Datele finale privind înmatriculările de mașini noi din decembrie au încheiat un an destul de trist pentru industria auto românească, cu o scădere de 13%, dar cu creșteri pentru unele dintre mărcile cele mai populare. Clasamentul cu care v-am obșnuit deja, Top 50 – Cele mai vândute mașini, oferă o bună oportunitate de analiză pentru ceea ce s-a întâmplat pe piața auto din România.
Sunt mai multe aspecte ce merită să fie semnalate odată cu clasamentul celor mai vândute mașini. În primul rând, marca Dacia are câteva caracteristici de piață în 2013: Logan, cel mai vândut model al mărcii, a scăzut, în ciuda faptului că a fost primul an după lansarea generației a doua. Sandero a fost vedeta mărcii în anul care a trecut. O creștere de 77% pentru un model de volum este fantastică. Vom vedea că această creștere se regăsește în balanța pieții, cu minus, în dreptul alotor modele concurente. Duster a fost și el vedetă, dar numai prin prisma faptului că s-a situat pe locul al doilea, deoarece vânzările sale au scăzut față de 2012. Dokker a fost modelul cu cea mai mare creștere absolută din România, adică în unități, nu în procente. Iar cifrele din acest clasament nu conțin și vânzările Dokker Van.
Celelalte mărci importante, cu mai multe modele în Top 50 au fost Skoda, Volkswagen, Ford și Renault. Skoda este dezamăgirea anului, deoarece modelul Octavia a avut cea mai mare scădere absolută, peste 1200 de exemplare mai puțin decât în 2012, în condițiile în care a fost lansată noua generație. Motivul nu este secret, l-am mai discutat: canibalizarea internă făcută de Rapid, care a luat clienți atât de la Octavia, cât și de la Fabia.
În rest, cele mai multe dintre modelele din clasament sunt cunoscute, însă avem câteva schimbări esențiale. Renault Clio este una dintre revelațile lui 2013, în timp ce la polul opus, în aceeași clasă, Ford Fiesta a pierdut foarte mulți clienți. Apoi, a apărut cu o viteză extrem de mare Fiat 500, cu toată familia sa, urcând vânzările acestui model cu 255%. Nu în ultimul rând, noi modele lansate cu succes pe piața românească au schimbat configurația clasamentului: Ford B-Max, în primul rând, Peugeot 301, un model destinat piețelor emergente precum România, Renault Captur, SUV mini, cu priză la public, iar din clasele premium nu putem să nu remarcăm Mercedes-Benz A Class, o lovitură dată de Daimler concurenților, pe toate piețele.
Dintre modelele care au pierdut cele mai multe procente, s-au remarcat Chevrolet Aveo, Skoda Fabia, Nissan Qashqai, Skoda Superb, Ford Mondeo și Ford Fiesta. Au ieșit din top, din cauza vânzărilor slabe, Chevrolet Cruze, Audi A4, Mitsubishi ASX, acestea fiind înlocuite de modelele amintite mai sus, nou-lansate.
Pe segmentele premium, Mercedes ML Class rămâne cea mai vândută mașină, însă în scădere ușoară, influențată, desigur, de ascensiunea noii generații Range Rover. Aceasta a canibalizat, se pare, inclusiv vânzările Evoque, model care a scăzut față de anul anterior, pentru prima dată de la lansare. În afară de A Class, în Top 50 mai regăsim alte trei modele premium cu priză la publicul din România, respectiv, Mercedes GLK, BMW Serie 3 și BMW X5.
TOP 50 – CELE MAI VÂNDUTE MAȘINI ÎN ROMÂNIA 2013
(Copyright Autoindustry.ro/SURSA: AUTOINDUSTRY.RO și DRPCIV)
ABONEAZĂ-TE LA NEWSLETTER
[mc4wp_form]
[…] Pe piața din România, Dacia a vândut 24.890 unități, un volum cu 12,4% mai mare decât anul anterior. Cu toate acestea vorbim despre livrări, nu despre înmatriculări, care sunt mult mai mici. Diferența este dată, în cea mai mare parte, de automobilele care au fost exportate neoficial de unii dealeri Dacia, către dealeri multimarcă privați din Europa de Vest (în special Franța și Germania). În acest context, cota de piață câștigată de Dacia, 31,6%, nu este una reală. (Vezi clasamentul înmatriculărilor de mașini noi în 2013) […]