Astăzi are loc materializarea anunțului făcut în urmă cu aproximativ o lună de Volkswagen și Porsche, respectiv cumpărarea de Volkswagen AG a pachetului de acțiuni de 50,1 din Porsche AG, pe care le deține familiile Porsche și Piech prin intermediul Porsche SE. În acest fel se încheie procesul de fuziune început în 2009, după ce procesul invers, cumpărarea Volkswagen de cei de la Porsche, a eșuat. Și de data aceasta, lucrurile nu au mers cu au dorit protagoniștii, printr-o fuziune, astfel că s-a recurs la cumpărarea de acțiuni.
Înaintea anunțului oficial, Porsche a făcut publice perfoomanțele financiare în primul semestru, respectiv un profit de 1,15 miliarde euro, față de 149 milioane euro anul trecut. Până la sfârșitul anului, Porsche SE va ajunge la un nivel foarte ridicat al veniturilor, deoarece va încasa și cei 4,46 miliarde euro pentru pachetul de acțiuni. Porsche SE, compania c e aparține familiilor Porsche și Piech, deține 50,7 din acțiunile comune ale VAG (32,7 drepturi de vot). Porsche a mai plătiot în 2009, pentru primul pachet de 49,9, 3,9 miliarde euro.
După finalizarea tranzacției, Porsche AG, constructorul de automobile, va fi o companie controlată integral de Volkswagen AG, iar Porsche SE va fi principalul acționar al VW AG. Printre obiectivele principale post-vânzare se numără plata datoriilor de 2,5 miliarde euro pe care Porsche AG le avea, dar și o reducere a cheltuielilor de circa 700 milioane din dezvoltare, achiziții și producție.
Volkswagen AG a anunțat un porfit de 3,28 miliarde euro pe trimestrul 2 și o prognoză de peste 9 miliarde pe tot anul.
Istorie
Familiile Porsche și Piech, formate din copiii și nepoții lui Ferdinand și ai fiicei sale, și-au dorit să cumpere VW și au demarat acest proces în urmă cu aproximativ 5 ani, evident cu sprijinul lui Ferdinand Piech, aflat în conducerea VAG de mai mulți ani. Achizițiile au fost încununate de succes până la un moment dat, când pachetul deținut la VAG, prin intermediul Porsche Automobil Holding SE, firmă nou creată, ajunsese la 51. Din acest moment au început problemele, inclusiv din cauză că Porsche apelase la credite pentru cumpărarea acțiunilor VAG. Eforturile de atingere a pragului de 75, necesar pentru a contracara “pachetul de aur” de 20 deținut de Landul Saxonia Inferioară au sfârșit într-un scandal. Pentru a plăti parte din cele 9 miliarde de euro credite contractate Porsche a trebuit să caute soluții noi. Operațiunea s-a inversat, iar Volkswagen AG a devenit cumpărător.
A fost creată o nouă companie, Porsche Zwieschenholding Gmbh, proprietar al constructorului Porsche AG, iar Porsche SE și Volkswagen AG au primit 50,1 și, respectiv, 49,9 din noua companie. Porsche Automobil Holding a folosit banii încasați, 3,3 miliarde euro, pentru plata creditelor.
În același timp, VAG și-a numit propriul consiliu de administrație, dar și oameni în conducerea uzinelor Porsche. Scopul final, anunțat, al acestor demersuri, a fost fuziunea celor două companii într-una singură, “un grup integrat de producție a automobilelor”. Pentru familiile Porsche și Piech lucrurile au rămas într-o situație aproape egală, deoarece procentul de deținere în VAG este aproximativ similar cu cel pe care îl aveau anterior în Porsche. Procesul a fost amânat de mai multe ori, deoarece acțiunile în instanță deschise de unii acționari minoritari au generat complicații juridice. În plus, landul Saxonia Inferioară s-a opus permanent acestei operațiuni, pentru a nu pierde din drepturile asupra companiei VAG.