Porsche a anunțat proprietarii tuturor celor 785 exemplare ale noului model GT3 să nu încerce să le mai conducă, fiind identificată cauza defecțiunilor. Decizia a fost luată după ce două mașini Porsche au luat foc în urma unei defecțiuni a motorului. Acum, decizia finală a constructorului de lux a fost să înlocuiască toate cele 785 de motoare.
Unul din proprietarii Porsche GT3 a publicat pe un forum dedicat fanilor și posesorilor acestei mărci scrisoarea pe care a primit-o din partea companiei germane de automobile sport de lux. În scrisoare se explică că defecțiunea a fost provocată de șurubul de prindere a unei biele cu pistonul, care s-a slăbit și a condus la deformarea cilindrului și mai departe la incendiu. Motorul este unul cu șase cilindri în linie (boxer), de 3.8 litri, 475 CP. Are la bază motorul de pe Porsche 911, însă acesta a fost moficiat și adaptat pentru a obține performanțe superioare. Porsche 991 GT3 este a treia generație a acestui model, fiind lansat anul trecut. Mașina reprezintă versiunea de șosea a mașinii de competiții și costă 137.000 de euro, în echiparea de bază.
Defecțiunea este aproape incredibilă, ținând seama de reputația companiei și de prețul mare pe care proprietarii îl plătesc pentru un automobil. În 2012, Porsche a fost declarată compania auto cea mai profitabilă din lume.
Iată scrisoarea celor de la Porsche (în original în limba engleză)
“As advised previously, engineers at Porsche AG have been conducting technical analysis of the Porsche 911 GT3 engine in order to find a solution to the problem which led us to recommend you stop driving your car.
This analysis is now completed, and we would like to inform you about the cause of the problem and the planned remedial actions.
As already communicated, two vehicles in Europe suffered engine damage, causing the vehicles to catch fire.
Analysis has revealed that in both cases the engine damage was caused by a loosened piston rod screw connection which damaged the crankcase. In order to avoid this in the future, an optimized screw connection is currently being tested. For the final validation of this solution, Porsche AG is currently carrying out extensive tests.
At Porsche we are rigorous when implementing an engineering solution, therefore, after the successful testing and validation we will be installing new engines with optimized piston rod screw connections in all 2014 Porsche 911 GT3 vehicles.
Due to the complexity of the necessary arrangement, we are currently unable to provide you with a specific workshop date for your Porsche 911 GT3. We will be arranging an appointment with you individually, as soon as the logistics planning is finalized. We will be providing you with additional information within the next three weeks.
We continue to remain committed to supporting your individual needs during this time.
Your personal contact person will make contact with you within the next days to discuss individual solutions to bridge the gap until you are reunited with your Porsche 911 GT3.
Thank you very much for your patience and your loyalty to the Porsche brand.
Kind regards,
Tim Quinn
Vice President, AfterSales
Porsche Cars North America, Inc.”