EuroNCAP a testat opt dintre cele mai avansate sisteme de frânare automată (AEB) disponibile, în prezent, pe modele dintre cele mai diverse, de la micul Fiat 500L, la compactele Volvo V40 și Ford Focus sau sedanul de clasă mare Mercedes Clasa E.
Sistemele AEB, acronim pentru Automatic Emergency Braking, intrate sub lupa specialiștilor de la EuroNCAP au fost punctate în funcție de viteza lor de reacție, cu note de la 0 la 3, performanțele fiecărei soluții în parte fiind evaluate pe o scală de la Bun, nivelul maxim, la Adecvat și Marginal.
Pentru a crește relevanța noului tip de teste în viața de zi cu zi, EuroNCAP a decis să împartă probele în două categorii distincte, City AEB și Inter-urban AEB.
Prima categorie vizează evitarea coliziunilor la viteze reduse de deplasare, tipice traficului urban, cuprinse în intervalul 10-50 km/h. Testul simulează reacția târzie a șoferului la oprirea vehiculului din fața sa, sistemele AEB fiind nevoite să frâneze rapid pentru a evita un impact iminent, cu ajutorul laserelor, integrate în grilă sau suportul oglinzii retrovizoare.
Modelele alese pentru testul de frânare la viteze reduse au fost Volvo XC60, Fiat 500L, Ford Focus, Mercedes Clasa E, Volvo V40 și Mitsubishi Outlander. Cel mai bun sistem AEB, creditat cu trei puncte, a fost cel prezent pe noul Mercedes Clasa E, urmat la mică distanță de Volvo V40 (2,9 puncte) și Mitsubishi Outlander (2,1 puncte). Ceilalți trei candidați nu au reușit să depășească baremul ce departajează modelele Bune, de cele considerate doar Adecvate.
– Mercedes Clasa E – Pre-Safe Brake – BUN – 3 puncte
– Volvo V40 – City Safety / Collision Warning Full Auto Brake – BUN – 2,9 puncte
– Mitsubishi Outlander – Forward Collision Mitigation System – BUN – 2,1 puncte
– Volvo XC60 – City Safety – ADECVAT – 1,9 puncte
– Fiat 500L – City Brake Control – ADECVAT – 1,8 puncte
– Ford Focus – Active City Stop – ADECVAT – 1,7 puncte
Testele Inter-Urbane presupun creșterea vitezei de deplasare la 80 km/h, funcția de pre-avertizare în cazul apropierii periculoase de vehiculele antemergătoare fiind punctată separat. Sistemele capabile să frâneze automat la viteze de croazieră apelează la soluții mai performante de monitorizare a traficului, precum radarele sau camerele video. EuroNCAP ia în considerare trei situații ipotetice diferite, testate în intervalul de viteză 30-80 km/h: apropierea de un vehicul staționar, apropierea de un vehicul care se mișcă extrem de încet, respectiv apropierea de o mașină care frânează.
Dintre cele cinci modele verificate de EuroNCAP, doar trei au fost testate și la categoria City AEB, Mercedes Clasa E, Volvo V40 și Mitsubishi Outlander. Celelalte două modele concurente sunt Volkswagen Golf și Honda Civic. Marele învingător a fost, din nou, Mercedes Clasa E (2,7 puncte), secondat de Volvo V40 (2,6 puncte) și VW Golf (2,2 puncte). Cele două modele nipone au dezamăgit. Dacă la testele City AEB, Outlander a obținut calificativul Bun, categoria Inter-urban nu a mai fost depășită cu brio, SUV-ul japonez fiind considerat doar Adecvat (1,9 puncte). Sistemul CMBS, prezent pe Civic, a fost aspru criticat de EuroNCAP, care i-a acordat compactei nipone doar 0,4 puncte și cel mai slab calificativ aferent ultimii sesiuni de teste, Marginal.
– Mercedes Clasa E – Pre-Safe Brake – BUN – 2,7 puncte
– Volvo V40 – City Safety / Collision Warning Full Auto Brake – BUN – 2,6 puncte
– Volkswagen Golf – Front Assist – BUN – 2,2 puncte
– Mitsubishi Outlander – Forward Collision Mitigation System – ADECVAT – 1,9 puncte
– Honda Civic – Collision Mitigation Brake – MARGINAL – 0,4 puncte
Începând de anul viitor, noul test va deveni unul de rutină, verificarea sistemelor de frânare automată urmând să devină probă obligatorie în cadrul sesiunilor clasice de testare, derulate periodic de EuroNCAP. Astfel, pentru a obține calificativul maxim de cinci stele, viitoarele modele noi disponibile pe piața din Europa vor fi nevoite să depășească cu brio noile probe City AEB și Inter-urban AEB.