Unul dintre cele mai bune, apreciate și vândute produse ale Fiat, în ultimul deceniu, a trecut acum la o nouă generație, pentru a ține pasul cu cererea pieței. Vorbim despre a treia generație Fiat Panda, un model care s-a lansat în 1980.
Prima generație Fiat Panda se poate lăuda cu o carieră lungă, rezistând în oferta Fiat până în 2003, moment în care a fost lansată a doua generație. A fost nevoie de un mic artificiu, modelul numindu-se New Panda, asta pentru a-i face pe clienți să conștientizeze faptul că este vorba de o nouă generație și nu de un alt model. În 2012 nu îți mai permiți să menții în producție un model peste 20 de ani, așa cum s-a întâmplat cu prima generație. Prin urmare iată a treia generație Fiat Panda.
Design
La prima vedere unii ar putea considera noul model doar un facelift. Italienii nu au dorit o revoluție la acest capitol, ci o evoluție. Cei de la Fiat au dorit o conservare a identității vizuale la exterior pentru a menține legătura cu trecutul. O senzație de deja vu persistă la nivelul liniei generale a modelului, dar a fost abandonată geometria, liniile drepte, muchiile. Designerii italieni și-au căutat inspirația în tot ce este atemporal din punct de vedere al designului și a fost desenat în Italia. Toate astea fără a neglija identitatea vizuală lansată de Fiat 500. Astfel noul Fiat Panda face parte din aceeași familie din punct de vedere al desenului părții frontale cu 500. Șlefuirea liniilor exterioare au condus la obținerea unui coeficient aerodinamic de 0,32, semnificativ mai mic decât cel al vechii generații care era de 0,40. Atât designul exterior cât și cel interior sunt definite de aceeași temă – squircle. Este un cuvânt născut din cerc (circle) şi pătrat (square), adică pătratul ale cărui colțuri au fost rotunjite. Squircle este laitmotivul designului interior, mai toate elementele au această formă, fie că este vorba de forma ceasurilor de bord, a comenilor pentru climatizare sau sistem audio. Acest nou element ca element care definește tema generală de design se regăsește și în forma volanului. Nu vorbim despre un volan pătrat, ci de unul tot rotund dar a cărui interior migrează spre pătrat.
Interior
Cei de la Fiat s-au inspirat de la planșa de bord a primei generații când au desenat interiorul noului model. În final au desenat un bord ergonomic și plin de spații de depozitare. Uite că tendința retro în design poate fi un succes nu doar când vine vorba de linia exterioară. Totuși marele atuu al interiorului este faptul că emană o stare pozitivă, este colorat, vesel, plin de viață. La interior putem vorbi de un update la capitolul materiale, dar în special la nivelul finisărilor și a calității asamblării. Unele plastice, cum ar fi cele de pe panourile portierelor, sunt în continuare tari, dar au o textură interesantă care le face mult mai agreabile în viața de zi cu zi. Poate singura sincopă a interiorului este designul levierului frânei de staționare. Italienii spun că ân mers levierul frânei de mână joacă rol de cotieră. Dar este prea jos amplasat, deci această funcție iese din calcul, iar priza pe acea ”cotieră” este destul de slabă. Poziția la volan este corectă pentru un astfel de model, relativ înaltă dar fără a deranja. Coloana de direcție poate fi ajustată doar pe înălțime. Panda se laudă cu un spațiu interior ceva mai generos deși ampatamentul a rămas neschimbat. Bancheta spate culisează, facilitând fie comfortul pasagerilor fie volumul portbagajului. Acesta poate varia de la 225 litri până la 260 litri sau ajunge la 870 litri în cazul rabatării banchetei. Clienții noului model pot opta pentru o banchetă spate fracționabilă 50/50 sau 40/60. Fiind îmbunătățit spațiul pentru pasagerii spate a fost posibilă și lărgirea plajei de reglaje pentru locurile față, acestea pot culisa pe o distanță de 21 cm și 6 cm pe înălțime. Din perspectiva atenției acordată detaliilor mai trebuie să menționăm faptul că incintele acustice din portiere au fost amplasate mai sus pentru o calitate mai bună a sunetului.
Dotări
A treia generație Fiat Panda vine în echiparea standard cu 4 airbag-uri, ABS cu distribuţie a forţei de frânare. ESP-ul nu este încă dotare standard, de aici și depunctarea de către euroNCAP a modelului. Opțional poate fi comandat Hill Holder, iar scaunele faţă dispun de sistemul anti-whiplash care reduce riscurile unei accidentări serioase în cazul unui impact din spate. Undeva pe la mijlocul anului va putea fi comandat şi sistemul Low Speed Collision Mitigation. Un sistem care până în 30 km/h recunoaşte obstacolele din faţă şi poate frâna automat până la oprirea automobilului. Fiat Panda va fi comercializat în trei versiuni de echipare – Pop, Easy şi Lounge. Va fi lansată și versiunea 4×4, definitorie pentru Fiat Panda și poate o versiune sportivă în spiritul Panda 100 HP.
Motorizări
La debut Fiat Panda este oferit cu opţiunea de a alege între patru motorizări. Propulsorul de bază este un 4 cilindri în linie de 1.242 cmc care dezvoltă 69 CP la 5.500 rpm şi 102 Nm la 3.000 rpm. Urmează propulsorului 1.3 Multijet de a doua generație care livrează 75 CP la 4.000 rpm şi 190 Nm la 1.500 rpm. Propulsor TwinAir de 875 cmc, motor care a câştigat titlul International Engine of the Year 2011, este oferit în două versiuni de putere. Prima oferă 65 CP la 6.250 rpm şi 88Nm la 3.500 rpm, în timp ce vârful de gamă oferă 85 CP la 5.500 rpm şi 145 Nm la 1.900 rpm. Cu excepţia propulsorului aspirat de 1.2 litri, toate motorizările vin în echiparea de serie cu sistem start/ stop. Propulsoarele pe benzină sunt echipate cu o cutie manuală cu cinci trepte, cel diesel având tot o unitate manuală dar cu alte rapoarte.
La drum
Un propusor care câștigă titlul Internațional Engine of the Year 2011 trebuie testat. Traseul rezervat testului în Italia nu a fost extrem de generos în număr de kilometri, dar am reușit să ne construim o imagine. Așadar un propulsor în doi cilindri de 875 cmc supraalimentat care dezvoltă 85 CP la 5.500 rpm și 145 Nm la 1.900 rpm. La pornire am fost ușor contrariat, zgomotul motorului fiind similar cu cel al unui motor de kart din parcurile de agrement, acel propulsor de 5 CP în doi timpi. Ai nevoie de o minimă perioadă de acomodare cu sunetul agregatului, dacă schimbi treptele instinctiv, având ca reper doar sunetul motorului vei descoperi că urci o treaptă de la minim 3.500 rpm. Iar acest lucru nu este e placul computerului de bord care dorește să salveze planeta, să obții un consum cât mai redus. La turaţii joase transmite ceva vibraţii, chiar şi undeva până în 2.200 rpm, lasă impresia – cel puţin auditiv – unei subturări. Totuși motorașul își arată resursele de la 2.500 rpm, iar acestea sunt impresionante pentru 875 cmc și doi cilindri. Direcţia este asistată electric, precisă dar total lipsită de feedback. Un plus pentru atenţia acordată trenului de rulare, filtrarea denivelărilor fiind extrem de agreabilă acum. De asemenea zgomotele de la trenul de rulare sunt slab perceptibile la interior. La limită Panda manifestă o tendință subviratorie cam timpurie dar ușor de corectat, în schimb a scăpat de ruliul amplu pe viraje.
Concluzie
A treia generație propune o experiență total nouă. Este o mașinuță veselă, practică și cu o ofertă interesantă de motorizări care pun accentul pe consumul redus de carburant. A abandonat aerul rustic prezent la a doua generație.