Parcul auto al României are o vechime medie comparabilă cu cea a Statelor Unite, în ciuda faptului că autoritățile încearcă să inducă ideea că mașinile din România sunt foarte vechi.
România avea la sfârșitul anului trecut un parc auto de circa 5,5 milioane de vehicule înmatriculate, din care aproximativ 4,4 milioane sunt autoturisme. Acestea aveau o vechime medie, potrivit calculelor autoindustry.ro, de 12,5 ani, în scădere față de anii trecuți, când vechimea depășea 13 ani.
Aceste cifre se referă la toate autovehiculele înmatriculate, însă potrivit RAR, care a făcut statistici pentru mașinile aflate în circulație (sunt omise astfel mașinile înmatriculate dar care nu mai circulă), vechimea medie a parcului auto în acest moment este de 9,8 ani.
Statele Unite au în acest moment, după calculele mai multor insituții (IHS Automotive și Polk) o vechime medie a parcului auto de 11,4 ani, în creștere față de anii anteriori. Astfel, în 1998, vârsta medie a mașinilor înmatriculate în SUA era de 8,4 ani, criza economică fiind cea care a determinat populația și companiile să-și înlocuiască mai rar vehiculele.
Uniunea Europeană are cifre cu mult mai bune, având o vârstă medie a parcului auto de 8,3 ani, valoarea fiind determinată în special de marile piețe, Germania, Marea Britanie și Italia, calculele fiind făcute după aderarea României și Bulgariei. Această valoare este însă în scădere, de la 6,9 în 1995, la 7,4 ani în 2004 (date valabile numai pentru EU 15).
Parcul auto din România are cea mai mică densitate din UE (grad de motorizare), cu 203 de automobile la 1.000 de locuitori, față de 470 mașini/1.000 locuitori, cât este media în Uniunea Europeană. Bulgaria înregistrează 368 de vehicule la 1000 de locuitori.
Actuala legislație (impozite, taxa de înmatriculare, taxa de poluare) favorizează importul de mașini mai vechi de 10 ani și defavorizează achiziția de pe piața internă (înnoirea parcului) și importurile de mașini mai noi de 5-6 ani, prin aplicarea unei taxe imense pentru înmatricularea cestor două categorii.