Achiziția de mașini noi rămâne un subiect tabu în instituțiile de Stat, în condițiile situației economice deloc roz traversată de România. Ministerul Transporturilor se conformează trendului și interzice unităților din subordinea sa să mai cumpere autoturisme, excepțiile urmând să fie aprobate direct de ministrul Dan Șova.
“Cu toţii suntem conştienţi de risipa nejustificată care se produce în unităţile de stat, că sunt companii naţionale, că sunt autorităţi publice, că sunt autofinanţate. Vreau să vă spun că mă deranjează termenul de autofinanţare. Toate autorităţile statului care au autofinanţare în fapt sunt concesionari de taxe şi impozite de la statul român, pentru că nu prestează activitate economică. Ei pun taxe şi le iau în numele statului român. Nu cred că din aceste taxe care aparţin statului român şi pe care le plătesc contribuabilii români este normal nici să cumperi clădiri, nici să renovezi clădiri, nici să-ţi cumperi maşini scumpe sau mobilier scump”, a spus ministrul Transporturilor, într-o conferinţă de presă.
Ministrul ține să menţioneze că în acest an nu va accepta exceptări de la ordin decât în cazul unor situaţii urgente sau pentru aplicarea legislaţiei europene, iar achiziţiile de maşini nu vor putea fi realizate decât prin Programul Rabla.
“În temeiul acestui ordin, toate cele 39 de unităţi subordonate au avut obligaţia de a-şi reface listele de investiţii şi de ale supune din nou aprobării adunărilor generale ale acţionarilor pentru a verifica conformitatea cu respectivul ordin. Inutil să spun că încălcarea ordinului de către orice conducere atrage răspunderea patrimonială şi penală”, a mai spus ministrul Transporturilor.
Vestea nu este deloc una de bun augur pentru dealerii și importatorii de mașini noi din România. Dispariția unui client important precum Ministerul Transporturilor nu poate decât să accentueze pesimismul marilor actori din domeniu, care se zbat să supraviețuiască, tocmai în momentul în care pieța locală dă semne timide de revenire pe plus, după mai bine de doi ani de declin.
În primul trimestru, vânzările de mașini noi din România au atins pragul de 13.345 de autoturisme, ceea ce se traduce printr-o creștere neașteptată de 18,8%. Avansul aparent spectaculos se datorează, însă, și nivelului extrem de scăzut al înmatriculărilor înregistrate în perioada similară a anului trecut.