Inspiraţi de succesul formulei Dacia, italienii de la Fiat iau în considerare lansarea unui nou brand low-cost care le-ar permite să lupte de la egal la egal cu modelele populare ale constructorului de la Mioveni.
“Îmi pun la modul cel mai serios întrebarea dacă mai este loc pe piaţă pentru un alt brand low-cost, gen Dacia.” a declarat Sergio Marchionne, CEO Fiat, citat de publicaţia Automotive News.
Constructorul italian a mai luat de câteva ori în considerare lansarea unui sub-brand dedicat pieţelor emergente. Planul nu a primit niciodată undă verde din pricina îngrijorărilor legate de şansele reale de succes ale unui asemenea proiect. Profitabilitatea şi ascensiunea meteorică a rivalilor de la Dacia a dat însă o lecţie usturătoare de marketing unor branduri mult mai titrate, printre care se numără şi Fiat.
Numele noii mărci a fost o altă sursă de dezbatere. Printre siglele aflate în discuţie s-a numărat inclusiv brandul defunct Innocenti, cumpărat de Fiat în 1990 şi celebru pentru modelul Mini, desenat de Bertone şi produs din 1974, pe o platformă preluată sub licenţă chiar de la Mini Morris. O altă variantă a fost combinarea unor cifre sau litere ce sugerează simplitatea şi onestitatea noilor produse, nume precum ABC sau 123. Totuşi, şeful Fiat minimalizează importanţa alegerii unui nume cât mai potrivit cu putinţă: “În acest segment, clienţii nu cumpără un anumit brand, ci cel mai redus preţ posibil.”
Proiectul mărcii low-cost revine în prim-plan, odată cu pretenţiile lui Marchionne de a repoziţiona Fiat ca un brand aspiraţional, compus din două noi familii de maşini semi-premium, derivate din modelele iconice 500 şi Panda.
Preţurile de bază ale noilor maşini low-cost nu vor depăşi 7.450 de euro, iar varianta asamblării acestora în Europa nu este luată în calcul de Marchionne. Pentru a reduce la maxim costurile, producţia ar urma să aibă loc în afara Europei. Şeful Fiat este convins că nu ar putea face profit cu un model produs în ţara natală sau în orice alt stat din UE.
Fiat nu este singurul constructor care pregăteşte introducerea unui brand low-cost ca răspuns la succesul Dacia. Nissan va relansa marca Datsun pe pieţele din Rusia, Asia şi India, din 2014, iar Volkswagen ar putea produce maşini ieftine sub o nouă siglă, în China, decizia finală urmând să fie luată anul acesta.