Cel mai nou, mai avansat tehnologic și mai mediatizat automobil al mărcii BMW a primit un număr egal de stele la testele de siguranță EuroNCAP cu cel primit de Dacia Sandero, o mașină care costă mai puțin de 7.000 de euro. Sunt testele comparabile sau mașina fabricată la Pitești este chiar bună?
Cea mai recentă sesiune de teste a organizației EuroNCAP a adus o serie de rezultate surprinzătoare pentru marele public, dar și pentru cei din industrie. Mărci premium, BMW și Mercedes Benz, au plecat acasă cu numai patru stele primite de modelele testate. Cel mai afectat este, însă, noul BMW i3, un model electric, apreciat ca fiind un automobil al viitorului, dar care nu reușește să întrunească exigențele acutale în materie de siguranță.
Testele au cuprins 11 modele, dintre care 3 vehicule comerciale (Ford Tourneo Connect, Mercedes Citan și VW T5), la care așteptările sunt, evident, mai mici, două mașini sport de lux (Maserati Ghibli și Infiniti Q50), cu rezultate de top, două vehicule electrice/hibride (BMW i3 și Mitsubishi Outlander PHEV), 3 mașini compacte (Mazda3, Peugeot 308 și Nissan Note) și un SUV mic (Ford EcoSport). Mercedes Benz Citan Kombi se află la al doilea test, după ce inițial primise numai 3 stele. Constructorul a anunțat EuroNCAP că vrea să facă mai multe îmbunătățiri de siguranță (revizuirea airbagului lateral și a prinderilor ISOFIX, istalarea unui reminder pentru centura de siguranță a pasagerului față, ajustarea limitatorului de viteză, pentru a trece testul). După cum se poate observa, modificările au adus o nouă stea, însă chiar și așa ni se pare inadmisibil pentru un automobil premium, construit de Mercedes-Benz.
Dar cea mai mare surpriză este reprezentată de BMW i3, unul dintre cele mai mediatizate automobile ale anului 2013, o mașină despre care s-au scris mii de pagini, care a fost prezentată ca o mare realizare tehnică, un pas înainte al mașinilor electrice, primul produs complet electric al BMW, unul încărcat de tehnologie. Din păcate, dacă la capitolul design, lucrurile sunt subiective, iar la capitolul eficiență cel care va decide va fi testul șoselelor, în materie de siguranță nimeni nu dorește să testeze vreodată automobilul pe care îl cumpără. De aceea testele EuroNCAP sunt bine-venite, chiar dacă rezultatele acestor teste lasă loc, de multe ori, la interpretări. În consecință, acest test este un reper pentru clienți, pentru jurnaliști și pentru competitori, indiferent de cât de relativ ar putea fi. Concluzia care se desprinde estă că, în acest moment, BMW i3 dovedește că este un automobil imatur, din punct de vedere al siguranței pasagerilor, cu un rezultat la teste similar cu cel al modelului românesc Dacia Sandero. Ambele au primit patru stele în acest an, în condiții similare de testare. Diferențele de punctaj sunt aproape identice, după cum se poate vedea în imagina atașată. Astfel, la siguranța asistată (activă) și la protecția pietonilor ambele mașini au primit același punctaj, iar la protecția adulților și a copiilor i3 are un foarte mic avantaj. Singura deosebire stă în ponderea diferită pe care punctajul pietonilor îl are în calculul final.
La momentul la care Sandero a primit cele 4 stele, comentariile au fost rezervate. Nu s-a mai înregistrat nici atacul fără precedent din cazul Lodgy (3 stele), dar jurnaliștii și publicul nu au pierdut ocazia să observe răutăcios că Dacia încă se mai luptă să ajungă la punctajul maxim. Iată că nu e atât de simplu, chiar și în cazul în care mașina testată costă 35.000 de euro.
Compania BMW a încercat să îmblânzească rezultatul, publicând un comunicat în care se preciza, în mod straniu, că “BMW i3 a primit ratingul maxim de 5 stele la testele EuroNCAP, în privința protecției ocupanților și protecției copiilor, chiar în momentul lansării sale pe piață”. Este evident că textul este o încercare de PR destinată să salveze momentul, însă EuroNCAP a precizat de mai mulți ani, după ce a schimbat algoritmul de calcul, că nu mai acordă stele diferențiat, pe categorii, ci doar puncte, care vor conduce la ratingul final cu stele.
Revenind la celelalte modele testate în această sesiune, să amintim că au mai primit 4 stele Ford EcoSport, un SUV de mici dimensiuni, construit pentru piața europeană în India, și care face, se pare, unele compromisuri la capitolul siguranță, apoi Nissan Note, o nouă generație care surprinde la fel de mult prin scorul obținut, dat fiind faptul că Alianța renault Nissan acordă o mare atenție siguranței, și nu în ultimul rând VW T5, o utilitară ușoară, care pierde puncte mai ales din cauza scorului mic la protecția pitetonilor, dar care nu excelează nici la alte capitole (a primit cele mai mici scoruri și la protecția adulților, și la cea a copiilor).
Destul de surprinzător este și scorul obținut de Inifiniti Q50, o mașină cu pretenții, la protecția pasagerilor adulți, 86, un nivel comparabil cu cel al mașinilor ca au primit 4 stele.
P.S. BMW i3 este dotat cu sistemul eCall, un sistem premiat, care trimite un apel de urgență în cazul unui accident.