Fiat Chrysler Automobiles, cea mai tânără companie din industria auto, a demarat cu stângul din punct de vedere financiar, raportând pierderi de 690 milioane de dolari, în primul trimestru.
Interesant este că divizia americană, responsabilă pentru minusul înregistrat, a încheiat prima parte a anului cu un profit operațional de 586 milioane de dolari. Balanța și-a schimbat, însă, rapid sensul, odată cu achitarea celor 1,2 miliarde de dolari datorate VEBA Trust – fond de sănătate afiliat sindicatului UAW, pentru ultima tranșă de acțiuni necesare preluării complete a companiei de către Fiat. Operațiunile masive de rechemare în service ar fi contribuit, de asemenea, la dereglarea balanței încasări-profituri.
Chiar și în aceste condiții, Chrysler se laudă cu un avans consistent al vânzărilor. Cota de piață în SUA a urcat la 12,7%, în intervalul ianuarie-aprilie, iar vânzările s-au apreciat cu 11%, față de perioada similară a anului trecut.
Pe 1 ianuarie, Fiat a oficializat achiziția ultimului pachet de 41,46% din acțiunile Chrysler și a devenit, astfel, unic acționar la Chrysler, într-o tranzacție evaluată la 4,35 miliarde de dolari. Italienii au preluat 20% din Chrysler în 2009, imediat după ieșirea din faliment a constructorului american. Participația a crescut la 51% un an mai târziu și, în prezent, la aproape 100%.
Portofoliul Fiat Chrysler Automobiles cuprinde 11 branduri auto. Fiat deține șapte marci – Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Ferrari, Maserati, Abarth și Fiat Professional (vehicule comerciale – n.r.), iar Chrysler, patru – Chrysler, Dodge, Jeep și Ram.
Sediul noii entități nu a fost stabilit nici la Auburn Hills și nici la Torino, ci în Olanda, iar domiciul fiscal, în Regatul Unit. Totul pentru a atrage investitorii americani, avantajați de politica fiscală mult mai favorabilă din Marea Britanie, potrivit lui John Elkann, COO al Fiat Chrysler Automobiles.
Fiat SpA, divizia europeană a grupului Fiat Chrysler Automobiles, a raportat un profit operațional de 622 milioane de euro, după primele patru luni ale anului.
Sergio Marchionne a anunțat un plan ambițios de investiții, evaluat la 55 miliarde euro, având drept țintă dublarea câștigurilor companiei, de la cele 3,5 miliarde raportate în 2013, la cel aproximativ 8,7-9,8 miliarde de euro.