Guvernul va introduce o nouă acciză pentru carburanți, inclusă în prețul benzinei și motorinei comercializate pe teritoriul României. Taxa în valoare de 7 eurocenți pe litru, echivalentul a aproximativ 31 bani, va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2014, a anunțat Premierul Victor Ponta.
Sumele colectate cu ajutorul noii taxe vor intra într-un fond special, dedicat exclusiv proiectelor de extindere și reabilitare a infrastucturii rutiere. Executivul promite finalizarea a nu mai puțin de 4.000 km noi de autostradă, în următorii 12 ani, estimare cel puțin utopică, având în vedere cei nici măcar 1.000 km exploatați în prezent, realizați de-a lungul a mai bine de două decenii.
Valoarea finală în lei a noii accize rămâne încă neclară. Conform noului sistem de accizare, valabil din 2014, cuantumul exact nu mai va fi calculat la cursul valutar stabilit la data de 1 octombrie din anul precedent, ci va fi actualizat în permanență, în funcție de rata inflației, ceea va duce, inevitabil, la accentuarea volatilității prețurilor benzinei și motorinei.
Așadar, cât va plăti fiecare român pentru a finanța proiectele fanteziste ale Guvernului? La o valoare de aproximativ 30-40 bani pe litru, șoferii vor scoate din buzunare cel puțin 20-25 lei în plus pentru un plin de combustibil, adică mai mult de 100 euro pe an. Să nu uităm, însă, și de sistemul actual de roviniete, supervizat de CNADNR – Compania Națională de Drumuri și Autostrăzi. Apariția noii accize nu va duce la suspendarea acestuia, consumatorii români urmând să plătească, în esență, două taxe cu destinație similară, lucrările de infrastructură.
Veniturile anuale aduse de noua taxă la fondul special dedicat construcției de autostrăzi s-ar putea ridica la aproximativ 500-600 de milioane de euro, doar în 2014, în condițiile în care volumul preconizat de 6 miliarde litri de carburanți accizabili, vânduți pe teritoriul României, va fi atins. În total, Guvernul speră să acopere diferența dintre ajutorul de 2,5 miliarde de euro, oferit de UE pentru perioada 2014-2020, și cele 26 de miliarde necesare pentru a finaliza autostrăzile promise românilor până la finele lui 2027.