Cea mai “hot” mașină din Europa, anul acesta, nu a fost BMW, Benz sau Bentley. A fost Dacia, marca low-cost a Renault. Așa își începe articolul de astăzi jurnalistul David Jolly, de la New York Times.
Materialul este unul de analiză și sinteză, dacă putem să-i spunem așa. Este evident că motivul redactării acestui articol au fost rezultatele statistice ale pieței auto din Europa, publicate de Asociația Constructorilor de Automobile din Europa. În aceste statistici, Dacia figurează cu cea mai mare creștere din Europa. Nu este un rezultat de conjunctură, ci unul care durează de mai multe luni și chiar ani. Dacia a crescut încet, dar sigur, acaparând o cotă de piață pe care unele mărci japoneze o caută de decenii.
Povestea de succes a Dacia, scrisă pe scurt, într-un articol apărut într-un ziar de peste ocean este extrem de importantă. Șefii Renault au declarat că nici marca franceză, nici Dacia nu vor ajunge pe piața din SUA vreodată, cel puțin nu există planuri în acest sens. Dar articolul este extrem de util pentru viitorul mărcii Dacia pe alte piețe. De exemplu pe cele asiatice, unde Renault are planuri destul de serioase, respectiv să lanseze produsele Dacia sub marca Renault.
Ar putea fi mașina potrivită la momentul potrivit pentru Europa. Asta mai scrie David Jolly, corespondent la Paris al ziarului New York Times, specializat în business și finanțe. Și îl citează pe Jens Schattner, analist financiar în Frankfurt: “Este simplă, cu tehnologie fiabilă și primești și trei ani garanție. E tot ce-ți trebuie să ajungi de la A la B”, spune acesta.
Însă, dincolo de mesajul principal, articolul mai are ceva de spus, extrem de benefic pentru România. Faptul că Dacia, acest automobil accesibil și fiabil, nu este construit de Renault în vestul Europei, ci în România “cu forță de muncă ieftină
Carlos da Silva, analist la IHS Automotive, explică pentru cititorii New York Times, secretul Dacia. “A creat o nouă clasă de clienți, oameni care înainte cumpărau o mașină de 5 ani vechime, iar acum își pot lua o mașină nouă la același preț”.
Iar concluzia articolului este una optimistă: “Dacia are monopol pe piața entry-level din Europa și foarte probabil îl va menține cel puțin trei până la cinci ani, deoarece rivalii săi nu au decis cum să răspundă”. Sau cum spune în articol un client Dacia din Marea Britanie, “o nișă pe care marii constructori au eșuat să o umple”.