Guvernul a ratat toate obiectivele noii taxei auto, denumită timbru de mediu: importurile SH au crescut, revânzările interne au scăzut, piața de mașini noi e în picaj și încasările bugetare sunt praf.
Mai multe informații legate de piața automobilelor second-hand au fost difuzate în ultima perioadă, iar coroborarea acestora ne dă măsura erorii pe care guvernul a făcut-o în momentul în care a decis să aplice timbrul de mediu în noua formulă.
Dacă analizăm primele cifre legate de piața auto și timbrul de mediu după o lună de la introducere observăm că, din păcate, lucrurile stau mai rău decât ne-am așteptat.
În primul rând, a fost publicat nivelul încasărilor din timbrul de mediu pe prima lună după aplicarea acestuia. Ministerul Mediului a susținut că încasările s-au dublat în comparație cu lunile ianuarie – februarie (aproximativ 65 milioane lei în fiecare perioadă). Dincolo de formularea incorectă (încasările au fost aproximativ egale în cele două perioade analizate), motivul volumului mai mare din martie este dat de amânarea achizițiilor în cazul celor care așteptau o taxă mai mică. Altfel spus, piața nu s-a comportat liniar, iar creșterea bruscă este una firească.
În al doilea rând, s-a publicat estimarea făcută de guvern pentru întreg anul, iar valoarea de 365 milioane de lei nu este deloc măgulitoare în raport cu estimările inițiale de circa 700 milioane de lei. Cu atât mai puțin în raport cu necesarul pentru despăgubirile din procesele cu vechea taxă, care se ridică la circa 400 milioane de lei.
Toate aceste lucruri au fost prognozate de jurnaliști încă de la primele informații legate de noul timbru de mediu. Dar mai mult decât atât, au fost făcute prognoze deloc îmbucurătoare privind vînzările de mașini, iar acestea se adeveresc și subliniază și mai profund eroarea făcută de guvern la introducerea timbrului de mediu.
Dacă analizăm vânzările de automobile rulate de pe piața internă, aici putem constata nivelul dezastrului: dacă în ultimii 5 ani reînmatriculările interne se situau la un nivel de mediu de 30.000 de tranzacții pe lună, în 2013 acestea au scăzut la jumătate. Din punct de vedere economic acest lucru aduce noi pierderi bugetare: taxe de înmatriculare, impozite, asigurări etc. Bugetarii de la direcțiile de înmatriculare riscă să rămână șomeri, iar investițiile făcute în unele sedii vor deveni inutile. Mai mult, cei care își programaseră să cumpere un vehicul nou, vânzându-l pe cel vechi, au renunțat, consecințele în lanț fiind mult mai mari decât se poate estima la prima vedere.
Importurile de automobile second-hand nu au scăzut, ci dimpotrivă, au crescut, ajungând la cel mai mare nivel din ultimii 3 ani. Problema majoră este că această creștere s-a produs pe seama achizițiilor de vehicule foarte vechi și foarte ieftine, care au condus la plata unui timbru de mediu mic. Guvernul tocmai a micșorat timbrul pentru vehicule non-eur și euro 1, și euro 2, din motive ce ne scapă. În luna martie au fost importate 11.300 de autoturisme mai vechi de 10 ani, dintre care 3100 sunt mai vechi de 15 ani. La polul opus, autoturismele mai noi de 5 ani, și care au adus încasări ceva mai mari ale timbrului de mediu reprezintă doar un sfert din totalul mașinilor importate, adică circa 4.800 de unități.
Vezi aici CALCULATOR TIMBRU MEDIU
Dacă privim și la situația vânzărilor de mașini noi din primul trimestru observăm tabloul complet: doar 3.300 de autoturisme în martie, puțin peste 11.000 în cele trei luni, cu 20 mai puține decât în dezastruosul an 2012.
Ca să concluzionăm, să spunem că timbrul de mediu (și în general taxa auto așa cum a fost ea gândită) trebuia să atingă patru obiective mari: să descurajeze importurile de mașini vechi, să stimuleze vânzările de mașini noi, nepoluante, să îndrepte atenția cumpărătorilor de SH către piața internă și să aducă venituri bugetare. Din analiza de mai sus rezultă că niciunul din aceste puncte nu a fost atins, ci dimpotrivă: a încurajat importurile SH, a adâncit criza de pe piața de mașini noi, a blocat reînmatriculările și a diminuat și bruma de încasări din anii trecuți.
Taxa de mediu este benefica. Taxa de mediu a adus beneficii extraordinare aducand foarte multi bani la buget iar indicele de motorizare al tarii a crescut semnificativ.
Din pacate toate beneficiile s-au dus la statul bulgar. Noi ne-am ales doar cu indicele real si ei cu cel pe hartie. C-asa-i in tenis.