Fiat și sindicatele Chrysler au convenit să închidă tranzacția cu pachetul de 41,46% acțiuni ale companiei americane, după ce negocierile dintre cele două părți au durat luni bune.
Fiat a anunțat chiar la începutul acestui an că a semnat un acord cu UAW, pentru a cumpăra diferența de acțiuni, până la 100%, preluând astfel controlul integral asupra constructorului italian. Suma pe care sindicatul o va primi se va ridica la 3,65 miliarde de dolari. Alte 700 milioane de dolari vor fi plătite în patru rate anuale. Tranzacția urmează să se încheie pe 20 ianuarie. Suma totală este aproximativ egală cu cea estimată de Sergio Marchionne în urmă cu
Momentul marchează finalul unei perioade scurte, dar intense, scurse de la ieșirea din procedura de faliment a companiei Chrysler și până la fuziunea cu grupul italian Fiat.
“În viața fiecărei organizații majore și a oamenilor ei sunt momente definitorii care merg în cărțile de istorie”, a declarat Sergio Marchionne, CEO al Fiat și al Chrysler, cel care a stat în spatele acestei povești de succes. “Pentru Fiat și Chrysler acordul pe care l-au încheiat cu VEBA este clar un astfel de moment”, a mai spus Marchionne, despre care presa americană a scris că se afla în Florida la momentul anunțului.
Plata celor 41,5% din acțiunile Chrysler se va face defalcat, respectiv 1,75 miliarde dolari cash, la încheierea tranzacției, 1,9 miliarde dolari dividende speciale, plătite de Chrysler și patru tranșe anuale de câte 175 milioane de dolari.
Contractul permite Fiat și Chrysler să evite procedura unui IPO, ofertă publică inițială. De asemenea, potrivit presei americane, sunt prevăzute clauze prin care UAW se obligă ca membrii săi să adopte regulile de bună practică din uzinele Fiat în locul celor utilizate până acum în SUA, în uzinele Chrysler. Acest aspect nu a fost menționat în comunicatele oficiale ale celor două companii.
Tranzacția a stat mult timp sub semnul incertitudinii, deoarece Sergio Marchionne a refuzat să accepte prețul stabilit de UAW pentru acțiunile pe care le deținea rpin fondul VEPA. Ultimele estimări ale analiștilor făcute în decembrie vorbeau despre o sumă de aproximativ 5,4 miliarde de dolari, după cum scrie Automotive News.
În acest moment, odată cu fuziunea celor două companii, grupul Fiat Chrysler va deveni al șaptelea constructor la nivel global.
Evoluția celor două companii a fost diferită în ultimii ani, deoarece Chrysler a beneficiat de o piață în creștere, în SUA, de tehnologii noi și platforme moderne, de la Fiat, înregistrând profituri succesive, în timp ce Fiat a pierdut masiv cotă de piață în Europa, iar fără o extindere serioasă în afara continentului a consemnat pierderi repetate. O fuziune a celor două ar topi pierderile Fiat în profiturile Chrylser și ar conduce la crearea unei companii mult mai puternice.
Istorie
Fiat a intrat în business-ul Chrysler în 2009, după ieșirea din faliment a acestei companii. Într-un contract semnat cu Guvernul SUA, Fiat a primit un pachet de 19,9% acțiuni, aducând la schimb tehnologie, know how și platforme noi. De asemenea, a primit dreptul de a cumpăra noi pachete de acțiuni, pe măsura îndeplinirii unei liste de obiective stabilite de Guvernul SUA. Ulterior, Fiat a cumpărat alte 16%, plus diferite pachete mai mici deținute de statul canadian sau de fondurile de investiții ale sindicatelor. Valoarea totală a achizițiilor realizate de Fiat cu bani proprii sau cu fonduri ale Chrysler se ridică la 6,3 miliarde dolari, mult mai puțin decât suma plătită de Cerberus Capital, ultimul proprietar al Chrysler înainte de faliment, pe 80% din acțiuni. Chrysler a mai plătit alte 7,6 miliarde dolari datorie către statele SUA și Canada.
Cine este UAW și ce este VEBA
UAW (United Auto Union) este cel mai mare sindicat din lume al angajaților din industria auto. A fost înființat în urmă cu aproape un secol și este constituit din circa 2.500 de sindicate locale, care au contracte cu peste 1.700 de companii. Are aproape 400.000 de membri activi, cei mai mulți fiind angajați ai Ford, GM și Chrysler. Mai are alți 600.000 de membri-pensionari, care nu plătesc cotizația, dar le sunt reprezentate drepturile în continuare. Printre subsidiarele și organizațiile proprii, UAW are și un VEPA (Voluntary Employees’ Beneficiary Association), un fond și fundație în același timp, respectiv o organizație nonprofit, care poate face investiții și în contul căreia plătesc companiile contribuții de sănătate, potrivit legislației americane în domeniu. Sumele vărsate în conturile VEPA sunt deductibile. Cele trei companii auto americane, GM, Ford și Chrysler, contribuie toate la UAW, pentru asigurările de sănătate ale pensionarilor membri de sindicat. Obiectul de activitate al unui fond VEPA este exclusiv acela de a oferi beneficii membrilor săi.
Fondul VEPA al UAW a primit la momentul restructurării fostei Chrysler LLC un pachet de 55% din acțiuni, ca despăgubire pentru datoriile pe care compania le avea către pensionari. De asemenea, același fond a primit 600 de milioane de dolari de la Daimler AG, ca urmare a datoriilor pe care Chrysler LLC le avea către fond, din perioada existenței DaimlerChrysler. Fiat, care a fost parte în procesul de reorganizare Chrysler, a primit dreptul de a răscumpăra cele 55% cu suma de 4,5 miliarde dolari. Pachetele achiziționate de Fiat în noul Chrysler au fost 35%, dacă îndeplinește unele condiții, 10% deținute de statul american și cel canadian, din nou dacă îndeplinește anumite condiții, și restul de 55%, parțial sau integral, în urma negocierilor cu UAW.