autoindustry.ro Web analytics

Publicat la: mar, apr. 17th, 2012

Nicolae Sorescu, director Rădăcini: “În ce țară mai cumperi mașini fără TVA?” (II)

Într-un moment în care piața auto din România nu se simte extraordinar de bine, există câțiva jucători care reușesc să mențină un ritm pozitiv de vânzări, cu afaceri care funcționează după toate regulile economiei de piață. Grupul Rădăcini este unul dintre acestea, fiind una dintre investițiile românești de succes din domeniul auto. Cu o activitate în permanentă extindere, Rădăcini este în prezent dealer al mai multor mărci auto (Opel, Chevrolet, Cadillac, Mazda, Citroen). Nicolae Sorescu, directorul de vânzări al companiei, ne vorbește despre conjunctura actuală a pieței auto, despre creșterile pe care și le-a propus compania pe care o conduce, dar și despre greșelile făcute de guvernanți în privința pieței auto, despre nevoia de a opri contrabanda cu automobile second-hand, despre mașinile înmatriculate în Bulgaria. (partea II-a)

Citește prima parte a interviului: „Sezonul de cumpărare de automobile e foarte propice” (I)

 

Există vreo soluție viabilă? Pentru că sunt foarte mulți cei care se întreabă cum s-ar putea rezolva înmatriculările acestea în Bulgaria.

Există! Există poliție locala? Există! E foarte simplu: Gigel parchează o săptămână la rând cu numere bulgărești într-un loc, faci poze în fiecare zi și apoi îi spui, Gigel, prietene, tu stai mai mult decât 7 zile, cât ar sta un turist, și conduci mașina aia. Eu te bănuiesc de evaziune. Deci atâta vreme cât această înmatriculare… Dacă în Anglia te duci și faci o chestie de genul acesta îți confiscă mașina. În Olanda plătești cât nu face.

Totuși, teoretic, toate țările din Europa permit să circuli 90 de zile cu numere străine.

Chiar și așa, eu sunt convins că așa cum nu vezi tot timpul mașini franțuzești în Germania și viceversa, da?, există o lege. Deci eu știu clar un exemplu. Am o cunoștință care mergea în Olanda cu mașina lui, înmatriculată în România, dar nu-i plăcea să conducă în Olanda. Așa că venea în fiecare zi un prieten olandez care îl lua, dar tot cu mașina din România mergeau. Și pe olandez l-a luat poliția locală la întrebări: „V-ați schimbat mașina? Că de două săptămâni vă vedem cu una înmatriculată în România”. Și a fost nevoit să dea declarații și să explice de ce circulă cu mașina prietenului din România. Aici ar fi o chestie foarte clară. Ca să nu spun că mașinile alea din Bulgaria sunt dărâmate, cad fiarele de pe ele, dă-o încolo de treabă, sunt mai mult decât periculoase. Ca să nu mai spun că toți cei care au mașini înmatriculate în Bulgaria nu au nici vreo problemă cu radarele. Prinde orbul, scoate-i ochii!

Mașinile înmatriculate în Bulgaria sunt o mare problemă din toate punctele de vedere. La siguranță, la asigurări, la taxe…

Și de ce le lăsăm?

Pentru că nu e nimeni capabil să găsească o soluție. Ce se poate face?

Păi hai să-i schimbăm pe-ăștia care sunt incapabili să găsească o soluție. E o prostie. Adică eu plătesc impozit bine mersi, ăia de ce nu plătesc? Nu mă sfidează pe mine, care plătesc? Atunci mă gândesc, păi stai, eu de ce să mai plătesc? Așa înmatriculăm toți în Bulgaria! Deci eu zic că trebuie să existe o soluție. E simplu. E suficient să fie mediatizate câteva cazuri.

Bineînțeles că dacă s-ar afla ca poliția oprește mașinile înmatriculate în Bulgaria și dă amenzi pentru tot felul de lucruri…

Eu garantez că așa e, din ce văd eu prin mașinile astea, unii sunt și în urmărire generală de mult, așa că… O altă problemă. Hai să luăm o mașină din asta foarte veche, să ne ducem în Germania și să defilăm cu ea pe-acolo. Să vedem, nu cumva ne oprește poliția? Noi de ce nu putem face asta? Nu trebuie să inventăm noi nimic. Noi am intrat în Comunitatea Europeană. De ce? Pentru că au mai multă tradiție decât noi, mai multă cultură, au sute de ani de capitalism în spate… Noi am intrat inclusiv cu partea auto, să mergem spre o lume mai civilizată și mai bună, nu? Că doar de asta am intrat. Deci dacă acceptăm că aderăm la o chestia fiindcă treaba aia ne aduce un lucru mai bun, hai să vedem cum facem să copiem lucrurile bune de acolo și să le aducem aici fără adaptări prea mari. (…) Să ne uităm la ce se potrivește ca mentalitate din Europa și să aducem aici. Deci astea sunt câteva probleme care ne fac nouă, ca vânzări, viața amară. Și, ce se întâmplă? Pe măsură ce noi, care vindem mașinile albe, cu taxe, ieșim din cărți, în aceeași măsură banii colectați la buget vor dispărea. Și atunci se vor face tot felul de importuri pe persoană fizică, cum se fac acum pe tot felul de second-hand-uri, pe tot felul de mașini..

Am văzut anunțuri cu mașini de import, și noi, și second-hand, în care precizează clar că, dacă ești persoană juridică, poți cumpăra de la ei fără TVA. E legal?

Unde, în ce țară mai vezi chestia asta? Să cumperi mașină fără TVA?

Totuși, cum e posibil?

În orice țară, când ai o veste ca asta, că le găsești pe net, era Garda Finanaciară peste ei in secunda doi. Totuși, TVA-ul, la ora actuală, la o mașină, e o sumă, da? Și dacă ne-am scălda în bani și am avea un grad mare de colectare la bugetul statului… Dar noi cred că nici la 30 n-am ajuns. La nivel de Europa, discutăm de la 80 în sus. Și ne mirăm? Deci acesta e un exemplu, totul cu exemplu. Așa cum le place circul la televizor, păi să facă circul pe economic, uite, l-am prins pe-acesta, vindea mașini fără TVA. Și confiscat tot.

E o problemă de legislație, o neclaritate și o portiță pe care o folosesc cei care aduc mașini din Germania? Sau de fapt ar trebui să plătească și n-o mai fac?

Păi da, și nu mai declară TVA-ul. Uită! Și se face o suveică pe parcurs. Se vând pe la 3-4, și toți sunt cumpărători de bună-credință. Păi nu poți să fii cumpărător de bună-credință când cumperi un bun cu 24 mai puțin, nu poți să fii!

Când îl iei cu 3 mai jos, poți să fii cumpărător de bună-credință, uite, un chilipir. Dar când îl cumperi cu 24 mai jos decât prețul lui nu prea mai ești de bună-credință, ci ești un mic infractor.

Dar nu folosesc firme pentru asta? Ar putea fi găsiți?

Ba da, Mitică SRL de la Odorhei. Du-te și caut-o! N-ați văzut clonele? Mașini clonate ca să facă tot felul de tâlhării și de nebunii cu ele.

Este un fenomen?

80 din înmatriculări sunt mașini second-hand importate într-o lună. Păi eu, Guvernul de la vremea respectivă, ieșeam la TV și spuneam: „Domnilor, pentru că avem 25 de tăiat din salarii, pentru că avem nevoie de bani, noi nu mai permitem comerțul ăsta așa înfloritor cu un produs care se numără printre cele mai scumpe care-ți ajung în casă, să nu plătiți TVA pe el. Deci nu mai facem chestia asta. Și de astăzi nicio mașină second-hand nu se mai importă în România pe o perioadă de 3 ani, cât considerăm noi că ține criza”.

Nu ne arde UE după asta?

Nu ne arde UE, pentru că e o chestie de criză. Și vii și spui că faci un moratoriu legat de criză. Și poți să dai exemple, poți să faci comisie, uite ăla a luat mașină din Germania, a zis că plătește TVA-ul și mie nu mi-a mai plătit în țară. Și te duci la UE cu 100 de cazuri. Și spui: „Eu am problema asta. Nu am tehnica necesară și nici banii necesari ca să o rezolv. Și atunci fac un moratoriu de 3 ani să nu fac chestia asta și între timp eu mă pun la punct, ăsta e planul, fac agenția de recuperat TVA”. Deci toate chestiile astea se pot face, întotdeauna există portițe și poți să fii suficient de abil ca să vezi ce au făcut alții în Europa. Că în Europa toți au avut la un moment dat o perioadă de protecție a piețelor. A! Că unii au avut-o prin 1600, e adevărat. Dar poți, în numele crizei poți să faci multe. Nu trebuie să luăm exemplu decât dimprejur, deci Ungaria și Cehia n-au avut invazia asta de mașini second-hand. Că au știut să pună problema.

Da, dar au fost politici diferite. Polonia, spre exemplu.

Polonia e cel mai prost exemplu. Deci în Polonia era partidul A la putere și ăștia aveau și industrie auto, a venit partidul B și ce facem, îi îngropăm pe-ăștia. Și și-au îngropat țara.

Cum au făcut, cum n-au făcut, în momentul de față sunt tot o piață care e stabilă, are creștere, a fost singura care nu a fost în criză dacă nu mă înșel.

Da, dar Polonia e singura care a absorbit 103 din fondurile structurale. Aici intrăm în alt domeniu.

Sigur, e un avantaj…

Da, sunt bani intrați în țară. Iar în materie de second-hand-uri la ora actuală este o piață destul de restrictivă. Păi, despre Polonia… A venit consulul 3 de la ambasadă, parcă, eram la Marriott, cu APIA și cu toată gașca, și ne-a spus: „Domnule, nu faceți ca noi! Că la noi se plătea o taxă în vamă echivalentul taxei de primă înmatriculare, și taxa aia era de, nu știu, un procent din suma declarată. S-au importat peste 850.000 de mașini cu 240 de euro medie pe mașină. Scuză-mă, ce bani a luat aici statul? Deci iar ce nu se înțelege… mașinile astea pe care le aducem și în primul rând faptul că noi dăm bani pentru un program și banii ăia, nu știu, se întorc în piață și în final alții se duc și iau mașini deci alimentăm importul de second-hand într-un fel.

Pe noi, la un moment dat, singurul lucru care a fost bun e că Germania a avut propriul program rabla, în 2009 și 2010, și nu a mai avut ce să vină la noi, pentru că ăia au preferat să le dea acolo la casare și junghiurile au rămas în Germania.

 

CITEȘTE PRIMA PARTE:

„Sezonul de cumpărare de automobile e foarte propice” (I)

CITEȘTE ULTIMA PARTE:

„În vară terminăm 3 showroom-uri în Militari – Opel, Chevrolet și Citroen” (III)

Lasă un comentariu

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>