Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale va cheltui 17,1 milioane de lei (aproape 4 milioane de euro) pentru servicii de consultanţă în scopul reactualizării Studiului de Fezabilitate pentru procesul de atribuire a contractului de concesiune pentru Autostrada Bucureşti – Braşov, tronsonul Comarnic – Braşov, potrivit anunţului de intenţie postat de companie pe platforma de licitaţii publice.
Acest tronson s-a dovedit deja o piatră de moară pentru Ministerul Transporturilor, două încercări de realizare fiind deja eşuate, în condiţiile în care în 2010 a fost chiar încheiat un parteneriat public privat cu firmele Vinci şi Aktor, care urmau să construiască şi să administreze respectiva autostradă. Parteneriatul a eşuat în urma retragerii constructorilor. O altă încercare eşuată de a începe construcţia autostrăzii Comarnic – Braşov a avut loc în 2005, contractul fiind reziliat de către minister.
Acum însă CNADNR urmăreşte contractrarea de servicii de consultanţă pentru reactualizarea studiului de fezabilitate şi pentru atribuirea contractului de concesiune. Drept urmare, ideea concesionării viitoarei autostrăzi a rămas în picioare. Ce are de făcut consultantul?
Conform specificaţiilor CNADNR, obiectivul final este:
- Reactualizarea Studiului de Fezabilitate,
- Recomandarea structurii optime pentru atragerea de oferte competitive din sectorul privat,
- Trasarea liniilor generale ale constractului dintre sectorul privat şi Autoritatea Contractantp, care va furniza „value for money” pentru Autoritatea Contractantă şi siguranţă, confort şi rentabilitate utilizatorilor Autostrăzii şi să asigure ca viitorul contract de concesiune să fie clasificat în afara bilanţului public („off balance sheet”)
- Asistarea autorităţii contractante ( asocierea dintre MTI şi CNADNR ) astfel încât să fie semnat contractul de concesiune şi să se realizeze închiderea financiară cu Ofertantul selectat, urmînd ca Proiectul să devină operaţional.
Cu alte cuvinte CNADNR urmează să cheltuie alte 4 milioane de euro pentru un studiu realizat deja de 2 ori în ultimii 7 ani. Data stabilită pentru începerea procedurilor de adjudecare pentru acest contract de consultanţă este aproape de finalul lunii mai, urmând ca acesta să se deruleze pe o perioadă de 14 luni.
Acest lucru face clar faptul că eventuale lucrări, pentru tronsonul care va traversa practic munţii, vor începe cel mai devreme la final de 2013. CNADNR menţionează însă faptul că pentru studiul efectiv consultantul are la dispoziţie doar 120 de zile.
Care este miza autostrăzii Comarnic – Braşov? Un contract estimat în 2010 de CNADNR la 983 de milioane de euro dar care avea un cost final de execuţie de 1,5 miliarde de euro, potrivit datelor PPP-ului reziliat de constructorii Vinci şi Aktor ( care dacă s-ar fi apucat de construcţie ar fi avut dreptul de operare a autostrăzii pentru 26 de ani, timp în care ar fi încasat 180 de milioane euro/an – diferenţa dintre taxa de autostradă şi costurile ei de întreţinere).
Tronsonul menţionat urmează să aibă o durată de execuţie de 4 ani, fiind exploatabil cel mai devreme din 2018, şi o lungime de 58 de kilometri, care includ 57 de poduri şi cinci pasaje, potrivit precedentului proiect.
Astfel, Alexandru Nazare, noul şef al Transporturilor, va încerca, pentru a treia oară, să demareze lucrările la cel mai provocator proiect de construcţie de autostrăzi din ţară, lucru pe care nu l-au reuşit nici Radu Berceanu, nici Anca Boagiu.