Într-un moment în care piața auto din România nu se simte extraordinar de bine, există câțiva jucători care reușesc să mențină un ritm pozitiv de vânzări, cu afaceri care funcționează după toate regulile economiei de piață. Grupul Rădăcini este unul dintre acestea, fiind una dintre investițiile românești de succes din domeniul auto. Cu o activitate în permanentă extindere, Rădăcini este în prezent dealer al mai multor mărci auto (Opel, Chevrolet, Cadillac, Mazda, Citroen). Nicolae Sorescu, directorul de vânzări al companiei, ne vorbește despre conjunctura actuală a pieței auto, despre creșterile pe care și le-a propus compania pe care o conduce, dar și despre greșelile făcute de guvernanți în privința pieței auto, despre nevoia de a opri contrabanda cu automobile second-hand, despre mașinile înmatriculate în Bulgaria.
Aș vrea să vorbim în primul rând despre piața auto de anul acesta. Anul a început moderat, lumea prognozase inițial o creștere undeva între 5 și 10 la sută, cu multă speranță, dar Programul Rabla a întârziat… Cum vedeți piața auto în 2012?
2012 o să fie un an complicat. Pe de o parte fiindcă toate aceste întârzieri i-au făcut pe jucătorii din piață să acumuleze stocuri. Toată lumea a sperat – pentru că așa s-a declarat – că Rabla va începe în februarie. Și toată lumea a făcut stocuri. Numai că nu prea a venit. Vine în martie, și decapitat un pic, din cauza numărului de tichete, și automat vom asista la niște oferte incredibile. Deci anul 2012, din punctul de vedere al ofertării, va fi foarte interesant. Pentru că toți vor dori să scape de stocuri.
A revenit problema stocurilor?
Bineînțeles, peste tot. Nu există producător care la ora actuală să nu aibă stocuri. Asta pentru că România nu poate fi desprinsă din Europa. Iar Europa la ora actuală are probleme de vânzare. În ciuda semnalelor pozitive existente, să ne gândim totuși la crizele existente în țări mari precum Italia, Spania… Deci toate se răsfrâng și asupra noastră. România nu e o insulă. Anglia e o insulă și tot nu face față crizei. Suntem, din nefericire, într-un sistem pe care ni l-am dorit și acum se întoarce împotriva noastră.
Acum, ce să spun, ieși din criză și prin măsuri, dar și prin muncă, iar românii anul trecut au fost foarte preventivi vizavi de partea asta. În sensul că au economisit foarte mult, chiar au fost foarte fricoși. Or, din criză se iese prin două pârghii. Prima pârghie este reducerea costurilor inutile, iar a doua pârghie este consumul. Deci motorul, roata economiei se învârte și prin consum.
Există speranțe să revină consumul în zona auto?
Din acest punct de vedere, părerea mea este că tentația va fi destul de mare. Asta în ciuda startului pierdut – ianuarie și februarie n-au fost cele mai fericite luni, chiar dacă vedem noi niște înmatriculări mirobolante, astea sunt de multe ori comparate cu anul trecut, în care am fost dezastru național întrucât s-a ajuns, cel puțin în luna ianuarie, ca 20 din mașinile înmatriculate să fie noi și 80 să fie second-hand, pentru că toți samsarii au făcut stocuri de mașini întrucât s-a schimbat taxa – știți, nu trebuie să vă spun. Deci din cauza asta, dacă te compari cu anul trecut e mai bine, dar anul trecut a fost catastrofal.
Într-adevăr, am văzut multă lume entuziasmată de creșterea mare față de anul trecut, în primele luni. Care e realitatea?
Aici, presa auto trebuie să spună chestia asta: „Oameni buni, creștere, creștere, dar hai să vedem în ce context”. Pentru că, din nefericire, în media în general la ora actuală este o abundență de știri negative. O vânătoare! Toată lumea vrea știri negative. Hai să mai vedem și partea pozitivă. Și partea pozitivă este simplă, va fi un mecanism de cerere și ofertă. Întrucât cererea este mai mică, oferta va fi și ea mică, pentru că se adaptează cererii. Toată chestia asta va îmbrăca, să zic așa, un client care va fi din ce în ce mai asaltat de tot felul de oferte, și în final zic eu că se va hotărî și va cumpăra. Deci sezonul de cumpărare e foarte propice, pot să spun așa. O să vedeți. De exemplu Opel o să vina cu marea lor campanie de 24 de ore, care e între 20 și 21 aprilie. În 24 de ore toată lumea va vinde practic cu comision zero. Deci din punctul ăsta de vedere nu există altă șansă mai bună de a-ți lua un Opel. Pe urmă, iarăși, sunt tot felul de prime și premiere, și pentru Chevrolet, de exemplu, și pentru Citroen, și pentru Suzuki și pentru Mazda. Toți dau pentru destocare, toți dau pentru Programul Remat. Deci din cauza asta chiar, la un moment dat, Chevrolet a venit cu o campanie… Rematul îl dăm noi, deci nici nu te mai complicai să cauți bonuri. Oricum aveai superdiscount, superafacere.
Deci, până la urmă, încă mai există speranțe…
Da, există speranțe, pentru că vor fi ofertele foarte bune. Dacă 2011 a adus o creștere ușoară a prețurilor, pentru că n-au mai fost stocuri și atunci au zis „dacă tot nu vindem, hai să le mai creștem un pic”, în 2012, din punctul de vedere al mașinilor noi, care urmează să se producă, pentru că se produc tot mai puține, automat prețurile vor fi mai mari, iar prețurile mașinilor din stoc vor deveni mai mici din dorința fiecăruia de scăpa de ele. Deci acum este o posibilitate fantastic de mare de a găsi mașini noi cu prețuri poate de second-hand. Bine, nu spun second-hand de 5 ani. Deci așa văd piața acum. Piața va fi foarte efervescentă, iar cine poate și va avea capitalul necesar să-și cumpere o mașină va face o afacere. Ca anul acesta nu cred că va mai fi pentru că piața se va compacta în continuare, iar România, dacă își respectă angajamentele de aderare, va trebui în final să rupă pisica și să facă ceva vizavi de faimoasa taxă pe CO2, pe care noi tot am amânat-o, ba că sunt alegeri, ba că n-am înțeles-o, ba că ne-am făcut că n-am înțeles-o și tot așa. În clipa în care se va face faimoasa taxă pe CO2, din cele, nu știu, 3 milioane de vehicule câte sunt în România, cel puțin 1.700.000 sunt din astea care trebuie să plătească.
Vorbim despre impozitul anual?
Despre impozitul anual, care trebuie să fie pe dioxid de carbon. Deci nu prosteala cu taxa de primă înmatriculare și altele.
Din câte știu eu, au tot amânat din motive electorale.
Da, din motive electorale, noi suntem săraci – și proști, aș adăuga eu – pentru că tocmai când ești sărac bagi o taxă de genul acesta. Și mai e un alt fenomen care ar trebui rezolvat fără nici un fel de problemă. Înmatriculezi mașina în Bulgaria, mai lucrezi și la stat, asta mi se pare culmea obrăzniciei. Deci eu lucrez la stat, sunt bugetar, primesc banii din taxele și impozitele colectate. Dar eu nu plătesc acolo unde lucrez, în România, plătesc în Bulgaria.
Practic îmi subminez activitatea…
Da, deci îmi subminez locul meu de muncă. Aici iar mi se pare…
CITEȘTE CONTINUAREA INTERVIULUI:
“În ce țară mai cumperi mașini fără TVA?” (II)
[…] Citește prima parte a interviului: „Sezonul de cumpărare de automobile e foarte propice” (I) […]