Audi A1 Sportback – 1.4 TFSI (2010-prezent)

0
265

FOTO: Andrei Toboșaru

Audi se poate lăuda cu faptul că A1 este un succes. Atunci să fie și un A1 cu cinci uși, adică A1 Sportback.

Istorie

Prea multe nu sunt de spus la acest capitol. Audi a lansat în 2010 cel mai mic membru al familiei din Ingolstadt. A fost un evident răspuns al celor de la Audi la succesul înregistrat de BMW cu simpaticul MINI britanic și Fiat cu al său renăscut 500. Versiunea Sportback a debutat anul trecut în noiembrie. La salonul de la Paris din 2008 Audi prezenta un concept denumit A1 Sportback Concept. Am amintit acest detaliu pentru a ancora mai bine în timp noul model. Versiunea de caroserie cu cinci uși este o evoluție firescă în gamă, iar la capitolul pedigree am mai putea adăuga exeriența grupului VAG în acest segment: Fabia și Polo nu mai sunt la prima generație.

Design

Vorbim despre un Audi A1 care nu mai are două portiere, acum are 4. Deci modificările le vom regăsi dacă privim modelul din lateral. Partea frontală și cea spate fiind identice cu ale versiunii în trei uși. Portierele față au fost puțin micșorate, nu mai sunt atât de mari, stâlpul central a avansat și el puțin pentru a permite desenarea unei portiere spate care să ofere un spațiu corect pentru acces. Din punct de vedere al dimensiunilor nu s-a schimbat nimic, o lungime de 3.954 mm, o lățime de .740 mm și o înălțime de 1.416 mm. Cine se aștepta ca măcar ampatamentul să crească puțin s-a înșelat, acesta are tot 2.469 mm. Doar masa mașinii a crescut în medie cu aproximativ 25 kg, adică nesemnificativ. Totuși A1 Sportback mai pierde puțin din șarmul și agresivitatea versiunii în trei uși. Dar este o diluare a agresivității pe care potențialul client o acceptă atunci când optează pentru o caroserie cu 5 uși. În cazul versiunii avute la test lucrurile au fost salvate în bună măsură de prezența pachetului S-Line aplicat peste nivelul de echipare Ambition.

Confort/ Funcționalitate

Spre deosebire de modelul în trei uși care oferă 2+2 locuri, versiunea Sportback promite cinci locuri. În mod realist, în cazul unui voiaj lung putem miza din punct de vedere al confortului doar pe două locuri în spate. Dar în cazul unor evadări pe distanțe scurte trei persoane pot împărți bancheta spate. Spațiul pentru locurile spate este unul corect pentru segmentul B, dar suferă puțin la nivelul spațiului pentru picioare. În privința locurilor față nimic de reproșat. Poziția la volan este joasă, corectă, cu un puternic parfum sportiv. Scaunele oferă un bun suport lateral. Controlul și accesarea funcțiilor versiunea simplificate a unității MMI este intuitivă și nu necesită decât o minimă perioadă de acomodare. Apropo, un excelent sistem audio în versiunea avută la test. Rar întâlnesc într-o mașină un sistem care să ofere o calitate atât de bună a sunetului. Grila cutiei de viteze cu dublu ambreija și șapte trepte S Tronic este ușor neintuitivă, trebuie să fii atent la selectarea marșarierului, mai ales dacă ești în treapta ”S” a cutiei. În cazul versiunii în trei uși nu am criticat tăria suspensiei, dar la versiunea Sportback, chiar dacă numele o sugerează, aș fi așteptat o setare orientată mai mult spre confort a suspensiei. Este un model care poate fi luat în calcul de o familie tănără cu un copil, dar rigiditatea suspensie poate fi trecută la capitolul minusuri. Accesul la portbagaj este bun iar volumul acestuia de 270 litri este în media clasei, prin rabatarea banchetei spate se ajunge la un volum de 920 litri. A1 Sportback, spre deosebire de versiuneaîn trei uși, aduce un plus majos la capitolul acces în mașină.

Performanțe

Versiunea testată a fost echipată cu propulsorul 1.4 TFSI care dezvoltă 122 CP la 5.000 rpm și un cuplu motor de 200 Nm disponibil de la 1.500 rpm până la 4.000 rpm. Resursele propulsorului sunt trimise spre puntea față prin intermediul unei cutii automate cu dublu ambreiaj și șapte rapoarte. Cu această motorizare A1 Sportback ajunge la 100 km/h în 9 secunde și are o viteză maximă de 203 km/h. Consumul mediu declarat de constructorul german este de 5,3 litri, o valoare care poate fi obținută ușor. Consumul urban este de 6,5 litri, la obținerea acestei valori contribuind semnificativ atât cutia S Tronic cât și sistemul Start/ Stop.

Manevrabilitate

La fel ca frățiorul cu trei uși, A1 Sportback impresionează la capitolul ținută de drum. Cine preferă un model premium de clasă mică, din repertoriul căruia lipsesc adjective precum moale, anesteziat, blând, poate privi cu încredere spre modelul german. Direcția este precisă, asistată atât cât să îl implice pe cel de la volan. Totuși în cazul manevrelor la viteze reduse, în parcare, lasă impresia că este puțin cam greoaie. La toate acestea mai adăugăm și o oarecare lipsă de feedback, dar este o caracteristică a direcțiilor asistate electric. Suspensia poate fi considerată de unii ușor cam rigidă pentru specificul modelului. Iar în condițiile în care A1 Sportback are ca teren de joacă preferat mediul urban atunci putem vorbi de un mic grad de disconfort care poate apare la volan în utilizarea cotidiană. Acum poate suspensia lui A1 Sportback nu este pe atât de vinovată pe cât sunt cei care răspund de calitatea drumurilor noastre. În cazul în care aveți în plan o utilizare ceva mai sportivă a micuțului Audi atunci trebuie să aveți grijă că sistemul de frânare dă semne de oboseală relativ timpuriu. Totuși am apreciat buna dozare a pedalei de frână care nu necesită o perioadă de acomodare. Tot în cazul unui stil mai agresiv de condus s-ar putea să descoperiți mici bâlbe ale cutiei de viteze, sunt extrem de rare momentele în care aceasta nu este suficient de intuitivă. Propulsorul este o mică bijuterie, resursele acestuia lasă impresia unui agregat de cilindree mai mare sau a unuia ceva mai viril. Puntea față oferă o aderență impresionantă la limită, tendința de subvirare apare relativ târziu și este progresivă, fiind ușor de controlat. Sistemul de control al tracțiunii poate fi decuplat total – ASR, dar controlul stabilității nu se decuplează. Mai trebuie menționat faptul că A1 Sportback 1.4 TFSI este echipat și cu un diferențial electronic – EDS.

Siguranță

EuroNCAP a testat doar versiunea în trei uși a lui Audi A1, iar rezultatul a fost excelent, fiind cotat la cinci stele. Vorbim despre un grad de protecție pentru adulți de 90, de 79 în cazul copiilor și de 49 pentru pietoni. Audi A1 oferă un grad de protecție general de 86. Rezultatele obținute de versiunea în trei uși ar trebui să se aplice și modelului Sportback. Modelul oferă în echiparea standard șase airbag-uri, asistență la plecarea de pe loc, ABS, ESP.

Concurență

În liga premium putem arăta cu degetul spre o Alfa Romeo MiTo, Citroen DS3 și MINI, dar aș mai introduce în ecuație la acest nivel și Nissan Juke.

Alfa Romeo MiTo are un preț de pornire 15.800 euro cu TVA inclus pentru motorizarea 1.4 MPI de 78 CP. Acum cu o reducere de 1.200 euro. Versiunea 1.4 TB M-Air de 170 CP în echiparea Quadrifoglio Verde are un preț de 21.800 euro cu TVA inclus, acum cu o reducere de 1.200 euro.

MINI pornește de la 16.678 euro pentru propulsorul 1.6 aspirat de 75 CP. Din perspectiva puterii MINI Cooper SD cu propulsor diesel de 2 litri oferă 143 CP și are un preț de pornire de 26.784 euro, iar MINI Cooper S care vine echipat cu același propulsor ca Citroen DS3 avut în test dar în versiune de 184 CP pornește de la 25.730 euro.

Nissan Juke în echiparea Visia cu propulsor 1.6 aspirat de 117 CP are un preț de bază de 15.490 euro. Cel mai scump Nissan Juke poate fi achiziționat cu propulsor 1.6 DIG-T de 190 CP, cutie CVT și tracțiune integrală în echiparea Shiro la un preț de 26.390 euro cu TVA inclus.

Citroen DS3 are un preț de pornire pentru versiunea echipată cu propulsor 1.4 VTi de 95 CP de 15.600 euro cu TVA inclus.

Audi A1 Sportback are un preț de bază de 17.739 euro. Versiunea avută la test – A1 Sportback 1.4 TFSI 122 CP S Tronic Ambition are un preț de pornire de 23.619 euro cu TVA inclus. Modelul mai avea o listă destul de bogată de opționale, inclusiv pachetul S Line. Prețul final este de 33.662 euro cu TVA inclus.

Costuri

Audi nu trebuie să se impună în segmentul premium, prin urmare A1 Sportback nu trebuie să lupte pentru a-și câștiga locul în acest segment. Prețul însă pentru un model, fie el și premium, de segment B este totuși ușor cam mare. Iar devalorizarea poate fi substanțială în cazul unei revânzări ținând cont de clasă.

Concluzie

Un model matur, cu o parte tehnică elevată pentru această clasă. În schimb are de luptat cu o concurență puternică, iar pe alocuri modelele rivale sunt mult mai ieftine.

1. Istoric 8

2. Design 8

3. Confort 8,5

4. Funcționalitate 9,5

5. Performanțe 9,5

6. Manevrabilitate 9

7. Siguranță 10

8. Tehnologie 10

9. Concurență 8,5

10. Costuri 7,5

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.