După Lodgy, dezvăluit la începutul anului 2012, două noi modele se alătură gamei Dacia: Dokker şi Dokker Van. Dacia Dokker se adresează unei clientele aflate în căutarea unui vehicul polivalent care asigură în acelaşi timp transportul obiectelor voluminoase şi călătoria cu familia în condiţii de confort. Dacia Dokker este un combi cu 5 locuri destinat unei utilizări mixte (atât în scop personal, cât şi în scop profesional), care dispune de un volum al portbagajului şi de o modularitate la cel mai bun nivel din categorie.
Dacia Dokker Van este o furgonetă ale cărei calităţi utilitare la cel mai bun nivel de pe piaţă vor convinge clienţii, în principal mici comercianţi şi întreprinzători. Ele vor fi comercializate începând din iunie 2012 în Maroc şi din toamna anului 2012 în Europa. Dacia Dokker se adresează unei clientele aflate în căutarea unui vehicul polivalent care asigură în acelaşi timp transportul obiectelor voluminoase şi călătoria cu familia în condiţii de confort. El poate transporta 5 persoane oferind cel mai mare volum de portbagaj din segmentul său. Prin rabatarea banchetei spate se obţine un volum de încărcare de 3 m3, adaptat utilizării în scop profesional. Accesul la zona de încărcare sau la locurile din spate este facilitat de cele două uşi laterale culisante vitrate.
Versiunea utilitară, Dacia Dokker Van, este o furgonetă fiabilă şi robustă. Capacităţile sale de încărcare se situează la cel mai bun nivel din segment datorită modularităţii scaunului din dreapta (Opţiunea Dacia Easy Seat). Încărcarea este facilitată datorită uşii laterale largi, culisante. Pentru a răspunde cât mai bine aşteptărilor utilizatorilor, Dokker Van oferă numeroase posibilităţi de transformare şi o gamă largă de accesorii.
Planșa de bord a celor două modele este preluată de la Lodgy, la fel și o bună parte din opționalele disponibile. Ele pot dispune de sistemul multimedia „Media Nav” cu touch screen de 18 cm (7’’), sistem de navigaţie, radio, conectivitate şi sistem de telefonie Bluetooth. Opţional sunt disponibile limitatorul de viteză şi asistenţa la parcarea cu spatele.
Dacia Dokker şi Dokker Van sunt propuse, în funcţie de ţară, cu 4 motorizări: noua motorizare pe benzină 1.2 TCe 115 CP, motorizarea pe benzină 1.6 MPI 85 CP, precum şi motoarele diesel 1.5 dCi 75 CP şi 90 CP. Cele două motoare diesel care beneficiază de eticheta Dacia eco2 afişează un consum de numai 4,5 l/100 km şi generează emisii de CO2 de 118 g/km. Dacia a profitat de experienţa Renault, lider în domeniul vehiculelor utilitare uşoare în Europa din 1998. Proiectarea modelului Dokker Van a fost realizată conform exigenţelor caietului de sarcini conceput de Renault pentru gama sa de vehicule utilitare. Vehiculul a fost supus testelor severe utilizate în cazul modelelor utilitare Renault, teste ce reproduc cele mai dificile situaţii de utilizare din partea clienţilor.
Liniile şi proporţiile Dacia Dokker şi Dacia Dokker Van evidenţiază spaţiul interior generos. Cu lungimea de 4,36 m, lăţimea de 1,75 m şi înălţimea de 1,81 m, cele două modele beneficiază de un habitaclu încăpător. Această impresie este întărită de flancurile robuste. Uşile laterale culisante şi uşile din spate asimetrice asigură un acces uşor la interior. Apartenenţa la gama Dacia este subliniată de designul calandrului şi de blocurile optice mari. Forma acestora, care evocă modernitate şi tehnologie, se încadrează în noua identitate vizuală Dacia, prefigurată de Lodgy. Impresia de soliditate este accentuată de flancurile înalte şi designul portierelor. Dacia Dokker şi Dokker Van beneficiază, în serie, de bare de protecţie negre, care urcă până la nivelul farurilor. La rândul lor, barele de protecţie spate sunt astfel poziţionate încât să asigure protecţia blocurilor optice. În funcţie de versiune, cele două modele pot beneficia de baghete laterale.
Barele de protecţie de culoarea caroseriei, specifice mai ales autoturismelor, sunt disponibile opţional pe modelul Dokker Van şi pe versiunile superioare ale modelului combi. În funcţie de versiune, tratamentul în două culori al planşei de bord se regăseşte pe panourile uşilor. Modelele beneficiază de aceleaşi cadrane de bord ca Dacia Lodgy precum şi de sistemul multimedia „Media Nav” care asigură un plus de tehnologie. Dokker şi Dokker Van preiau de asemenea evoluţiile în materie de ergonomie prezente pe Dacia Lodgy. Este vorba în special de noile comenzi ale ştergătoarelor de parbriz şi ale farurilor. Comenzile geamurilor electrice sunt amplasate la îndemână, pe mânerele portierelor.
În versiunile superioare ale gamei, consola centrală beneficiază de o finisare „gris métal brillant”. La aceasta se adaugă ornamente din crom pentru mânerele portierelor din faţă, pentru cadranele tabloului de bord şi pentru schimbătorul de viteze. Dacia Dokker poate transporta până la 5 persoane în condiţii de confort, asigurând în plus un portbagaj încăpător pentru bagajele ocupanţilor. Cu o capacitate de 800 de litri şi cu o lungime de încărcare de 1,16 m, Dacia Dokker dispune de cel mai mare portbagaj din segmentul său. Dacia Dokker este echipat în serie cu o uşă laterală culisantă vitrată. O a doua uşă culisantă este disponibilă opţional sau în serie pe versiunea vârf de gamă. Cu o deschidere de 703 mm, portierele culisante facilitează un bun accesul la locurile.
Locurile din spate asigură un spaţiu generos ocupanţilor. Pasagerii instalaţi aici beneficiază de scaune cu o distanţă de la şezut la pavilion de 1.065 mm. Lăţimea la nivelul umerilor este de 1.458 mm, iar spaţiul disponibil la nivelul genunchilor este de 177 mm. Bancheta spate fracţionabilă 2/3 – 1/3 permite alegerea mai multor configuraţii. Fiecare parte a spătarului banchetei spate poate fi coborâtă separat pe şezut cu ajutorul unui mâner fixat în partea superioară a banchetei. Aceasta se poate plia în stil „portofel” în spatele scaunelor din faţă, asigurând astfel un planşeu plat cu o lungime de 1,57 m şi un volum util de 3 m3.
Datorită dimensiunilor sale (lungime-4,36 m, lăţime-1,75 m şi înălţime-1,81 m), Dacia Dokker Van oferă un volum de încărcare generos de 3,3 m3 şi o lungime de încărcare de 1,9 m. Capacitatea sa de încărcare creşte în cazul opţiunii Dacia Easy Seat. Scaunul pasagerului devine polivalent: el se poate rabata pentru a degaja o suprafaţă plană, asemenea unei măsuţe şi se poate plia în poziţia „portofel” sprijinit de cutia de documente, pentru a obţine astfel o lungime de încărcare de 2,42 m. Mai mult, scaunul poate fi scos din vehicul, oferind un volum de încărcare de 3,9 m3. Această ultimă configuraţie permite încărcarea cu uşurinţă a obiectelor cu o lungime de 3 m (lungimea de încărcare : 3,11 m). Cu aceste valori, Dacia Dokker Van se plasează printre cele mai funcţionale vehicule din segmentul său. Modularitatea nu afectează confortul pasagerului, pentru că Dacia Easy Seat este reglabil pe lungime, iar spătarul este înclinabil. Sarcina utilă maximă a Dacia Dokker Van atinge 750 kg.
În funcţie de versiune şi de reglementările în vigoare în diverse ţări, habitaclul este separat de spaţiul de încărcare prin două bare de protecţie, un perete vitrat sau un grilaj pivotant. Acesta din urmă permite rabatarea scaunului pasagerului (opţiunea Dacia Easy Seat) pentru a mări volumul util, asigurând totodată protecţia şoferului. Dacia Dokker Van beneficiază în serie de o portieră laterală culisantă, a doua urmând să fie disponibilă opţional. Robuste, portierele se deschid fără efort datorită mânerului de mari dimensiuni şi asigură un acces uşor la zona de încărcare. Uşile spate batante şi asimetrice se deschid la 90° şi un sistem sunt blocate de reţinere care împiedică închiderea uşii în cazul unei rafale de vânt. Acest sistem este acţionat cu ajutorul unui mâner situat pe partea interioară a uşii din dreapta şi asigură deschiderea uşilor la 180 °.
Pentru a uşura viaţa de zi cu zi a şoferului, vehiculul dispune de numeroase spaţii funcţionale şi ergonomice, al căror volum total ajunge la 44,2 litri pe versiunea combi. Într-un spaţiu de depozitare mare, deschis, situat pe planşa de bord, se poate pune un laptop sau documente în format A4. Dokker dispune şi de o cutie de documente închisă (în funcţie de nivelul de echipare) de 6,6 litri, precum şi de un spaţiu de depozitare sub pavilion (în funcţie de versiune) de 12 litri, uşor accesibil. În stânga şoferului, un mic spaţiu închis, aflat la îndemână, foarte util pentru obiecte de mici dimensiuni.
Uşile din faţă dispun de spaţii de depozitare pentru sticle de 1,5 litri. Pe consola centrală este amplasat un suport pentru două pahare şi un spaţiu mai mic de depozitare. Versiunea combi oferă pentru locurile din spate un suport pentru sticle de 0,5 litri la nivelul consolei centrale, mici spaţii de depozitare suplimentare în portiere, precum şi buzunare în spătarele scaunelor din faţă (în funcţie de versiune). Dacia Dokker Van poate fi astfel configurată ca vehicul de ambulanţă, vehicul pentru persoanele cu dizabilităţi locomotorii, vehicul izoterm/frigorific, vehicul atelier sau vehicul de intervenţie. Dacia propune o gamă extinsă de accesorii şi amenajări interioare. Sunt astfel disponibile echipamente care asigură un plus de confort şi o mai mare capacitate de încărcare: cotieră centrală, sistem DVD, spaţiu de depozitare pe spătarul scaunului, scaune pentru copii, lada frigorifică, portbagaj de pavilion, grilaj de separare la nivelul scaunelor din spate (pe versiunea combi) etc.
Pe versiunea utilitară, oferta se îmbogăţeşte cu accesorii adaptate nevoilor profesioniştilor : spaţiu de încărcare protejat cu panouri din lemn, protecţii ale pasajelor de roţi, spaţii de depozitare, bare de pavilion din oţel, grilaje pe uşile spate vitrate. Ca şi pe Lodgy, sunt disponibile noi echipamente de asistenţă la condus. Limitatorul de viteză permite şoferului să-şi fixeze o viteză pe care nu doreşte să o depăşească şi să ruleze astfel fără griji. Această funcţie se activează şi se dezactivează cu ajutorul unui buton amplasat pe consola centrală, iar reglarea se face cu ajutorul unui buton + şi – de pe volan, până la viteza dorită. Sistemul se dezactivează automat în cazul unei apăsări bruşte a pedalei de acceleraţie.
Asistenţa la parcarea cu spatele este de asemenea propusă pe Dacia Dokker şi Dokker Van. Senzorii amplasaţi pe bara de protecţie din spate emit un semnal sonor care îi indică şoferului distanţa rămasă între vehicul şi obstacol. Funcţia se activează şi se dezactivează manual cu ajutorul unui buton situat în stânga volanului. Performanţele sistemului de aer condiţionat sunt la cel mai bun nivel de pe piaţa vehiculelor de tip combi. Sistemul a fost redimensionat în funcţie de habitaclu şi de mărimea suprafeţei vitrate. Inginerii Renault s-au inspirat din sistemul de climatizare al modelului Renault Mégane pentru a îmbunătăţi circulaţia aerului şi a-i mări puterea fără a amplifica zgomotul de funcţionare. Aerul este răcit mai rapid şi într-un mod omogen în habitaclu datorită sistemului de difuzare simultană în faţă şi în spate.
O atenţie deosebită a fost acordată nivelului sonor. Suprafaţa pieselor de insonorizare prezente sub capota motorului, sub caroserie, în pasajele roţilor şi la nivelul fixării parbrizului, a fost mărită cu 30 faţă de Dacia Duster. Noile injectoare ale motorului 1.5 dCi atenuează de asemenea zgomotul de funcţionare. Zgomotele aerodinamice au fost şi ele reduse datorită noului design al oglinzilor retrovizoare exterioare şi a barelor de pavilion. Inserţiile de spumă şi chederele, precum şi consolidarea anumitor piese pentru a elimina zgomotele de rezonanţă participă de asemenea la reducerea nivelului acustic în timpul rulajului.
Dacia Dokker şi Dokker Van beneficiază de o gamă completă de motorizări economice, performante şi fiabile pentru a răspunde aşteptărilor clienţilor. Oferta la lansare se compune din noul motor pe benzină 1.2 TCe 115 CP, din propulsorul pe benzină 1.6 MPI 85 CP şi din motorul diesel 1.5 dCi, disponibil în versiunile de 75 CP şi 90 CP. Motorul 1.2 TCe 115 CP (Euro 5) inaugurat pe Renault Mégane şi Scénic Collection 2012 este primul motor al grupului Renault care dispune de un sistem de injecţie directă turbo. Propulsorul oferă 115 CP, putere comparabilă cu cea a unui motor de 1.6 litri. Cuplul de 190 Nm, echivalent cu cel al unui motor de 2.0 litri, este disponibil în proporţie de 90 încă de la 1.500 rotaţii/ minut şi integral în plaja cuprinsă între 2.000 şi 4.000 rotaţii/ minut, asigurând reprize foarte bune. Asociat cu o cutie de viteze mecanică cu 5 trepte, acest motor înregistrează un consum de carburant de numai 6,1 l / 100 km (6,2 pentru versiunea utilitară) în ciclu mixt european şi emisii de CO2 de 140 g / km (143 g pentru versiunea utilitară).
Prezenţa unui lanţ de distribuţie care nu necesită întreţinere, în locul tradiţionalei curele, contribuie de asemenea la reducerea costului de utilizare.
1.6 MPI 85 CP Euro 5
Acest motor pe benzină de intrare în gamă, cu o putere de 60,5 kW este cuplat la o cutie de viteze mecanică cu 5 trepte. El afişează un consum de 7,5 l / 100 km în ciclu mixt şi emisii de CO2 de 175 g / km.
1.5 dCi 75 CP şi 90 CP Euro 5
Motorul 1.5 dCi este propus în versiunile de 75 CP şi 90 CP. Aceste două motorizări, care beneficiază de eticheta Dacia eco², dau dovada unui consum redus, de numai 4,5 l/100 km în ciclu mixt şi a unor emisii de CO2 de numai 118 g/km. Cele două versiuni sunt cuplate la o cutie de viteze manuală cu 5 trepte. În versiunea de 90 CP, cuplul de 200 Nm este disponibil încă de la 1.750 rotaţii/ minut. Versiunea 1.5 dCi 75 CP furnizează un cuplu de 180 Nm disponibil de la 1.750 rotaţii/minut.
Precum Dacia Lodgy, Dokker şi Dokker Van sunt realizate pe noua platformă M0 care integrează un nou compartiment motor şi o unitate spate specifică. Puntea faţă de tip Pseudo Mac Pherson cu braţ triunghiular este cea din familia Dacia. Provenită de la Renault Kangoo, puntea spate este cu osie suplă şi epură programată, asociată cu arcuri helicoidale. Pe versiunea combi este disponibilă o bară antiruliu de 20,3 mm. Destinate unor utilizări diferite, dimensiunile şi amplitudinea suspensiilor sunt specifice pentru fiecare versiune. Ampatamentul de 2,81 m, cu aproape 10 cm mai scurt decât cel al modelului Logan MCV, asigură o bună manevrabilitate, cu un diametru de bracaj de 11,1 m. Dacia Dokker şi Dokker Van beneficiază de o gardă la sol de 189 mm şi, respectiv, de 186 m
Testele de validare ale modelului Dacia Dokker au însemnat parcurgerea a 1,9 milioane de kilometri în condiţii extreme pentru a acoperi maximul de utilizări posibile. Pentru a garanta fiabilitatea şi nivelul bun al prestaţiilor dinamice au fost efectuate teste pe şosele pavate, cu gropi şi denivelări, pe drumuri acoperite cu nisip, în tuneluri de praf şi în condiţii de căldură mare sau de frig extrem. Dacia Dokker Van a fost supus unor teste specifice „vehicule utilitare Renault”: anduranţa sa a fost validată pe cea mai severă pistă de încercare Renault, care reproduce cele mai dificile condiţii de utilizare. Uşile laterale culisante şi uşile spate, frecvent solicitate în utilizarea profesională, au foste de asemenea supuse unor teste care au inclus 100 000 de cicluri deschidere/ închidere.
Dacia Dokker beneficiază de o garanţie de 3 ani / 100 000 km pentru toată gama. Dacia Dokker şi Dokker Van dispun de acelaşi sistem de frânare ca Dacia Lodgy. El este alcătuit dintr-un sistem ABS cu repartitor electronic al forţei de frânare şi asistenţă la frânarea de urgenţă. Disponibil în opţiune, sistemul de control al traiectoriei ESC este blocul de ultimă generaţie creat de Continental ; Continental Mark 100, propus şi pe Dacia Lodgy. Sistemul, care cuprinde Traction Control, antipatinaj şi modul anti-răsturnare, asigură menţinerea traiectoriei vehiculului în cazul unei situaţii deosebite, cum ar fi evitarea unui obstacol, pierderea de aderenţă în viraj sau şofatul pe o şosea alunecoasă.
Pentru a garanta maximul de protecţie pentru ocupanţi, Dacia Dokker şi Dokker Van dispun de o arhitectură a caroseriei ranforsată de către inginerii grupului Renault. Structura este prima protecţie a ocupanţilor. Cea a modelelor Dokker şi Dokker Van este alcătuită din oţel şi din materiale care absorb şi disipează cât mai bine energia. Centurile de siguranţă sunt prevăzute cu limitator de efort calibrate pentru protejarea toracelui în caz de şoc. Vehiculul este echipat în serie cu airbag-uri pentru şofer şi pasager, precum şi cu airbag-uri laterale cap/ torace. Sistemul de fixare ISOFIX integrat în 3 locuri de pe bancheta spate permite instalarea în deplină siguranţă a scaunelor pentru copii sau a înălţătoarelor.
Dacia Dokker şi Dokker Van, produse în uzina de la Tanger. Precum Lodgy, aceste două noi modele sunt produse în noua uzină din Tanger, în Maroc. Capacitatea sa actuală de producţie, cifrată la 170 000 de vehicule pe an, va ajunge în timp până la 400 000 de unităţi pe an.