FOTOGRAFII: ANDREI TOBOȘARU
O mașină cu personalitate, dar prea puțin apreciată de public, raportat la calitățile pe care le are, Chevrolet Aveo oferă acum un motor interesant, 1.3 litri și 95 CP.
Istoric
Chevrolet nu are o istorie prea bogată în clasa mică, și nici în cea a sedanurilor compacte, derivate de aici. E drept, marca Daewoo, pe care a încorporat-o și în fabricile căreia construiește astăzi și Aveo, a avut ceva reputație cu Kalos. Peste ocean, unul dintre cele mai celebre modele din acest segment, produs de Chevrolet, a fost Nova, o mașină care a prins cam toate perioadele de înflorire a industriei auto americane.
Design
Aspectul lui Aveo sedan este probabil unul dintre atuurile acestui model, și poate fi considerat în același timp primul sedan derivat dintr-o mașină de clasă B care are un design extrem de reușit. Dacă ne gândim la eșecuri stilistice precum Skoda Fabia sedan sau Ford Fiesta sedan, avem imediat o imagine a incapacității, până nu demult, a designerilor de a trece de la un hatchback frumos la o berlină la fel de frumoasă. Iar noi îndrăznim să spunem că sedanul Aveo este chiar mai reușit decât caroseria în 5 uși. Dacă intrăm în detalii, observăm chiar mai mult decât atât, deși multe dintre acestea sunt preluate de la hatchback, cum ar fi farurile, extrem de agresive, ce par a fi o combinație de Camaro și Alfa Romeo. La partea din spate, lucrurile sunt poziționate cumva pe verticală, ceea ce îi perturbă puțin aerul agresiv, dar rezolvă pe de altă parte problema proporțiilor, pusă de portbagajul înălțat.
Confort
La interior, iarăși punem problema în termeni de clasă. Mașina a fost apreciată încă de anul trecut, după lansare. Motivele sunt simplu de enumerat: materiale plăcute, dovadă că se pot găsi soluții și în segmentele accesibile, o ergonomie a spațiului și a comenzilor studiată cu atenție, precum și un design al consolei și bordului astfel încât să-ți facă plăcere să te sui în mașină. Scaunele sunt confortabile, spațiul nu lasă impresia că este limitat de dimensiuni și se încadrează în limitele clasei compacte, iar pasagerii din spate au la dispoziție o banchetă rezonabilă. Pentru copii putem vorbi fără probleme despre o deplasare lungă, în timp ce pentru adulți recomandăm călătorii urbane sau de week-end, făr a exclude, însă, concediile.
Funcționalitate
Funcțional vorbind, avem două seturi clasice de comenzi, cele de pe consolă și cele de pe volan și manetele laterale, accesibile, ușor de folosit. Cadranele principale sunt incluse într-un format ceva mai puțin uzual, o construcție ce amintește de o consolă de jocuri. Evident, tinerii o apreciază imediat, iar cei mai în vârstă se obișnuiesc mai greu. Include vitezometrul digital, turometrul analog, circular, o serie de informații de asemenea digitale și, de jur împrejur becuri de semnalizare pentru diferite funcții. Ca spații de depozitare, am remarcat absența unei cotiere cu depozitare, compensată cu locuri ceva mai mari în uși, plus spațiul de pe consolă, pentru diverse obiecte personale. Portbagajul este mare, puțin peste 500 litri, comparabil cu cel al Dacia Logan și cu puțin mai mic decât cel al Skoda Octavia Tour.
Performanțe
Testul nostru a fost făcut cu noul motor 1.3 diesel de 95 CP ECO, cea mai nouă și cea mai performantă versiune a cilindreei de 1248 cm cubi, una care își merită pe deplin sufixul ECO. Motorul este unul și același regăsit pe mai multe modele GM, dar și Fiat, pentru că este similar cu Multijet-ul din gereația a doua. Este caracterizat printr-un consum infim, raportat la puterea sa, avâd destule resurse pentru o manevrare civilizată a mașinii, inclusiv în depășiri. Cuplul redus la turații mici poate conduce la o oprire a motorului la plecări de pe loc, dar o acomodare rapidă a șoferului va elimina acest disconfort. Cifrele de consum în diferite regimuri de mers au fost 4,5 litri/100 km, în regim extraurban lent, 6,7 litri, în regim mixt și peste 7 litri în regim urban agresiv. În acest caz, prezența sistemului Autostop a redus la maximum pierderile de la semafor sau din ambuteiaje. De remarcat că valoarea consumului extraurban oficial este de 3,6 litri, aproape un record, chiar și între versiunile acestui motor de pe diferite mărci. La aceste valori contribuie din plin cutia de viteze, 6 trepte, manuală, o evoluție față de versiunile mai „slabe” ale motorului, însoțite de cutia în 5 trepte. Acest lucru schimbă și comportamentul, nu doar consumul, date fiind rapoartele ușor îmbunătățite.
Manevrabilitate
Pe șosea, comportamentul lui Aveo este cel puțin surprinzător de bun. Stabilă, cu o suspensie calibrată pe nivelul de performanțe ale motorului, are un singur punct de slăbiciune, direcția extrem de elastică, potrivită pentru manevrare urbană, dar ușor lejeră la viteze mari, pe autostradă, care se simte mai accentuat la rafale mai puternice ale vântului sau când trecei pe lângă camioane. Frânele răspund bine, în ciuda faptului că pe spate vorbim despre tamburi. Pe ansamblu, calitatea călătoriei este bună, cu o senzație de control deplin al mașinii, inclusiv la viteze foarte mari.
Siguranță
La capitolul siguranță, Aveo nu poate primi decât 5 stele, datorită nu doar nivelului similar primit de la EuroNCAP, ci a dotărilor de care se bucură, și pe care principalii concurenți nu le au: ESP (ESC), Hill Assist și Controlul tracțiunii. La acestea se mai adaugă cele 6 airbaguri plus altele mici echipamente uzuale.
Tehnologie
Nu putem vorbi despre tehnologii inovatoare, dacă nu luăm în calcul motorul, care nu este o premieră în GM. Poate doar Autostop-ul, care se dovedește bine-venit la Chevrolet, pentru a îmbunătăți cifrele de consum ale aceluiași motor ECO.
Concurență
Într-o primă trecere în revistă a pieței, constatăm că Aveo sedan nu are concurență. De fapt, el se bate cel mai bine cu Skoda Octavia (mai ales cu Tour) și, evident, cu Dacia Logan. Are prețul situat între cele două, dimensiunile – de asemenea. Se va bate mult mai bine cu Skoda Rapid, care urmează să apară și care, la primul contact nu a a impresionat, poate cu excepția aspectului exterior. Vor mai veni alți doi concurenți peste câteva luni, Peugeot 301 și Citroen C-Elysee. Raportul calitate preț o situează fără discuție peste tot ce poate exista în această zonă, sedanuri compacte accesibile, bineînțeles pentru cei care doresc și un nivel de calitate a habitaclului mai elevat. Altfel, va fi preferat Logan, cu un preț net mai bun.
Costuri
La capitolul cheltuieli Aveo sedan stă aproape impecabil. Are un preț de pornire greu de ignorat, 10.900 euro, respectiv 13.300 euro pentru cel mai ieftin diesel și 14.500 euro pentru cel mai ieftin 1.3 de 95 CP (LT Plus). Ca valoare de revânzare stă bine, dar sub Skoda. Costurile de service și cele de proprietate sunt de asemenea între cele două mărci, Dacia și Skoda, în funcție și de dealer. Taxa de înmatriculare este de 114 euro, iar impozitul anual se ridică la numai 50 de lei.
Concluzii
Chevrolet Aveo este un autoturism care merită mai multă atenție din partea pieței, calitățile sale fiind subexpuse publicului în raport cu concurența. Evoluția față de generașia anterioară este uriașă, iar alegerea sa ca model de familie poate aduce deopotrivă reduceri de costuri pentru respectiva familie, cu un nivel de confort rezonabil.