Constructorul de automobile Dacia a publicat rezultatele de vânzări pentru anul 2013, confirmând statisticile pozitive de până acum. Dacia a înregistrat creștere pentru prima dată după 2007, dând un semnal pentru întreaga piață auto.
Dacia a reușit să vândă un total de 429.540 de vehicule, în creștere de 19,3% față de anul anterior, cifrele ereprezentând un record pentru compania românească. Deși volumul este unul mic, în comparație cu alte mărci europene, volumul este în creștere permanentă, iar intervalul de la transformarea Dacia în marcă globală este foarte scurt. Dacă sunt adunate și modelele vândute sub sigla Renault sau Nissan, mașinile construite pe platforma Dacia ajung la aproximativ 1 milion de exemplare în 2013.
Pe piața din Europa, perfromanța Dacia este cu atât mai mare, cu cât vânzările de automobile de pe continent au fost în scădere în 2013.
Cotă de piață în România
Pe piața din România, Dacia a vândut 24.890 unități, un volum cu 12,4% mai mare decât anul anterior. Cu toate acestea vorbim despre livrări, nu despre înmatriculări, care sunt mult mai mici. Diferența este dată, în cea mai mare parte, de automobilele care au fost exportate neoficial de unii dealeri Dacia, către dealeri multimarcă privați din Europa de Vest (în special Franța și Germania). În acest context, cota de piață câștigată de Dacia, 31,6%, nu este una reală. (Vezi clasamentul înmatriculărilor de mașini noi în 2013)
Cel mai vândut model Dacia pe piața din România este Logan, cu peste 11.000 de exemplare livrate, însă Sandero este cel mai vândtu model Dacia la nivel global. Sandero a vândut 4.707 unități în România, însă mai mult de jumătate au fost exportate în regim privat. Motivul este prețul foarte mic pe care Sandero îl are în comparație cu piețele vestice.
Exporturi oficiale Dacia
Vânzările mărcii Dacia pe alte piețe au ajuns la cote record, ca urmare atât a intrării mărcii românești pe toate piețele din Europa, cât și extinderii pe noi piețe din afara Europei. Au fost vândute peste 404.000 de unități la export, din care peste 290.000 au fost vândute în Europa. Dacia a ajuns la o cotă de piață de 2,11% în Europa, un nivel comparabil cu cel al mărcilor japoneze. De la lansarea Logan în 2005, Dacia a vândut aproape 1,5 milioane de autovehicule.
Cea mai mare piață pentru Dacia rămâne Franța, urmată de Germania și Algeria. În Franța, Dacia a urcat pe locul al cincilea în topul mărcilor, iar Sandero a intrat în top 3 al modelelor vândute.
Pentru a menține ritmul vânzărilor, Dacia a nunțat că în 2014 va investi în rețeaua comercială, toate showroom-urile urmând să fie renovate, cu o nouă prezentare, noi standarde, noi servicii pentru clienții mărcii.
Vânzări Dacia pe modele în România în 2013
Model | Unități |
Noul Sandero (inclusiv Stepway) | 4 707 |
Noul Logan berlină | 10 101 |
Noul Logan MCV | 1 152 |
Sandero 1 | 50 |
Logan 1 | 139 |
Logan MCV 1 | 27 |
Dokker | 1 564 |
Lodgy | 670 |
Duster | 4 647 |
Logan VAN | 38 |
Dokker VAN | 1 795 |
Total | 24 890 |
Top 10 piețe externe în 2013
Țara | Unități | |
1 | Franța | 93 803 |
2 | Germania | 47 162 |
3 | Algeria | 37 290 |
4 | Turcia | 36 395 |
5 | Spania | 32 288 |
6 | Maroc | 30 388 |
7 | Italia | 28 098 |
8 | Belgia | 17 200 |
9 | Marea Britanie | 17 146 |
10 | Polonia | 12 208 |