autoindustry.ro Web analytics

Publicat la: joi, dec. 5th, 2013

Ce autostrăzi va construi în următorii 5 ani Guvernul Ponta?

Guvernul Ponta rescrie strategia autostrăzilor din România, însă în ultimii doi ani nu au fost făcute progrese importante pe niciun segment de autostradă sau drum național. Ultima promisiune care sună mai degrabă a propagandă vizează o rețea de autostrăzi care nu se suprapune pe proiectele existente deja la Ministerul Transporturilor.

Victor Ponta a anunțat în ultimele zile că noile proiecte de infrastructură ale României, acoperite în această guvernare nu de Ministerul Transporturilor, ci de Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiții Străine din subordinea premierului, au o strategie complexă. Aceasta ar urma să lege principalele 15 orașe din România cu autostrăzi, termenul limită propus fiind 2018. Dincolo de faptul că harta prezentată de Victor Ponta jurnaliștilor nu se suprapune pe proiectele existente, ceea ce presupune unele costuri suplimentare, nu putem să nu observăm că cei cinci ani despre care se vorbește abia vor fi suficienți pentru terminarea lucrărilor începute sau licitate deja. Marea lor majoritate aparțin Coridorului 4, respectiv Autostrada București – Nădlac. Aici există mai multe tronsoane și loturi în lucru, aproape toate fiind demarate în perioada ministrului Boagiu. Excepție face doar Nădlac – Arad, a cărui licitație a fost refăcută după rezilierea contractului și un lot din Timișoara – Lugoj, la care a durat un an și jumătate de la licitație până la semnarea contractului. Mai există un proces demarat pentru Comarnic – Brașov, dar într-un stadiu atât de incipient încât nu au fost desfăcute nici măcar ofertele, după ce depunerea lor a fost amânată cu o lună. Despre această autostradă, premierul a afirmat că va fi gata în 2016, ceea ce ar însemna că va fi primul tronson de autostradă din România care ar fi terminat în 3 ani. În același timp, în absența unor proiecte concrete, toți cei care au o legătură mai mică sau mai mare cu domeniul șoselelor avansează promisiuni pe baza unor ipotetice finanțări europene.

România ar fi trebuit, potrivit legilor, să aibă 10.000 de km de autostrăzi

Dan Șova a vorbit inițial despre abandonarea segmentului Pitești – Sibiu, din cauza costurilor. Apoi a revenit, spunând că nu s-a renunțat la această autostradă. Apoi a venit noua strategie, care vorbește despre București – Brașov – Sibiu, cu șanse de finanțare UE. Liviu Dragnea a declarat și el recent că vor fi două autostrăzi între București și Sibiu, una pe la Brașov, alta pe la Pitești. Însă pentru a-i susține ideile, acum Dan Șova a înaintat o nouă idee: București – Alexandria, Autostrada Sudului. În același timp a fost confirmată și cealaltă propunere, de la Brașov, la Bacău, astfel că, dacă tot nu avem pe principalele culoare autostrăzi, vom avea pe cu totul alte direcții decât ne așteptam cu toții.

Încercând să tragem o concluzie despre ritmul, ordinea și perioada de timp în care vor fi construite autostrăzile în următorii 4-5 ani, nu am reușit să găsim criterii certe, declarații ferme și acte normative noi, care să ne convingă că lucrurile se vor schimba. Din acest motiv, așteptăm cititorii să ne spună care vor fi autostrăzile ce se vor finaliza în anii următori.

Lasă un comentariu

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>