Cei mai importanți actori de pe piața transporturilor au decis să boicoteze acciza pe carburant, introdusă de Guvern la 1 aprilie. Operatorii care efectuează curse internaționale, în special pe rute către Europa de Vest, alimentează exclusiv în afara granițelor țării, privând, astfel, Statul de încasările aferente noii accize.
„Pe transport internaţional am ales să alimentăm din Austria. Acolo motorina este cu 14% mai ieftină decât în România, iar un plin este suficient pentru a ajunge în ţară şi înapoi în Austria. Lovitura cea mai puternică o simţim pe transportul naţional, unde alimentăm local“, a spus Daniel Tănase, director operaţional al Wim Bosman România, o companie de logistică şi transport, cu afaceri de 11 mil. euro anual şi o flotă de 40 de camioane.
Cazul Wim Bosman nu e unul singular, tot mai mulți transportatori români alegând o strategie similară, în încercarea de a atenua impactul scumpirii carburanților de pe piața locală și, de ce nu, de a da o palmă morală Guvernului, atent doar la propriile încasări bugetare.
„Asta facem cu toţii, alimentăm din afara României. Analizăm traseul efectuat şi alimentăm unde sunt preţuri mai mici. Camioanele au instalate rezervoare foarte mari, care permit autonomii de până la 3.500 de kilometrişi nu mai alimentează din ţară, ci din Slovenia, Austria, Luxemburg sau Franţa“, a spus Ion Lixandru, vicepreşedintele asociaţiei companiilor de logistică ARILOG, citat de Mediafax.
Noua acciză pe carburant a intrat în vigoare la 1 aprilie. Aceasta are o valoare de 7 eurocenţi – echivalentul a aproximativ 41 bani – şi adaugă la preţul fiecărui litru de benzină sau motorină comercializat pe teritoriul României. Cuantumul exact în lei va fi actualizat în permanență, în funcție de rata inflației, ceea va duce, inevitabil, la accentuarea volatilității prețurilor benzinei și motorinei.
Potrivit calculelor anunţate anterior de Guvern, acciza va aduce la bugetul de stat circa 2,5 miliarde de lei, aproximativ 500-600 de milioane de euro, doar în 2014, în condițiile în care volumul preconizat de 6 miliarde litri de carburanți accizabili, vânduți pe teritoriul României, va fi atins. Autoritățile mizează, în acest sens, pe dependența românilor față de automobil, estimând o evoluție constantă a consumului de carburant. Sumele colectate ar trebui să intre într-un fond special, dedicat exclusiv proiectelor de extindere și reabilitare a infrastucturii rutiere.
Interesant este că apariția noii accize nu va duce la suspendarea sistemului actual de roviniete, supervizat de CNADNR – Compania Națională de Drumuri și Autostrăzi, consumatorii români urmând să plătească, în esență, două taxe cu destinație similară.
Rămâne de văzut ce se va întâmpla cu măsurile cu iz protecționist, promise de Guvern. Transportatorii ar urma să primească înapoi 4 din cei 7 cenţi, sumă care va fi achitată trimestrial, exclusiv pe baza facturii de achiziţionare a carburantului. Măsura nu este, însă, agreeată și de Fondul Monetar Internațional, iar în lipsa unei aprobări venite din partea organismului internațional, intrarea în vigoare a acesteia rămâne incertă.
[…] CUM BOICOTEAZĂ TRANSPORTATORII TAXA, ne spun colegii de la AutoIndustry.ro […]