea-Curtea de Arges;
2.30. Craiova-Bechet*);
2.31. Pitesti-Targoviste-Ploiesti;
2.32. Pitesti-Costesti-Rosiori de Vede-Turnu Magurele*);
2.33. Turnu Magurele-Alexandria;
2.34. Bucuresti-Giurgiu*);
2.35. Buzau-Braila;
2.36. Ramnicu Sarat-Harsova-Constanta;
2.37. Slobozia-Harsova-Tulcea;
2.38. Tulcea-Constanta-Vama Veche*).
3. Poduri noi:
3.01. pe Dunare (marcate cu negru) la: Calafat, Bechet, Turnu Magurele, Giurgiu, Calarasi si Braila;
3.02. pe raul Prut la: Galati-Giurgiulesti, Falciu, Ungheni si Stefanesti;
3.03. pe raul Tisa la Sighetu Marmatiei;
3.04. pe raul Siret la Cosmesti.
După 8 ani de la intrarea în vigoare a acestei legi, România are doar 500 de km de autostradă, din cei 10.000. Iar guvernarea actuală încearcă să refacă și acest ultim plan, pentru a face și mai utopică realizarea a cel puțin 10% din planul stabilit de Parlamentul României, în 2006.
[…] România ar fi trebuit, potrivit legilor, să aibă 10.000 de km de autostrăzi […]