Dacia Dokker – 1.5 dCi (2012 – prezent)

0
364

Deși nu se anunța ca un model special, Dacia Dokker a dovedit în testele de lansare că este un automobil matur, cu calități multiple, unul care intră pur și simplu în față în coada de oferte de vehicule comerciale.

Istoric

Dacia nu are o istorie prea complexă, plină de evenimente, cele două modele fabricate înainte de 1989 acoperind cu versiunile lor nevoile pieței. Așa s-a întâmplat și cu 1300 Break, cu toate evoluțiile sael, care a fost singura mașină comercială ușoară pentru români, timp de mulți ani. După preluarea Dacia de Renault, Logan MCV și Logan Van au fost soluțiile de compromis, care au contribuit la succesul gamei Logan. Cu toate acestea, putem spune că Dokker și Dokker Van sunt primele LCV-uri veritabile produse de Dacia.

Design

Aspectul Dokker și al derivatei Van este strâns legat de cel al MPV-ului Lodgy, fiind vorba despre mașini din aceeași familie, derivate una dintr-alta. Cu toate acestea, Dokker pare mult mai bine proporționată decât Lodgy, probabil din cauza lungimii ceva mai mici, dar și a ușii culisante. În ansamblu, mașina are același aspect pe care îl regăsim la vehiculele din această clasă, vezi Renault Kangoo, Fiat Doblo, Ford Tranzit Connect, VW Caddy etc. Partea frontală este identică cu Lodgy, iar grila lipsită de elementele cromate, total neagră, este mai interesantă și crează un aspect de mașină robustă. Nu există detalii care să iasă în evidență, nici părți negative ce ar trebui semnalate.

Confort

La interior, lucrurile sunt de asemenea comparabile cu Lodgy, cel puțin în ceea ce privește scaunele față, bordul, consola. Avem un plus față de seria Logan, așa cum am spus și la Lodgy, fără totuși să putem vorbi despre o evoluție majoră. Avantajul, de data aceasta, este că în acest segment, comercial, toată lumea se află cam în aceeași zonă de calitate a materialelor. Scaunele sunt acceptabile, poziția la volan este ceva mai ridicată la Dokker, mai coborâtă la Van. Acesta din urmă are și o variantă de scaun dreapta rabatabil, foarte ingenios, care permite încărcarea de obiecte lungi până la 3 metri. Acesta are însă o poziție mult mai ridicată, iar confortul este mai redus. Scaunele din spate, la Dokker, sunt sub formă de banchetă fracționabilă, 60/40, cu spațiu suficient pentru genunchi, dar ceva mai rigidă, din cauza grosimii reduse a banchetei. Înălțimea la interior este una dintre calitățile Dokker, din cei 1,81 metri ai mașinii, circa 1 metru fiind disponibil pentru pasageri, de la banchetă până la plafon. La Van, avem 1,27 metri înălțime maximă de încărcare, cu 1,10 metri înălțimea ușii spate și 1,04 metri înălțimea ușii laterale. Volumul portbagajului este uriaș, atât în măsurare standard, până la nivelul geamurilor – 800 litri, cât și total, adică 3.000 litri pentru Dokker și 3.300 litri pentru Van, cu un plus de 900 de litri pentru acesta din urmă, dacă are și scaunul față rabatat. Sarcina maximă este de 600 kg pentru Dokker și 750 kg pentru Van (prima versiune de echipare are tot 600 kg la Van)

Funcționalitate

Avem o vizibilitate bună, fără nicio remarcă specială, cu o mică problemă la oglinda retrovizoare, prea mică. Comenzile sunt uzuale, cu opțiune pe satelit de comenzi pe volan, același regăsit și la modelele Renault, destul de incomod. Butoanele de comandă sunt simple, vizibile, cu o mențiune pentru navigația cu touch screen, disponibilă opțional. Aceasta schimbă foarte mult percepția calității la interior, și oferă funcțiile de strictă necesitate într-o mașină modernă: navigație, multimedia cu încărcare USB, bluetooth pentru conexiunea cu telefonul. Device-ul nu este cel mai sofisticat de pe piață, dar pentru o mașină low-cost (sau smart buy, cum se numește acum) care ține la preț este exact ce are nevoie fără să-i crească costurile al achiziție.

Accesul în mașină, în spate, este radical îmbunătățit cu ajutorul ușii culisante, disponibilă standard doar pe dreapta și opțional pe ambele laterale. Ușa portbagajului este similară cu cea de la Logan MCV/Van, cu deschidere laterală fragmentată, la 90 grade și 180 grade, cu protecție la închiderea accidentală.

Performanțe

Motoarele disponibile vor fi cele din gama Lodgy, respectiv 1.6 MPI, 1.5 dCi cu două trepte de putere (75 și 90 CP), dar și noul 1.2 TCe, de 115 CP. În cadrul testului internațional, am condus cele două variante diesel, probabil cele care vor cumula peste 70-80 din vânzări. Greutatea mașinii este de circa 1,2 tone, iar motoarele diesel, chiar și cel de 75 CP se descurcă onorabil, fără excese. Cel de 75 CP, testat pe Van, a mai avut în spate și 350 kg, sub forma unei cutii pusă de organizatori, iar rezultatul a fost onorabil. Resursele pentru depășiri sunt limitate, dar fără să-ți lase impresia că ești submotorizat. De cealaltă parte e consumul, unul bun, rezonabil, cu medii de aproximativ 6 litri/100 km și vârfuri de 10 litri/100 km în sarcină maximă, la depșiri sau la viteze foarte mari.

Manevrabilitate

Direcția este lejeră, poate puțin cam relaxată, justificată pentru o mașină comercială care poate deveni greu de manevrat cu greutăți mari, în spații strânse, dar care îți lasă o impresie de elasticitate pe autostradă, la viteză. Suspensiile de tip McPherson față, cu puntea spate semirigidă preluată de la Kangoo, conferă o stabilitate interesantă mașinii, în ciuda înălțimii, inclusiv Van-ul încărcat comportându-se bine pe diferite suprafețe. Frânele nu mi-au atras atenția în mod special, în timp ce am remarcat prezența sistemelor de asistență de tip ESP și controlul tracțiunii.

Siguranță

Nici Lodgy și nici cele două noi modele nu au fost testate de EuroNCAP, dar cei de la Dacia susțin că vor obține cel puțin 3 stele. Noouă ni se par puțin, iar noile echipamente ar putea aduce 4 stele pentru toate 3. Minusurile vin din ESP-ul care nu este standard și absența airbag-urilor în spate. Ca plus, limitatorul de viteză (fără cruise control), demonstrează interesul pentru criteriile EuroNCAP.

Tehnologie

Deși nu putem vorbi despre o mașină care contribuie la evoluția automobilului, există mici invoații, unele preluate de la Kangoo, care merită amintite. Scaunul rabatabil față este una dintre ele, navigația ieftină și eficientă este alta. Tot la tehnologie să menționăm și amestecul de platforme, respectiv cea provenind de la Logan, cu evoluția iminentă prin alungirea ampatamentului, și cea de la Kangoo, pentru a-i conferi rigiditatea necesară pe spate.

Concurență

Ca de obicei, este dificil să identificăm principalii concurenți pentru un model Dacia, daca ne raportăm la segmentele de preț din care face parte acest model. Concurenții standard (Kangoo, Tranzit Connect, Doblo etc.) au prețuri cu circa 5.000 de euro peste Dokker. Noile LCV-uri de la unele dintre aceste mărci, cu care au făcut comparații cei de la Dacia, sunt mai ieftine (Citroen Nemo/Fiat Fiorino încep de la circa 10.900 euro, cu TVA inclus) dar sunt mult mai mici, cu capacități de încărcare sub Dokker. În acest fel modelul Dacia devine imbatabil pe segmentele LCV de pasageri și cel de marfă. Chiar și Renault Kangoo, în varianta Express disponibilă pe piață, este mai mic, avantajele sale, subliniate de cei din grupul Renault fiind calitatea, echipamentele, gradul de personalizare etc. Estimăm vânzări extrem de bune pentru cele două versiuni Dokker, mult peste cele ale Lodgy, cu racolare de clienți de la toate mărcile din piață și în special de la liderul pieței, Fiat. Cei mai mulți clienți vor veni de la Logan MCV și Logan Van, care ies din producție în această toamnă.

Costuri

Costurile de achiziție și utilizare sunt infime în raport cu „return of investment”. Preț mic, valoare de revânzare foarte bună pentru modelele Dacia și costuri de întreținere mici. Aceasta este rețeta pe care mizează Dacia și noi suntem de părere că este viabilă. Prețurile nu au fost încă anunțate, dar cel mai scăzut nivel de până acum, 8.990 euro în Germania, va fi cu siguranță bătut de prețul din România.

Concluzii

Dacia vine cu al doilea hit major, după Duster, făcând să renască speranțele în acest brand, după ce Logan și-a temperat serios vânzările, iar Lodgy nu s-a dovedit a fi un best seller. Dokker și Dokker Van sunt două mașini perfecte atât pentru piața noastră cât și pentru Europa sau America de Sud, segmentele comerciale sau cele de persoane derivate din LCV-uri fiind mai puțin sensibile la imagine sau finisaje și mult mai interesate de caracterul pragmatic al unui vehicul.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.