vineri, aprilie 19, 2024
AcasăTest driveKia Cee'd - 1.6 DSL City (2012 - prezent)

Kia Cee’d – 1.6 DSL City (2012 – prezent)

FOTO: TIBERIU ARSENE.com

Cee’d nu este doar cel mai vândut model din portofoliul Kia, ci şi maşina care a readus, practic, brandul pe harta pretenţioasei clientele europene. Ajunsă la cea de-a doua generaţie, “sămânţa” asiatică emite, pentru prima dată, pretenţii reale la supremaţia clasei compacte, fiind, totodată, cel mai potrivit barometru al saltului calitativ şi stilistic fără precedent al întregii industrii auto coreene.

Istoric

Spre deosebire de predecesorul său, comercializat în peste 635.000 de unităţi de-a lungul carierei, ţelul noului Cee’d nu mai este acela de a oferi strict cel mai bun raport preţ-dotări de pe piaţă, orice concesie de natură calitativă sau dinamică devenind, astfel, de prisos. Repoziţionarea compactei coreene spre vârful unui segment incredibil de competitiv aduce şi o provocare nouă, valabilă, mai ales, în cazul celor obişnuiţi cu statutul de chilipir al maşinilor asiatice. Noua generaţie este propusă acum la preţuri periculos de apropiate de cele practicate în general de concurenţii săi tradiţionali, cotaţiile suficient de generoase punând acum Cee’d pe picior de egalitate cu rivalii europeni nu doar în materie de stil sau performanţe, ci şi la nivel de costuri.

Design

Este suficient să te laşi sedus de liniile extravagante, pline de senzualitate, ale noului Cee’d, pentru a înţelege, însă, optimismul marilor diriguitori ai companiei coreene. Urmând trendul ultimului val de modele Kia, Cee’d mizează totul pe cartea designului, devansând majoritatea concurenţilor europeni în materie de stil şi prezenţă scenică. Dinamismul maşinii este subliniat de profilul abrupt, cu accente feline al caroseriei, dar şi de grila impunătoare Tiger Nose şi blocurile optice agresive, ornate cu LED-uri din belşug. Da, putem afirma fără niciun fel de rezerve că Cee’d este, în sfârşit, o maşină frumoasă, o maşină “cu lipici” ce atrage atenţia aşa cum niciun alt model Kia nu a mai reuşit până în prezent. Meritul îi revine, bineînţeles, genialului Peter Schreyer, designerul sosit în curtea coreenilor direct de la Audi şi omul responsabil pentru schimbarea radicală de imagine a întregului brand.

Confort

Să nu credeţi, însă, că revoluţia se opreşte la exterior. Ornamentele piano black, cu accente glossy, au luat locul lemnului fals din anii ’90, iar materialele plăcute la atingere care îmbracă acum întreaga planşă de bord şterg cu buretele amintirea deloc onorantă a vastei selecţii de plastice dure şi reci folosite fără menajamente în trecut. Kia oferă mai multe combinaţii cromatice pentru bord şi tapiţerie, inclusiv o nuanţă de bej foarte deschis, cu iz premium. Chiar dacă versiunile entry-level nu vor fi, poate, la fel de impresionante ca nivelul de top Star, testat de noi, finisarea noului Cee’d poate rivaliza fără menajamente inclusiv cu eternul etalon al clasei, VW Golf.

Confortul este şi el demn de eşalonul superior al segmentului compact. Habitaclul este judicios dimensionat, pasagerii din spate bucurându-se de o excelentă libertate de mişcare, în toate direcţiile. Kia s-a gândit şi la confortul termic pe timp de iarnă: Cee’d este echipat, în premieră pentru o compactă coreeană, cu volan încălzit şi o pereche de guri de ventilaţie dedicate celor de pe banchetă. Poziţia la volan şi vizibilitatea sunt fără reproş, în ciuda lunetei aparent înguste, iar scaunele cu suport lombar, încălzire, reglaje electrice multiple şi memorie oferă o susţinere laterală neaşteptat de bună pentru o maşină de familie fără pretenţii sportive exagerate. Există, totuşi, şi un revers al medaliei: pernele scaunelor sunt relativ tari, mai dure chiar decât cele folosite, în general, de modelele germane. Din fericire, plafonul panoramic electric şi tapiţeria din piele, de calitate foarte bună, vor înveseli rapid atmosfera.

Funcționalitate

Nivelul de top City impresionează prin vasta colecţie de gagdet-uri şi sisteme de siguranţă sau asistenţă de ultimă generaţie. Rivalii europeni nu au fost niciodată într-un pericol mai mare de a fi învinşi cu propriile arme. Cee’d îşi întâmpină şoferul cu un mesaj de bun venit, afişat pe un display TFT de mari dimensiuni, plasat unde până nu demult întâlneam clasicele instrumente de bord. Standard pentru versiunea City şi opţional (231 euro) pentru Star, acesta imită cu succes ceasurile convenţionale, afişând în plus o multitudine de informaţii utile, uşor de urmărit graţie graficii reuşite şi, mai ales, rezoluţiei sale foarte bune. Consola centrală este orientată spre şofer, pentru un plus de ergonomie şi sportivitate. Merci, BMW! Comenzile sistemului multimedia şi cele ale climatizării duale, cu reglaje separate stânga-dreapta, sunt clare şi uşor de accesat, în timp ce funcţiile audio, setările maşinii şi cele de navigaţie sunt controlate prin intermediul unui touchscreen cu diagonala de 7 inci, comenzile “digitale” fiind dublate, în anumite situaţii, de butoane convenţionale situate la extremităţile laterale ale ecranului. Simplu şi intuitiv! Nu la fel de intuitiv, însă, precum aglomerarea de butoane de pe volan, soluţie total neinspirată ce contrastează nefiresc de mult cu simplitatea aproape teutonă a consolei.

Portbagajul oferă un volum de încărcare cuprins între 380 şi 1.380 litri – cu bancheta rabatată, valori medii pentru segmentul compact. Sub podea, deasupra roţii de rezervă de dimensiuni reduse, se ascunde un spaţiu de depozitare compartimentat extrem util, complet detaşabil şi lavabil. Un alt detaliu inedit este mocheta suplimentară cauciucată, care protejează portbagajul de murdărirea accidentală.

Performanțe

Până la apariţia modelelor GT ce vor depăşi pragul magic de 200 CP, dieselul de 1,6 litri şi 128 CP rămâne cel mai puternic motor oferit în prezent în compania noului Cee’d şi, totodată, cea mai inspirată alegere, indiferent dacă este vorba de consum sau flexibilitate. Acceleraţia de la 0 la 100 km/h durează 10,9 secunde, singurul rival care devansează modelul coreean la acest capitol fiind noul Golf 2.0 TDI. Modelul de test era echipat cu o transmisie manuală cu şase trepte, caracterizată printr-o etajare relativ lungă şi o timonerie precisă. Contra cost, dieselul de top poate fi asociat şi cu o cutie automată cu acelaşi număr de rapoarte.

Contrar aşteptărilor ridicate impuse de fişa tehnică, motorul nu se mişcă cu vigoarea pe care ne-am fi dorit-o, beneficiind de setări ce favorizează mai degrabă economia de carburant şi mai puţin sportivitatea. Deficitul de cuplu la turaţii reduse te poate costa exploatarea unei breşe apărute din senin în aglomeraţia de la semafor, cuplul maxim de 260 Nm fiind disponibil abia peste 1.900 rpm. Ulterior, livrarea sa rămâne, însă, uniformă până la turaţii ce depăşesc 3.000 rpm. Dacă vreţi, potretul robot al clientului ideal este un gentleman calm, extrem de atent la cheltuielile de zi cu zi. Iar economia promisă nu se lasă deloc aşteptată! De-a lungul testului, consumul a depăşit rareori pragul de 5 l/100 km, în condiţiile unei ritm de rulare relativ normal, valoare onorabilă pentru o compactă de 1.382 kilograme, ce poate acomoda fără probleme cinci pasageri şi bagajele aferente. Un alt atu al acestui diesel este rafinamentul, “mormăitul” tipic motoarelor alimentate cu motorină fiind aproape imperceptibil în habitaclu, merit ce revine, într-o oarecare măsură, şi antifonării eficiente a interiorului.

Manevrabilitate

Tonul civilizat impus de motor este susţinut şi de trenul de rulare. Acesta mizează pe o setare orientată spre confort. Ţinuta de drum este sigură şi fermă, deşi nu într-un mod exagerat, suspensia filtrând, în general, cu succes majoritatea denivelărilor din carosabil. Cee’d nu reuşeşte însă să atingă rafinamentul şi fineţea celor mai bune modele din segment. De vină sunt şi jantele mari, cu diametrul de 17 inci, dimensiune ce aduce un plus de stil, dar intră, din păcate, în antiteză cu starea precară a infrastructurii rutiere din ţara noastră, roţile standard, de 16 inci, fiind o alegere mai inspirată, cu avantaje lesne de sesizat în materie de confort. Direcţia beneficiază de trei moduri diferite de asistare -Confort, Normal şi Sport. Doar ultimul dintre ele oferă un feedback apropiat de cerinţele unui şofer cu pretenţii dinamice ridicate, ]n timp ce primele două par dedicate exclusiv rulării la viteze reduse sau manevrelor în spaţiile înguste de parcare. La limită, Cee’d rămâne sigur şi previzibil, ajutat şi de sistemul ESP deloc intruziv, care intervine rapid şi eficient, doar când situaţia pare fără ieşire.

Siguranță/Tehnologii

Cee’d City beneficiază de cele mai noi sisteme de siguranţă disponibile în prezent. Lista echipamentelor de serie sau opţionale (în funcţie de versiune) include ESP, pilot automat, avertizarea la părăsirea involuntară a benzii de rulare sau sistem de parcare laterală automată. Din pachetul de siguranţă pasivă nu lipsesc airbagurile frontale, laterale şi cortină. În cadrul testelor efectuate de organismul european EuroNCAP, noua Kia Cee’d a obţinut scorul maxim de cinci stele, cu o medie excelentă de 89 pentru siguranţa pasagerilor adulţi şi 88 pentru cea a copiilor.

Costuri/Concurență

Versiunea de vârf, 1.6 DSL City, are un preţ de bază de 18.732 de euro, cu toate taxele incluse. Preţul modelului testat, complet echipat, ajunge, însă, la 23.889 de euro. Configurat ca o vitrină tehnologică a tot ceea are mai bun de oferit noul Cee’d, exemplarul beneficia de echipamente opţionale precum: volanul şi scaunele încălzite (177 euro), jantele din aliaj de 17 inci (403 euro), anvelopele Continental (48 euro), pachet FP2 (1.386 euro -Lane Departure Warning, navigaţie, bluetooth, cameră marşarier, sistem automat de parcare laterală), pachet Lux (2.950 euro -scaun şofer cu suport lombar, memorie şi reglaje electrice, tapiţerie din piele, faruri xenon, TFT ceasuri de bord, buton pornire motor) şi pachet Vision (193 euro -senzor ploaie şi lumină, ECM, ştergătoare de-icer). Echiparea de serie include: Hill Assist Control, ESP, cotieră centrală cu aerisiri spate, frână de mână electrică, radio CD-mp3, servodirecţie, jante din aliaj de 16 inci, pilot automat, geamuri faţă/spate electrice, climatronic dual, bluetooth, proiectoare de ceaţă, touchscreen 7 inci.

Dacă la prima vedere, noul Cee’d pare relativ scump, de fapt, modelul coreean rămâne una dintre cele mai bune oferte din segment, fără a lua în considerare posibilele discounturi oferite de concurenţă, preţul de listă fiind extrem de tentant. Cel mai ieftin Ford Focus apropiat ca putere (2.0 TDCi/140 CP) costă 19.550 de euro, în condiţiile unei cilindree superioare, dar şi a unui motor mai potent. Surprinzător sau nu, marele rival este chiar fratele de concern, Hyundai i30, care împarte cu Cee’d atât platforma tehnică, cât şi motorizarea diesel de 1,6 litri şi 128 CP. Preţul variantei echivalente 1.6 CRDi High Exclusive se ridică la 17.971 de euro cu TVA, ceea ce se traduce printr-o diferenţă de 761 euro. Cee’d recuperează rapid handicapul cu o garanţie de 7 ani, superioară celei de 5 ani, oferită de Hyundai.

Concluzii

Kia Cee’d trece printr-o transformare radicală şi ridică ştacheta în clasa compactă printr-un design de senzaţie şi un pachet impresionant de tehnologii de ultimă oră, confirmând, dacă mai era nevoie, saltul tehnologic şi calitativ incredibil al întregii industrii auto coreene. Economia şi rafinamentul motorului acompaniază excelenta ofertă de spaţiu şi confort. Preţul nu mai este marele atu al modelului coreean, deşi cotaţia de bază rămâne competitivă, mai ales în condiţiile unei garanţii de şapte ani, neegalate încă de niciun brand concurent.

RELATED ARTICLES

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisment -

Cele mai recente articole