autoindustry.ro Web analytics

Publicat la: mar, apr. 9th, 2013

Negocierile cu angajații de la uzinele Dacia, blocate de pretențiile sindicatelor

Conflictul declanșat la Dacia, pe marginea negocierilor pentru un nou Contract Colectiv de Muncă, sunt în impas, după cum reiese din informațiile difuzate de reprezentanții Dacia. Aceștia susțin că pretențiile sindicatului sunt „ complet nerealiste” și „pun în pericol locurile de muncă de la Mioveni”.

În această perioadă, la Dacia SA se derulează negocierile pentru Contractul Colectiv de Muncă 2013, între patronat și sindicat. Momentul a fost precedat luna trecută de un conflict spontan, izbucnit într-una din secțiile uzinei, ca urmare a nemulțumirilor unora dintre angajați vizavi care cereau măriri de salarii mult mai mari decât cele propuse de conducerea fabricii. La acel moment, sindicatul s-a desolidarizat de manifestanți, iar conflictul s-a încheiat prin tăieri salariale pentru cei care au întrerupt lucrul ilegal. Negoierile au continuat pașnic, însă au ajuns într-un impas.

Comunicatul Dacia spune că a propus o serie de creșteri cu sume fixe sau procentuale, în funcție de funcțiile salariaților, respectiv o creștere cu 90 de lei din ianuarie 2013, o creștere diferențiată din mai 2013 (85 lei pentru operatori și 4-6 pentru TESA, precum și o primă pentru 2012 de 900 lei.

Sindicatele nu sunt de acord și cer o mărire fixă de 480 lei, o primă de 1600 lei, plus sporuri și concedii.

Reprezentanții Dacia susțină că nivelul salariilor din România nu mai este cel mai mic din Grup, fiind deja cnoscut faptul că în Maroc salariile sunt mai mici. O creștere a costurilor cu salariile ar putea face nerentabilă uzina de la Mioveni și ar conduce la o reacție în lanț inclusiv cu reduceri de personal sau închideri ale unor facilități.

Iată comunicatul Dacia:

În data de 8 aprilie 2013, conducerea Dacia a propus Sindicatului Autoturisme Dacia să încheie noul Contract Colectiv de Muncă 2013 în următoarele condiții :

– în ianuarie 2013:

  • 90 lei creştere generală pentru operatori
  • 90 lei creştere generală pentru TESA nivelurile 5-7

– în mai 2013:

  • 85 lei creştere generală pentru operatori
  • 4 creştere individuală pentru TESA nivelurile 5-7
  • 6 creştere individuală pentru TESA nivelurile 8-10

– Primă de rezultat :

  • 900 lei pentru anul 2012

Pentru un operator cu un salariu de 2000 de lei, această ofertă reprezintă o creștere de circa 9, mult peste media creșterilor din piață în 2013, care se situează de regulă între 0 și 5.

În schimb, sindicatul a ales să își mențină solicitarea de creștere salarială de 480 de lei, primă de rezultat de 1600 de lei, la care se adaugă diferite sporuri și concedii suplimentare. Această cerere se traduce printr-o creștere a veniturilor de aproximativ 40, pentru o companie unde venitul mediu lunar este peste 3500 de lei, cu mult peste salariul mediu la nivel național. Este o solicitare complet nerealistă, care pune în pericol competitivitatea Dacia în raport cu alte uzine din Grup și, în cele din urmă, locurile de muncă atât de pe platforma de la Mioveni, cât și din industria auto românească. Dincolo de această poziție a sindicatului, mizăm pe responsabilitatea salariaților noștri pentru a construi împreună un viitor sigur și stabil pentru compania noastră”, a declarat Radu Mavrodin, Director Resurse Umane Renault România și regiunea Euromed-Africa.

Negocierile au început în data de 20 februarie 2013 și până acum s-au desfășurat 14 ședințe de negociere.

ANEXĂ

Beneficii acordate salariaților Dacia

Prezentăm succint unele dintre prevederile aflate în prezent în vigoare și care s-au aplicat și în 2012:

– salariul minim garantat pentru un muncitor calificat este de 1.918 lei;

– în 2012, angajații au avut, în afara drepturilor salariale, beneficii care pentru companie reprezintă o cheltuială suplimentară de aproape 30 de milioane de euro/an :

  • primă de Paști și de Crăciun (873 lei brut, respectiv 957 lei brut);
  • tichete cadou în valoare de 60 lei pentru ziua de 8 Martie, acordate tuturor angajatelor;
  • tichete cadou de Crăciun (60 lei);
  • primă de participare la profitul companiei (1.240 de lei brut);
  • prima de vacanță (1.276 lei brut);
  • bonuri de masă;
  • masă caldă gratuită (pentru operatori, în total, peste 11.500 de beneficiari);
  • transport subvenționat;
  • bilete de odihnă și tratament (4.000 de beneficiari în 2010 și 1.285.046 EUR cheltuiala companiei, 4.100 în 2011 și 1.461.716 EUR cheltuială a companiei)
  • ajutoare diverse (căsătorie, deces etc.);
  • zile libere plătite cu salariul de bază, în afara celor prevăzute de lege pentru sărbătorile legale sau religioase, în următoarele situații: evenimente în familie (nașterea unui copil, căsătorie sau deces), schimbarea domiciliului, pentru donarea de sânge. Numărul zilelor libere variază, în aceste situații, între 1 zi (pentru decesul nepoților, fraților sau surorilor părinților) și 5 zile pentru nașterea sau adopția unui copil sau decesul soțului, soției, copiilor, părinților, socrilor.

Evoluția salariilor la Dacia

Anul

Salariu mediu brut realizat

Evolutie procentuala raportata la anul anterior

2008

2.256

2009

2.668

18,26

2010

3.262

22,26

2011

3.632

11,34

2012

3.965

9,17

Salariile angajaților au fost majorate în fiecare an, iar beneficiile au fost păstrate, deși în ultima perioadă, din cauza crizei, numărul de vehicule produse a continuat să scadă, iar vânzările de vehicule Dacia fabricate la Mioveni au scăzut și ele.

Investiții

În același timp, Renault a continuat să investească în România,atât în fabricație,cât și în diversificarea operațiunilor sale.

An Investitii (mil. EUR)

2004

187

2005

180

2006

193

2007

260

2008

194

2009

154

2010

142

2011

148

2012

250

Lasă un comentariu

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>