Toyota a întrecut în 2012 orice aşteptări, revenindu-şi spectaculos după una dintre cele mai sumbre perioade din istoria sa de peste 75 de ani. Ţinta de vânzări ambiţioasă de 9,7 milioane de unităţi a fost privită cu multă suspiciune, mai ales după cutremurul devastator din Japonia, inundaţiile din Thailanda şi o serie de rechemări masive ce au afectat aproximativ 7,5 milioane de maşini.
Japonezii şi-au respectat însă promisiunea, livrând anul trecut peste 9,74 milioane de automobile, suficient pentru a-i depăşi pe americanii de la General Motors şi a reveni pe prima poziţie în topul celor mai mari constructori auto din lume. Vânzările companiei s-au apreciat cu 22 în 2012, graţie creşterii cotei de piaţă din America de Nord, acolo unde Toyota a vândut cu 27 mai multe maşini decât în 2011. Motorul succesului a fost debutul noii generaţii a sedanului de clasă mare Camry, extrem de bine primită de publicul de peste Ocean.
Cursă tot mai strânsă
General Motors a deţinut titlul de cel mai mare constructor din lume timp de 77 de ani, fiind detronat, în premieră, de Toyota în 2008, cu un an înaintea de intrarea în insolvenţă a americanilor. Domnia japonezilor a fost întreruptă pentru douăsprezece luni, în 2011, atunci când, favorizat de succesul modelului Cruze şi, mai ales, de efectele dezastrelor naturale care au afectat Toyota, GM a redevenit numărul unu.
Anul trecut, General Motors a înregistrat o creştere modestă, de 2,9, a cifrelor de vânzări, la nivel global fiind înmatriculate 9,29 milioane de vehicule produse de gigantul din Detroit. GM a raportat o scădere de 8,2 pe Bătrânul Continent, în contrast cu aprecierea de 3,2 din America de Nord. Declinul tot mai accentuat al pieţei europene şi problemele diviziei germane Opel au avut un cuvânt greu de spus în 2012. Recordul de vânzări pentru GM a fost atins în 2009, atunci când compania americană a raportat livrări de peste 9,37 milioane de maşini. Obiectivul urmărit de CEO-ul GM, Dan Akerson, este calitatea, nu cantitatea, iar evoluţia financiară din ultima perioadă pare să îi dea perfectă dreptate, fiind înregistrat un număr impresionant de 11 trimestre profitabile consecutive.
În ciuda volatilităţii pieţei auto din Europa, Grupul Volkswagen sfidează încă o dată criza şi, în cursa spre ţinta tot mai credibilă de a accede în vârful piramidei constructorilor auto în maxim şase ani, încheie 2012 cu cifre de vânzări record. Totalul de 9,07 milioane de unităţi le asigură germanilor locul trei pe podiumul global şi reprezintă o creştere consistentă de 11,2 comparativ cu anul precedent. Cu 2,81 milioane de înmatriculări, China a devenit în 2012 principala piaţă de desfacere pentru modelele grupului german (+11,3), în timp ce America de Nord conduce în topul aprecierii vânzărilor, cu un plus impresionant de 34 faţă de 2011. În China, General Motors se mai poate încă lăuda cu un avans modest de 30.000 de maşini, uşor de depăşit în condiţiile actuale ale evoluţiei Volkswagen.
Diferenţele relativ minore dintre cifrele totale de vânzări raportate de cei trei giganţi auto în 2012 reflectă bătălia tot mai strânsă pentru supremaţie. Niciun constructor nu a depăşit până în prezent pragul psihologic de 10 milioane de maşini livrate într-un singur an, însă această barieră nu va mai rămâne în picioare pentru mult timp, atât Toyota, cât şi Volkswagen anticipând deja vânzări ce trec de 9,9 milioane de unităţi în următorii ani.
Topul vânzărilor globale
Grup auto |
Toyota |
GM |
Volkswagen |
2010 |
8,4 milioane |
8,4 milioane |
7,1 milioane |
2011 |
7,9 milioane |
9,0 milioane |
8,2 milioane |
2012 |
9,74 milioane |
9,29 milioane |
9,07 milioane |