Audi A3 Sportback este cea mai vândută versiune de caroserie a modelului compact din Ingolstadt, cel puțin până la momentul la care sedanul își va intra în drepturi. Noua generație A3, a treia în istoria mărcii, este cea care duce acest model într-o nouă dimensiune, grație unor tehnologii care acum aproape 20 de ani, când era lansat primul A3, nici măcar nu erau imaginate. Introducerea caroseriei Sportback este la fel de importantă ca și lansarea propriu-zisă a generației cu numărul 3, deoarece acoperă un segment de piață destul de diferit de cel al caroseriei în 3 uși.
Istorie
Audi A3 Sportback își leagă trecutul de modelul de bază în 3 uși, însă la fiecare generație a apărut cu o mică întârziere. Prima generație a fost lansată la 3 ani, 1999, de la introducerea în premieră a modelului A3, construit pe platforma PQ34, pe care s-au mai fabricat VW Golf 4, Audi TT sau prima generație Skoda Octavia. A3 a fost primul model care a folosit platforma, așa cum a fost primul model din grupul Volkswagen care a folosit și platforma următoare, PQ35. Odată cu a doua generație a fost introdus și numele Sportback, așa cum au fost introduse în premieră motoarele FSI și noua grilă „single frame”. A fost un veritabil succes de piață, care i-a determinat pe cei de la Audi să extindă numele Sportback la restul gamei. Apariția celui de-al treilea A3 Sportback a venit, așadar, firesc, la doar aproximativ un an de la lansarea caroseriei în 3 uși.
Design
Designul noului model este, în același timp, cel care ține A3 legat, atât de familia din care face parte, dar mai ales de generațiile anterioare. Dacă privim strict tehnic acest aspect, sunt două elemente care se păstrează la A3: proporțiile și linia suprafeței vitrate laterale. Practic, aceasta este semnătura acestui model, care lasă astfel impresia că este foarte asemănător cu cel anterior, așa cum s-a întâmplat și cu alte modele Audi. În realitate, aspectul noii generații este evident schimbat, este dominat de blocurile optice care urmează linia întregii game, de la A1 la A8, în timp ce caroseria pare și mai agresivă în ceea ce privește suprafețele. Partea frontală este susținută de spoilerul masiv, cu două variante de grile de aer și proiectoare, în funcție de echipare și motorizare. La nivel de detalii, un observator atent poate constata finețea tot mai accentuată a tăieturilor și îmbinărilor, amănunte ce se datorează exigențelor lui Walter de Silva. Față de caroseria în 3 uși, Sportback pierde din sportivitate și câștigă în eleganță, combinând avantajele unei limuzine cu cele ale unui hatchback.
Confort
Interiorul noului A3 a trecut printr-o transformare și mai accentuată, atât în privința arhitecturii, căt și în privința calității. Comparația poate fi făcută cu oricare dintre modelele superioare din gamă. Scaunele, de exemplu, au un contur aproape perfect și o ergonomie pe care o vor invidia cu siguranță automobile cu pretenții. Materialele s-au rafinat, deși generația anterioară era deja peste medie. Acum percepția calității este similară cu A5 sau chiar A6, în ciuda unui panou de comenzi simplificat. Acesta este completat de consola centrală, pe care se află cea mai nouă inovație, butonul MMI, cu touchpad incorporat. Deasupra se află display-ul glisant, atât de subțire, încât pare o tabletă atunci când iese din bord.
Funcționalitate
Comenzile sunt tipice pentru Audi și totul este acolo unde te aștepți să fie, dacă ești un conducător de mașini Audi, dar un nou-venit nu va avea probleme de adaptare. Spațiile de depozitare nu sunt excendentare, dar acoperă strictul necesar pentru acest segment, fiind evident faptul că s-au căutat și găsit soluții de arhitectură pentru o cât mai bună distribuție a volumelor. O menținue pentru bancheta din spate, mai generoasă decât la caroseria în 3 uși, suficientă pentru două sau trei persoane. Portbagajul este generos și are fund dublu, pentru a se putea alinia cu bancheta atunci când e rabatată.
Performanțe
Motoarele disponibile se înscriu în gama cunoscută, cu o noutate sub forma propulsorului 1.4 TFSI, cu „Cilinders on Demand”, tehnologia care permite închiderea a doi dintre cei patru cilindri atunci când solicitările sunt minime, cu influențe serioase asupra consumului. Dar vedeta ofertei pe benzină este 1.8 TFSI, un propulsor sportiv, perfect pentru un Audi și mai ales pentru un Audi compact, destinat clienților tineri. Acesta are 180 CP, 250 Nm și o accelerația de la 0 la 100 de circa 7 secunde, adică suficient pentru cei mai mulți dintre potențialii clienți ai acestui model, care nu au nevoie de o super-sportivă. Pentru cei care nu se mulțumesc doar cu atât, există S3. Cutia de viteze testată este și ea o capodoperă a constructorului german, S-tronic, în 7 trepte, o cutie care are nevoie de milisecunde pentru a schimba treptele. Pentru cei care se simt piloți, modul sport, cu schimbare manuală pe padele este la îndemână, în combinație cu modul Dynamic, din Drive Select, dar garantăm că mașina schimbă mai repede în regim automat. Consumul oficial este de 5,6 litri/100 km, în mod real el atinge și depășește 7 litri, dar rămâne în parametri rezonabili chiar și cu un stil de condus agresiv.
Manevrabilitate
Pe șosea, lucrurile stau la fel de bine. Noua platformă MQB, ce se regăsește și la Golf, poate fi considerată aproape perfectă, după o evoluție lentă dar profundă, în timp, astfel că efectul este un comportament remarcabil al mașinii, chiar și cu această caroserie, puțin mai lungă și mai grea. ESC-ul este prezent în echipare standard și se ocupă de absolut orice înseamnă dinamică, având la dispoziție și un diferențial cu alunecare limitată, ce nu lasă nimic la voia întâmplării.
Siguranță
Cele 5 stele EuroNCAP sunt de necontestat, iar rezultatul lor este suma tuturor tehnologiilor pasive și active regăsite pe acest model. Începând cu platforma, șasiul cu structură de aluminiu și terminând cu ESC și tehnologiile descrise la capitolul dedicat, acestea oferă un nivel de siguranță fără egal în acest segment.
Tehnologie
Din punct de vedere al tehnologiilor, Audi a făcut un tur de forță și a introdus pe A3 toate tehnologiile de asistare de pe A6. Lane Assist, pre sense, adaptive cruise control, side assist sau park assist, plus drive select, toate fac din acest model unul care stabilește noi trenduri în segment, care va reașeza competiția cu BMW Serie 1 și noul Mercedes A Klasse pe noi planuri. Dar dincolo de aceste sisteme, putem vorbi despre celelalte inovații existente în standard, cele care reprezintă esența acestui model, de la șasiul ultraușor, motoarele revizuite (noul 1.4 TFSI are cu 21 kg mai puțin decât generația anterioară, iar celelalte se bucură de cel puțin o îmbunătățire tehnică), la direcția electromecanică de ultimă generație, care asigură nu doar un răspuns ferm, direct, ci și un consum de energie scăzut.
Concurență
Avem cele două modele importante cu care A3 se bate pe piețele europene, BMW Serie 1, un model aflat la a doua generație, matur, și Mercedes Benz A Class, un new entry cu foarte multe calități. Ambele sunt două automobile extrem de puternice, dar care au și câteva neajunsuri în ochii publicului. Serie 1 a fost criticat pentru designul departe de stilul sportiv al mărcii. A Class este, pe de o parte, tras în jos de numele său purtat până acum de un model de clasă B, nu foarte vândut,pe de altă parte, are un design prea încărcat. Prețurile lor sunt mai mari, având în vedere că Audi A3 Sportback costă 22.550 euro, în echiparea cea mai accesibilă, cu motor de 1.6 litri, benzină, în timp ce Serie 1 e mai scump cu aproape 1.000 de euro, iar A Class cu 2.000 de euro. Motoarele sunt comparabile, cu o putere mai mare la Mercedes. În aceste condiții, este limpede de ce modelul Audi se vinde cel mai bine: în 2013 A3 a vândut 50 de exemplare, în timp ce Mercedes doar 45, iar BMW – 16 (înmatriculări noi).
Concluzii
Audi A3 Sportback este altceva decât modelul în 3 uși, care are un caracter mai sportiv. Descrierea de „compact family car” i se potrivește perfect și singurul său cusur major este rivalitatea inveitabilă cu Volkswagen Golf. Avantajele Audi ar fi imaginea, calitatea unor materiale și unele dotări superioare.