duminică, octombrie 19, 2025
AcasăReportajToyota a împlinit 75 de ani și conduce industria automobilului (II)

Toyota a împlinit 75 de ani și conduce industria automobilului (II)

Toyota Motor Corporation este una dintre cele mai „tinere” companii auto din lume, la cei 75 de ani împliniți pe 3 noiembrie 2012, dar a reușit să devină cel mai mare producător de mașini, în ciuda faptului că principalii concurenți au împlinit centenarul de câțiva ani buni. Anul acesta, Toyota, a 11-a companie a lumii ca venituri, a anunțat că a produs mașina cu numărul 200.000.000.

În anii ’60, Toyota se afla deja în plin proces de aliniere la standardele internaționale. Și-a introdus propriile sisteme de calitate, setate astfel încât în fiecare stadiu al producției se știa exact cine este responsabil pentru analiza și descoperirea cauzelor defectelor, precum și pentru stabilirea măsurilor de remediere. Primul rezultat a fost în 1965, când Toyota a primit premiul Deming pentru calitate, acordat de Uniunea Omenilor de Știință și Inginerilor Japonezi.

Dar viața internațională a mărcii începuse deja cu câțiva ani înainte. Era 1957, și primul model Toyota, denumit Crown, ajunsese în Los Angeles ca mașini demo. Un an mai târziu, era înființată Toyota Motor Sales USA, care vindea 288 de vehicule pe piața americană. Era un început modest, dar ferm. Piesa de rezistență a devenit însă Toyota Model BJ, cel care în 1955 devenea Land Cruiser, un model conceput în 1951 pentru piața japoneză, care a căpătat rapid în SUA un renume de vehicul solid, potrivit pentru orice fel de teren.

Un alt reper pentru istoria mărcii a sosit în 1966. Era rândul modelului Corona să intre pe sub pielea americnanilor, iar vânzările sale au ridicat marca japoneză la 20.000 de unități în primul an în care s-a vândut. În 1967 Toyota devenea deja a teia marcă de import în SUA. În 1972, vânzările sale atingeau pragul de 1 milion de unități, iar în 1975 se instala confortabil pe primul loc la importuri. A fost doar primul pas către ceea ce înseamnă azi Toyota în SUA: 14 uzine și 25 de milioane de autovehicule produse în America de Nord.

„Piața europeană are un potențial mare pentru Toyota, dar cere doar produsele rafinate” – Shoichiro Toyoda

Povestea din Europa a mărcii Toyota are o altă istorie, iar marca japoneză a râvnit întotdeauna la ea. Primele exporturi în Europa au început în 1960, în Malta și Cipru, în volume foarte mici. S-a petecut însă ceva ce a declanșat expansiunea mărcii pe acest continent. Este vorba despre vizita lui Walther Krohn, președinte Erla Auto Import din Danemarca. Acesta a convins compania japoneză să exporte modelul Crown, construit cu volanul pe partea dreaptă, în Danemarca, în ciuda faptului că reprezentanții constructorului erau convinși că nu sunt pregătiți pentru intrarea pe o nouă piață. Prezentarea la un salon local s-a dovenit a fi un succes: 400 de mașini erau cumpărate în primul an, 1963, pentru ca în 1964 vânzările să se ridice la 1.500 de unități. Au urmat Finalnda, Olanda, Belgia, Elveția. Prima reprezentanță a fost deschisă în Copenhaga, iar Danemarca a rămas și astăzi țara cu cele mai mari vânzări de Toyota din Europa. Producția de mașini Toyota a început în 1968, cu liniile din Portugalia dedicate modelului Corolla. În 1972 se fabricau 10.000 de mașini, Corolla și Corona, plus camionetele Dyna.

După criza petrolului și scăderile masive de vânzări din anii ’70, au urmat ani de expansiune. Toyota Motor Co. a cumpărat dealerul propriu din Germania, în 1974, redenumit Toyota Deutschland, și astfel a început o nouă eră pentru marca japoneză. Toyota a început să se implice în sporturile cu motor europene, când a fost înființată și o companie specializată. A fost perioada în care echipa proprie a câștigat etapele WRC, între 1983 și 1986. În 1976 se atingea primul milion de mașini vândute în Europa. Anii ’80 au adus noi modele pe piețele europene: MR2, Supra și Celica au fost cele care au contribuit la creșteri spectaculoase ale vânzărilor, până la 440.000 în 1987. Anul 1987 a adus și prima colaborare: cu Volkswagen, care producea în Hanovra modelul Hilux și versiunea proprie, numită Taro. La sfârșitul decadei era fondat Toyota Technical Centre pentru Europa, în Belgia. Aici s-a dezvoltat ulterior Toyota Motor Europe Technical Centre, punctul nodal al operațiunilor globale pentru segmentele A, B și C. De asemenea, Centrul European pentru Design și-a stabilit aici sediul.

Cea de-a doua marcă a grupului Toyota, Lexus, produsul premium care a fost creat pentru a contracara mărcile europene și în special Mercedes-Benz, a fost lansat în 1989, la capătul unui amplu și lung program. Doar un an mai târziu, Lexus intra și pe piața din Europa, chiar dacă timid. Perioada modernă a mărcii a însemnat noi unități de producție și noi modele dedicate fiecărei piețe.

Finalul secolului 20 a adus și primul model hibrid, Prius, devenit și cel mai vândut model din acest segment din lume. După 15 ani de la introducerea sa pe piață, nu mai puțin de 4 milioane de exemplare au fost vândute, din care 500.000 doar în Europa. Titluri de „Motorul Anului” (Prius, 1999) sau „Mașina Anului” (Yaris, 2000) au încununat succesul mărcii japoneze pe Bătrânul Continent. În 2005 au fost puse bazele uzinei de tip joint-venture din Cehia, alături de PSA Peugeot Citroen. Aici se fabrică și azi 3 modele: Toyota AYGO, Citroën C1 și Peugeot 107. În același an, Prius primea titlul de „Mașina Anului”, iar vânzările atingeau 1 milion de unități.

Astăzi, Toyota acoperă 56 de țări europene, are 30 de companii proprii, 14 centre logistice pentru piese și 11 pentru vehicule. Pe străzile din Europa circulă aproximativ 13 milioane de mașini Toyota și Lexus.

La nivel mondial, după 75 de ani de la desprinderea departamentului de vehicule de țesătoriile Toyoda, compania are 300.000 de angajați și a depășit 200 de milioane de vehicule. În 2008 a devenit cel mai mare producător de autovehicule din lume, titlu pe care l-a pierdut, probabil temporar, în 2011, ca urmare a dezastrelor naturale din Japonia.

Citește PARTEA I (1937-1953)

RELATED ARTICLES

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisment -

Cele mai recente articole