Clienţii Audi din Europa vor putea opta pentru noile faruri adaptive inteligente Matrix-Beam, cu tehnologie full-LED şi fază lungă permanentă cu funcţie de prevenire a orbirii şoferilor de pe contrasens. Americanii nu sunt însă la fel de norocoşi, noua tehnologie fiind interzisă de o lege adoptată în urmă cu 45 de ani.
Noile faruri vor debuta în 2014, ca opţiune pe nava-amiral A8, urmând să echipeze şi alte modele Audi în viitorul nu foarte îndepărtat. Matrix-Beam sunt primele blocuri optice de serie full-LED care permit folosirea permanentă a fazei lungi. O colecţie de camere şi senzori supraveghează în permanenţă drumul şi comandă reducerea intensităţii sau stingerea completă a anumitor LED-uri ca răspuns la obstacolele sau particularităţile căii de rulare. Fasciculul de lumină este gestionat, astfel, extrem de precis, pentru a evita incomodarea privirii altor participanţi la trafic.
Eliminarea distincţiei dintre luminile de întâlnire şi faza lungă intră însă în conflict cu o lege din 1968, una dintre cele mai vechi reglementări auto din Statele Unite. Aceasta impune separarea clară a celor două faze, indiferent de tehnologia folosită de faruri.
Audi nu este singurul constructor deranjat de piedicile puse de legislaţia americană, rivalii de la BMW şi General Motors, exprimându-şi, de asemenea, îngrijorarea legată de posibilele efecte negative asupra avansului tehnologic în domeniu.
“Tehnologia a avansat dramatic în ultimii 10 ani. Este extrem de dificil să inovezi, respectând în acelaşi timp o reglementare impusă la finele anilor ’60.”, măturiseşte Stephan Berlitz, şeful departamentului Audi pentru inovaţii în domeniul iluminării.
Disputa nu vizează însă doar avantajele de siguranţă aduse de noul val de faruri inteligente, ci şi gradul ridicat de profitabilitate al noii tehnologii. Majoritatea constructorilor premium, inclusiv Audi, nu promovează alternativele full-LED ca echipamente de sine stătătoare, blocurile optice avansate fiind incluse în pachete scumpe, cu preţuri cuprinse între 2.000 şi 3.000 de euro, în cazul constructorului german. Recordul e deţinut de Land Rover, care oferă faruri inteligente pentru noua generaţie Range Rover doar la pachet cu alte gagdeturi. Nota de plată finală urcă, în acest fel, la 31.000 de dolari.
În prezent, clienţii din America de Nord au la dispoziţie aproximativ 165 de modele echipate standard cu xenon sau LED-uri, iar alte 65 pot fi specificate cu astfel de tehnologii doar contra cost.