marți, aprilie 16, 2024
AcasăTest driveBMW 320d - 2.0 TwinPower Efficient Dynamics (2012 - prezent)

BMW 320d – 2.0 TwinPower Efficient Dynamics (2012 – prezent)

Dincolo de renumele unui model ce și-a construit celebritatea de-a lungul a 4 decenii, BMW se luptă acum cu cifrele de consum, încercând, parcă, să demonstreze că motoarele diesel nu sunt mai prejos de cele electrice. 320d Efficient Dynamics demonstrează acest lucru cu prisosință.

Istorie

Fanii BMW cunosc modelele mărcii după codurile de fabrică. Ei știu toate E-urile, cele care numesc mașini, nu substanțele din mâncare, așa că nu există nici un secret legat de faptul că au existat nu mai puțin de 5 generații cu coduri E (21, 30, 36, 46 și 90). Pentru că litera E își cam epuizase numerele și, probabil, cei de la BMW au simțit nevoia să sublinieze schimbarea majoră prin care a trecut best-sellerul său, noua generație poartă codul F30 și derivatele sale de caroserie. Totul a început acum 37 de ani, când vechiul model 2002 era înlocuit cu o nouă clasă de mașini. Deși modelele aveau ceva trăsături comune, era limpede că BMW trece într-o categorie superioară. Mașina avea doar 2 uși, iar aerul său avea multe în comun cu coupe-ul Seriei 1 sedan. Însă marea schimbare s-a produs, se pare, la următoarea generație, E30, când și prețul mașinii a crescut spectaculos, grație noilor motoare, în special cele cu 6 cilindri. Lucrurile au decurs firesc, apoi, „Drei Serie” devenind atât de celebră și populară, încât pentru nemți a devenit o achiziție firească. Interesant este faptul că și în SUA acest model a devenit simpatic, în ciuda dimensiunilor sale, deschizând calea pentru respectul pe care îl acordă astăzi americanii mărcilor premium germane. Noua generație a fost prezentată public la sfârșitul lui 2011, în Germania, și a văzut lumina reflectoarelor la Detroit, anul acesta. De atunci a mai primit o caroserie Touring și pregătește, neoficial vorbind, un GT, dar va oferi și suportul pentru viitoarea Serie 4.

Design

Aspectul noii Serii3 respectă o rețetă aproape de aur pentru o marcă premium: designul său nu face un salt spectaculos de la o generație la alta, tocmai pentru a crea o senzație de coerență, pentru a menține o valoare reziduală bună și pentru a permite companiei să vândă în conditnuare modelul la prețuri „premium”. Schimbările sunt evidente, mașina a fost desenată de la zero, dar proporțiile, trăsăturile principale amintesc perfect de vechiul model (nu cum s-a întâmplat cu Serie 1, de exemplu). În același timp, nu poți să nu observi elementele ce vin discret de la celelalte modele din gamă, Serie 7 sau Serie 5. Calitatea fabricației nici nu poate fi pusă la îndoială, apariția unui exemplar Serie 3 fiind suficientă pentru a-ți transmite că avem de-a face cu un automobil premium.

Confort

Interiorul se menține în linia gamei, cu foarte puține schimbări majore. Arhitectura bordului, a consolei este și ea familiară, cu o structură simplă, curată, elegantă. Mobilierul din habitaclu este la același standard, cu scaune confortabile și, în egală măsură, destul de sportiv conturate, astfel încât să-ți ofere un suport bun, fără să te înghesuie. Pe bancheta din spate sunt respectate dimensiunile necesare pentru cel puțin doi adulți. Senzația generală este, fără discuție, una superioară, plasată, aș spune, chiar acolo unde-i este locul, între Seria 5 și Seria 1, cu balanța înclinată către prima.

Funcționalitate

Puține lucruri ar putea să pară că nu funcționează la noul Serie 3 și unul dintre acestea mi s-a părut, poate fi doar o părere subiectivă, închiderea ușilor. Acestea trebuie trântite mult prea tare (pentru o mașină premium), în caz contrar rămânând închise doar pe jumătate. Odată suit la volan, nu îți mai lipsește nimic. Consola mediană adăpostește, pe lângă schimbător, comenzile iDrive, butonul de schimbare a modului de rulare și micile spații de depozitare (nu foarte multe, așa cum ne-a obișnuit BMW). Display-ul a crescut, este de tip touchscreen, iar interfața sistemului de operare este neschimbată, din ce am remarcat, lucru extrem de important pentru cei care vor să-și găsească „lucrurile’ la locul lor. O mențiune specială pentru Head-up display, o invenție care ar trebui introdusă obligatoriu pe toate mașinile și fără de care nu mi-aș putea imagina un BMW. Portbagajul este generos, arhitectura sa permițând depozitarea de genți destul de mari.

Performanțe

Acum să trecem la zona dinamică, deoarece testul nostru a avut în centru un motor din familia Efficient Dynamics, o veritabilă bijuterie. După ce la începtul anului am luat un prim contact cu acest motor și cu mașina, nerelevant din cauza timpului scurt, acum am reușit să testăm timp de o săptămână unul dintre cele mai eficiente motoare diesel din lume și, cu siguranță, cel mai prietenos cu lumea înconjurătoare. Cu o capacitate de 2 litri, cu tehnologia TwinPower, acest propulsor oferă 163 de cai-putere și consumă în schimb foarte puțin carburant. Cifrele pentru consum sunt de 4,1 litri la 100 km, în regim de rulare combinat, cifre care aproape că au fost confirmate în timpul testului. Dacă pe porțiunile extraurbane, cu viteze mici, consumul s-a ridicat la 3,8 – 3,9 litri/100 km, cel în regim combinat a urcat mai întâi la 4,9 litri, apoi, pe măsură ce numărul de kilometri și viteza de rulare a crescut către 200 km/h (în Germania, pe autostradă), consumul a ajuns la 5,2 litri/100 km și aici a rămas. A contat extrem de mult traficul bun din zonele urbane și, mai ales, sistemul Start/Stop, care a oprit de fiecare dată motorul la semafor. Acest sistem funcționează impecabil, nu crează frustrare ca în cazul altor mașini și poate fi dezactivat rapid, la nevoie.

Manevrabilitate

Trecând mai departe la dinamica propriu-zisă, terbuie să subliniem apetitul pentru performanță al acestui motor, chiar și în modul Eco, setat de pe consolă. În setarea Sport, deja lucrurile intră în alt registru și este mutl mai greu să precizezi câți cai-putere are mașina. Cutia de viteze, manuală, cu 6 trepte, este obositoare pentru mersul urban, dar perfectă pentru o viață mai sportivă. O mențiune pentru schimbarea în marșarier, ușor imprecisă. Rapoartele destul de lungi pentru un diesel, combinate cu o antifonare excelentă a motorului îți lasă senzația, de multe ori, că ai sub tine un motor pe benzină. În fine, suspensia este impecabilă, iar direcția completează sentimentul că mașina a fost făcută să te asculte fără crâcnire.

Tehnologie

La capitolul tehnologii, lucrurile au avansat destul de mult pentru BMW și pentru acest model (așa cum s-a întâmplat și la celelalte două mărci germane premium), încât distanța față de multe dintre mărcile de volum pare că nu va putea fi recuperată niciodată. Și nu vorbesc aici de cele care țin de confortul pasagerilor, de conexiunea la internet sau despre head-up display. Vorbesc despre tehnologia Efficient Dynamics, cea care permite în mod real recuperarea energiei și repunerea ei în circulație, despre tehnologiile de siguranță (lumini adaptive, night vision, camere și așa mai departe. Multe dintre ele sunt opționale, probabil că sunt clienți care nu aleg să cheltuie bani pentru ele, dar faptul că există și cei care doresc pot beneficia de ele este cel mai important. Acesta este motivul pentru care Seria 3 a primit un punctaj foarte bun la testele EurNCAP, cu 95 pentru protecția șoferului și pasagerului din față.

Concurenți

Dacă vorbim despre competiție, lucrurile stau foarte bine pentru BMW, deoarece Audi A4 are o vârstă destul de mare, iar Mercedes C Class îmbătrânește și el repede. Ambele au trecut printr-un face-lift, iar asta înseamnă că interesul publicului pentru ele s-a diminuat.Următorii doi – trei ani, noul Serie 3 va galopa cu un avans confortabil, după care va ceda, probabil, locul noilor veniți. Prețurile acestui model încep de la 31.682 euro, pentru cel mai mic motor diesel (1.6 litri), și ajung, pentru versiunea testată, la 36.580 euro. Mercedes nu are un motor de 2.0 litri, ci doar de 2.2, dar are propria versiune eco, numită BlueEfficiency. Mai ieftin poate fi cumpărat entry-level-ul de numai 136 CP (34.600 euro), iar o putere mai mare, 170 CP, costă peste 37.000 euro. Audi A4 are un preț mult mai bun pentru diesel, tot 2.0 litri: 31.560 euro, dar la o putere gâtuită, 120 CP. Pentru o putere ușor mai mare (177 CP), prețul este de 36.000 euro. Clienții pot fi atrași și de la Volvo S40 (dieseluri între 25.000 și 29.000 euro) sau chiar de laVW Passat (2.0 TDI de la 24.000 la 30.000 de euro).

Costuri

Cu opționale și pachete prețul poate crește la peste 40.000 de euro, însă mașina își merită acest preț, dacă o comparăm, de exemplu, cu un vehicul hybrid, ce consumă la fel dar oferă prea puțină dinamică. Este limpede că avem costuri de service mari, din cauza mărcii și manoperei specifice acestei mărci, dar vom avea costuri de utilizare mici, grație consumului infim. Asigurările sunt de asemenea, mari, plecând de la valoarea mașinii. Peste toate, valoarea de revânzare excelentă compensează și aduce costuri totale pe durata vieții destul de mici.

Concluzie

Este foarte dificil să nu alegi BMW 320d ED, dacă ești un client decis să cumpere din acest segment, al sedanurilor de clasă medie, premium. Imaginea mărcii, performanțele motorului, confortul și valoarea de revânzare sunt exact parametrii de care are nevoie un client pentru a lua decizia de cumpărare. Dar dincolo de cifre seci, cumperi plăcerea de a călători într-un automobil de clasă, precum un armăsar pur sânge, pe care nu alergi, ci te plimbi la pas ori la trap.

RELATED ARTICLES

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisment -

Cele mai recente articole