CNADNR a anunţat că va investi circa 8,9 milioane euro pentru extinderea sistemului informatic de emitere şi control a rovinietei la nivel naţional. Noul sistem va permite şi plata SMS.
Pentru fiecare autovehicul care calcă drumurile patriei trebuie plătită o rovinietă, cu o valoare anuală cuprinsă între 28 de euro şi 1.210 euro, în funţie gabarit, şi se achită o taxă de drum, “asunsă” în preţul carburanţilor (de ex.: 125 €/tonă, în cazul benzinei). Şi numai anul trecut, CNADNR a realizat venituri din vânzarea rovinietei de 821,57 milioane lei (aprox. 188 milioane de euro), în creştere cu 13,4 faţă de nivelul înregistrat în 2010, de 724,32 milioane lei.
Cu toate acestea, la cei peste 22 de ani de la Revoluţie, România nu însumează decât 312,166 km de autostradă, de o calitate mai mult sau mai puţin bună, iar mare parte din reţeaua de drumuri naţionale administrată de CNADNR, de 15.679,858 km, se află într-un statiu avansat de degradare, punând la grea încercare articulaţiile maşinilor şi şoferii. Iar, în loc să accelereze investiţiile în infrastructură, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România se pregăteşte să dea aproape 9 milioane de euro pentru cea de-a doua etapă a dezvoltării sistemului informatic de emitere, gestiune şi control a rovinitei.
Prima etapă, care a costat circa 8.2 milioane de euro, s-a desfăşurat în perioada 2010-2011 şi a vizat realizarea unui nivel minim funcţional al sistemului, prin introducerea componentelor principale şi instalarea sistemului de monitorizare şi control compus din 10 puncte fixe şi 14 puncte mobile de control automat a rovinietei. Iar a doua etapă vizează extinderea sistemului la nivel naţional, prin completarea punctelor de control automat, suplimentarea infrastructurii, introducerea unor noi module funcţionale pentru sistemul informatic şi dotarea cu un server de “backup”, pentru a asigura funcţionarea sistemului în caz de dezastru. De asemenea, se are în vedere şi introducerea unui sistem de plată prin SMS a rovinietei.
În acest scop, CNADNR va organiza o licitaţie şi aşteaptă ofertele firmelor până pe 30 mai 2012. În alegerea ofertei câştigătoare, preţul va avea o pondere de 50, iar oferta tehnică 50. Iar în caietul de sarcini se arată clar că “obiectivul general urmărit de CNADNR îl reprezintă extinderea sistemului informatic de emitere, gestiune, monitorizare şi control a rovinietei în vederea creşterii încasărilor din vânzarea de roviniete pentru anumite categorii de vehicule cu cel puţin 25”.
Controlul rovinietei electronice se face manual, prin introducerea numarul de inmatriculare al maşinii într-un soft special, sau automat, cu ajutorul camerelor video fixe şi mobile ale CNADNR, prezente pe şosele şi autostrăzi, care filmează continuu plăcuţele autovehiculelor şi trimit datele către un server ce le verifică în timp real în baza de date cu roviniete. Maşinile prinse fără taxa valabilă sunt sancţionate cu amendă şi cu plata unei despăgubiri, sub forma unei viniete pe un an de zile.
Amenzi şi despăgubiri pentru lipsa rovinietei:
Tip vehicul |
Amenda (RON)
|
Despăgubire (€) |
|
|
Minimă |
Maximă |
|
A. Autoturisme |
250 |
500 |
28 |
B. Vehicule de transport marfă cu masa autorizată ≤ 3,5 tone |
750 |
1250 |
96 |
C. 1) Vehicule de transport marfă între 3,5 t şi 7,5 t |
1250 |
1750 |
320 |
D. 1) Vehicule de transport marfă între 7,5 t şi 12 t |
1750 |
2250 |
560 |
E. Vehicule de transport marfă de peste 12,0 t, cu maximum 3 axe |
2700 |
3000 |
720 |
F. Vehicule de transport marfă de peste 12,0 t, cu minimum 4 axe |
3000 |
4500 |
1210 |