Dacia nu pleacă nicăieri. Acesta a fost mesajul, deloc voalat, transmis de oficialii companiei cu ocazia aniversării a 15 ani de alianță cu Renault și a unui deceniu de la debutul mașinii care se identifică cu însăși filosofia smart-buy a firmei, Logan. Marca de suflet a românilor, un brand cu tradiție ce se identifică, practic, cu fazele incipiente ale culturii auto locale, a înflorit sub tutela Renault.
Cifra de afaceri a crescut cu 45%, anul trecut, până la 4,1 miliarde de euro, Dacia detronând, astfel, Petrom în topul companiilor din țara noastră. Anul 2013 a adus și un nou record de vânzări, modelele ce poartă sigla constructorului de la Mioveni găsindu-și 429.540 de clienți la nivel global. Producția de vehicule a egalat recordul de 342.000 de unități, atins în 2011, o Dacie nouă părăsind liniile de asamblare la fiecare 55 de secunde. Aproape 93% din producție pleacă la export, cifră ce reprezintă 8% din totalul mărfurilor trimise peste hotare de România.
Și numărul de angajați a crescut, anul trecut. Efectivele companiei au depășit pragul de 14.000 de salariați, pe platforma de la Mioveni. Balanța se înclină în favoarea Uzinei Vehicule, care se laudă cu 8.500 de oameni, urmată îndeaproape de Uzina Mecanică și Șasiuri, cu 3.800. La nivelul întregului Grup Renault, numărul de angajați din țara noastră a ajuns la 17.000. Interesantă este media redusă de vârstă, de 36 de ani, precum și ponderea numărului de femei (4.700), estimată la peste o treime din total.
Uzina Dacia, la 15 ani de la preluarea Renault
De la lansarea primei generații Logan, în urmă cu un deceniu, cadența uzinei de la Mioveni a crescut cu 18%, Dacia livrând peste 2,7 milioane de mașini în Europa și în bazinul mediteranean. În prezent, Uzina Dacia produce 1.390 de vehicule pe zi, timp de cinci sau șase zile pe săptămână, iar ponderea fiecărui model în mixul de producție este stabilit în funcție de comenzile primite.
Noile generații Logan și Sandero, Duster, Logan MCV și Sandero Stepway sunt asamblate pe aceeași linie de producție.
O scurtă vizită în secțiile extinse și retehnologizate ale Uzinei Dacia ne arată unde au mers cele 2,2 miliarde de euro investite de Renault, de la preluarea Dacia, în urmă cu un deceniu și jumătate. În toate departamentele uzinei au fost implementate dispozitive și instalații industriale noi și totul arată, în sfârșit, ca în orice altă fabrică auto modernă.
Creșterea gradului de automatizare și apariția roboților au dus la optimizarea procesului de fabricație și a calității, dar și la desființarea unor posturi. Niciunul dintre angajații Dacia nu a fost, însă, concediat, aceștia primind alte sarcini, nu neapărat similare, în cadrul companiei.
Încotro se îndreaptă uzina de la Mioveni
Zvonurile care anunță emigrarea Dacia spre țări unde mâna de lucru ar fi chiar mai ieftină decât în România sunt infirmate de avântul fără precedent al uzinei argeșene. Potențialul de creștere al capacităților de la Mioveni se apropie, totuși, de limitele sale previzibile.
Producția totală va scădea pentru prima dată, anul acesta, cu 15.000-30.000 de unități, ca o consecință firească a începerii asamblării lui Sandero în Maroc. Nu este, însă, semnul plecării Dacia, așa cum s-au grăbit să susțină unele voci, transferul iminent al unei părți din producția lui Sandero la Tanger fiind anunțată încă din vara anului trecut.
“În 2013 am fabricat 342.000 de vehicule, la fel ca în anul record 2011. Anul acesta obiectivele noastre sunt de 310.000 – 320.000 mașini. Nivelul mai scăzut se explică prin faptul că uzina din Tanger a demarat lui Sandero în ultima parte din 2013 și vorbim de un transfer de activitate.”, a spus Nicolas Maure, noul șef Dacia.
Directorul Automobile Dacia insistă că nu se pune problema ca francezii să părăsească țara noastră. Maure reafirmă încrederea Renault în România, subliniind importanța sitului istoric al companiei de la Mioveni, cea mai mare uzină de vehicule din cadrul Grupului Renault, în prezent. “Vrem să menținem cele trei schimburi existente la Mioveni, profitând de cererea foarte bună pentru Duster. Productia de Duster va crește, cea de Sandero va scădea puțin”.
Platforma industrială Dacia Mioveni, în cifre
- Uzina Vehicule: 350.000 de mașini/an, 1.390/zi, 65/oră,
- Uzina Mecanică și Șasiuri: 930.000 de motoare/an, 1,4 milioane cutii de viteză/an, 1,7 milioane de șasiuri/an,
- ILN (International Logistic Network): export de două milioane de metri cubi de piese anul trecut
- Peste 1.500 de furnizori, pe parte de piese și servicii
Privilegiul de a fi primiți în leagănul Dacia de la Mioveni și de a asista la nașterea noilor mașini naționale ale românilor ne-a dezvăluit o uzină ajunsă la maturitate, o fabrică la standarde internaționale, bine ancorată în prezent. Viitorul Dacia este strâns legat de România, brandul argeșean și, implicit, rădăcinile sale românești, fiind indispensabile pentru Renault.