Acciza pe carburant, introdusă la 1 aprilie, ar trebui să finanțeze proiecte majore de infrastructură, autostrăzi, centuri și alte drumuri esențiale pentru conectarea României la Europa. Istoria recentă a trezit, însă, temeri privind destinația reală a fondurilor colectate de Guvern. Pentru a contracara pesimismul opiniei publice, ministrul Transporturilor, Dan Șova, a hotărât să prezinte o listă concretă a tronsoanelor de autostradă aflate în discuție, pe masa Executivului.
“S-a născut din partea jurnaliștilor sau din partea societății civile, din partea colegilor din Parlament, întrebarea legitimă referitoare la ce se va finanța din acciză. În primul rând aș lămuri faptul că se vor construi autostrăzi și acum aș vrea să pun la dispoziția dumneavoastră să vedeți cei 697 de kilometri, la care ne-am gândit noi într-o primă variantă că ar putea fi finanțați din acciză“, a precizat ministrul.
Potrivit ministrului, tronsoanele finanțate în fiecare an vor fi nominalizate periodic de Guvern și Parlament. Pe lista propunerilor inițiale se află, în prezent, Autostrada Alexandria — Craiova — 140 de km, Autostrada Craiova — Calafat — 85 km, Târgu Mureș-Târgu Neamț — 211 km, Gilau-Suplacu de Barcău — 101 km, București — Giurgiu — 60 km, Pașcani—Suceava Siret — 100 km.
Întrebat cum va garanta că destinația exactă a banilor încasați vor fi lucrările de infrastructură, ministrul Transporturilor, Dan Șova a declarat că are “(…) la dispozitie decât mijloacele politice, pentru că, după ce banii intră în bugetul general consolidat, normal că există o evidență a încasărilor pe fiecare venit și încasările din acciză. Tronsoanele de autostradă finanțate vor fi nominalizate de Guvern, cu aprobarea Parlamentului“.
Noua acciză pe carburant a intrat în vigoare la 1 aprilie. Aceasta are o valoare de 7 eurocenţi – echivalentul a aproximativ 41 bani – şi adaugă la preţul fiecărui litru de benzină sau motorină comercializat pe teritoriul României.
Cuantumul exact în lei va fi actualizat în permanență, în funcție de rata inflației, ceea va duce, inevitabil, la accentuarea volatilității prețurilor benzinei și motorinei. Potrivit calculelor anunţate anterior de Guvern, acciza de 7 eurocenți pe litru va aduce la bugetul de stat circa 2,5 miliarde de lei, aproximativ 500-600 de milioane de euro, doar în 2014, în condițiile în care volumul preconizat de 6 miliarde litri de carburanți accizabili, vânduți pe teritoriul României, va fi atins. Autoritățile mizează, în acest sens, pe dependența românilor față de automobil, estimând o evoluție constantă a consumului de carburant. Sumele colectate ar trebui să intre într-un fond special, dedicat exclusiv proiectelor de extindere și reabilitare a infrastucturii rutiere.
Interesant este că apariția noii accize nu va duce la suspendarea sistemului actual de roviniete, supervizat de CNADNR – Compania Națională de Drumuri și Autostrăzi, consumatorii români urmând să plătească, în esență, două taxe cu destinație similară.
Guvernul promite și măsuri menite să îi protejeze pe transportatori, direct afectați de noua acciză pe carburanți. Aceștia vor primi înapoi 4 din cei 7 cenţi, sumă care va fi achitată trimestrial, exclusiv pe baza facturii de achiziţionare a carburantului. Agricultorii vor fi și ei sprijiniți în “lupta” cu noua taxă, urmând să beneficieze de serviciile unei scheme de subvenții de la bugetul de stat.