Situația finală a pieței auto în 2013, după înmatriculări, confirmă scăderea estimată de autoindustry.ro, respectiv 57.710 autoturisme noi vândute în cele 12 luni ale anului, cu 13,3% mai puține decât în 2012, o valoare la care nu se așteptau nici măcar cei mai pesimiști jucători din industria auto în anii trecuți, când scăderile au fost deja însemnate.
Din fericire, toate analizele arată că 2013 a fost ultimul an de scădere, iar 2014 ar putea aduce nu o creștere la o valoare impresionantă, ci doar o stagnare și o tendință ușoară de revenire. Totul va depinde însă atît de politicile economice ale guvernului, cât și de conjunctura internațională, în special europeană.
Remarcăm în clasamentul înmatriculărilor faptul că unele mărci au reușit să stopeze scăderile încă de anul trecut, cea mai importantă evoluție fiind cea a mărcii Dacia, care acoperă aproape 30% din piața românească de automobile noi. Așadar, în 2013, Dacia a reușit să crească cu 7 procente, grație noilor modele introduse în ultimii doi ani, cu un plus considerabil pe modelul Sandero, care a devenit brusc atractiv pentru români. Marca românească a totalizat 17.554 autoturisme vândute/înmatriculate, aproape 20% din ceea ce vindea în 2007. La mare distanță, pe locul al doilea în vânzări s-a situat Volkswagen, cu o evoluție însă destul de surprinzătoare, cu una dintre cele mai mari scăderi de pe piață. Motivul principal a fost generat de absența noutăților și de o campanie de promovare destul de ștearsă. Și cealaltă marcă de volum a grupului VW, Skoda, a scăzut serios, dar s-a situat pe poziția a treia, după ce la un moment dat Ford a dat semne că ar putea să o depășească. La Skoda este cu atât mai puțin de înțeles scăderea, date fiind noutățile din ultimul an. Nici pentru Ford, o marcă cu fabrică în România, 2013 nu a fost un an foarte bun, cel mai important fiind faptul că a pierdut cotă de piață, după ce a muncit serios în anii trecuți pentru a o câștiga. Înter primele 10 mărci ale anului trecut, mai remarcăm doar Opel, cu o creștere de 5 procente, și Mercedes-Benz, cu un plus de 17,6%. Dacă pentru Opel a contribuit și rezultatul slab din 2012, care a adus acum posibilitatea unei creșteri ușoare, pentru Mercedes-Benz au fost extrem de importante lansările modelelor A Class, la care s-au adăugat vânzările excelente ale SUV-ului ML, lansat un an înainte. Cu cele două modele și celelalte care au susținut marca în piață, Mercedes-Benz a reușit să îngenunchieze în acest an cenușiu celelalte două mărci rivale, Audi și BMW, ambele pe minus, cu scăderi adică față de 2012.
Mai jos de locul 10 mai există o marcă cu destul merite, vorbim aici despre Fiat, care a crescut cu aproape 30% și asta cu un singur model, Fiat 500 și derivatele sale. Imediat sub această marcă se află Peugeot, cu care se încheie lista brandurilor auto care au reușit să vândă cel puțin 1.000 de autoturisme într-un an, 2013, foarte slab pentru această industrie.
Piața second hand nu s-a bucurat de mult mai mult entuziasm, dacă ne referim la vânzările de amșini deja înmatriculate, acest segment fiind dramatic anihilat de măsura luată cu un an în urmă, de
uvernul Ponta, de a introduce timbrul auto și pe această categorie. Per total, înmatriculările de mașini second-hand au crescut cu 26%, la 221.852 de autoturisme, cu circa 45.000 de autoturisme mai multe decât anul trecut. Acest volum ascunde însă o serie de alte fenomene ciudate ale pieței românești, pe care vom încerca să le deslușim în zilele viitoare, când vom reveni cu clasamentul celor mai vândute modele ale anului 2013.
CLASAMENT ÎNMATRICULĂRI MAȘINI NOI 2013 (SURSA: DRPCIV)
[…] ¶ Auto. Cum a evoluat piata auto in 213. […]