autoindustry.ro Web analytics

Publicat la: joi, sept. 13th, 2012

De ce nu se mai vând mașinile noi? Românii au cumpărat 330.000 de autoturisme second hand în 2012

Înmatriculările pe luna august reprezintă subiectul momentului în ultimele zile. Autoturismele înmatriculate au fost puțin peste 5.000 de unități, cu 42 față de anul trecut. Nimeni nu spune însă care este cauza acestei căderi incredibile.

Potrivit Ministerului Adminitrației și Internelor, respectiv direcției care se ocupă de înmatriculări (DRPCIV), au fost înmatriculate 5.044 de autoturisme noi, față de 8.747 autoturisme care se înmatriculau anul trecut în luna a opta. Cifrele reprezintă un dezastru, având în vedere că despre cele de anul trecut se spunea că deja au atins pragul de jos, iar industria nu mai poate suporta o nouă scădere. Anul acesta, după un debut timid în primele luni, evoluția a fost în continuu descendentă. O paralelă cu piața de mașini second-hand ar fi însă în măsură să aducă mai multă lumină.

Principalele motive care împiedică românii să cumpere mașini noi țin, evident, de posibilitățile financiare.

În primul rând, românii nu mai au bani, venituri suficiente pentru a-și cumpăra o mașină nouă, care costă de la circa 7.000 de euro în sus.

În al doilea rând, Programul Rabla nu mai poate satisface necesitatea de discount, deoarece piața secundară de vouchere a diminuat valoarea unui tichet de la circa 800 de euro la aproximativ 300 de euro. O parte din preț s-a pierdut prin cursul valutar, o parte se pierde prin lanțul proprietar de rablă/Remat/ samsari/cumpărător de mașină. Cel care primește reducerea efectiv rămâne cu mai puțin de jumătate din voucher. Asta înseamnă că în loc de aproape 3.000 de euro cât primea la începutul programului, acum cu greu beneficiează de 1.000 de euro.

În al treilea rând, prețurile în euro, care au fost inventate pentru a proteja importatorii de deprecierea monedei naționale a fost ca un cuțit cu două tăișuri. De fapt, ca un topor cu două tăișuri. Acum mașinile se scumpesc de la o zi la alta, iar românii nu sunt dispuși să suporte riscul valutar. Nu în ultimul rînd, sursele de finanțare firești, credit și leasing, nu mai sunt accesibile. Condițiile sunt mai drastice, românii nu mai au venituri suficiente pentru a fi eligibili, și oricum nu mai sunt dispuși să se împrumute pentru o mașină nouă, pentru ca apoi să nu mai aibă de unde să o plătească. Au pățit asta, iar acum preferă o mașină second hand.

Vânzări-record de mașini SH

Vânzările de mașini rulate demonstrează clar că românii au nevoie de mașini. În luna august, o lună slabă pentru comerțul cu automobile, în general, au fost depășite de data asta mai multe recorduri. Au fost importate 17.509 de autoturisme second-hand. Valoarea este un record pentru ultimii circa doi ani. De fapt, ultima oară când au fost importate mai multe vehicule într-o lună a fost în ianuarie 2011. Este de asemenea, o valoare peste media lunară a ultimilor 5 ani, de circa 15.000 de autoturisme SH importate. În plus, cei care susțin că sunt aduse rable în țară, pot verifica: 60 din mașinile importate în august din Germania sunt mai noi de 10 ani. Iar o parte din cele mai vechi de 10 ani sunt mașini de epocă. Apoi, au fost cumpărate alte 32.662 de autoturisme de pe piața internă. Nu este un record, dar este o valoare apropiată de vârfurile ultimilor 5 ani, pentru că depășește media lunară de 31.000 de mașini reînmatriculate. În total avem 50.171 de autoturisme second-hand cumpărate de români în luna augost 2012. Este un volum mare, unul dintre cele mai mari din ultimii ani, un record pentru 2012 și 2011 (cu excepția lunii decembrie 2011).

Dacă ar sta cineva să calculeze, probabil că ar descoperi că media prețurilor cu care au fost cumpărate aceste 50.000 de autoturisme a crescut sistematic. Pe piața internă se vând acum și mașinile ce au fost cumpărate noi în anii de vârf al pieței. Totul demonstrează că românii au migrat spre mașini rulate, mai ieftine, care își păstrează mai mult timp prețul de revânzare. Cu toate acestea, volumul anual de SH rămâne destul de constant. Anul acesta, pe primele 8 luni, au fost cumpărate în total 331.000 de autoturisme rulate. În 2007, anul în care se cumpărau 350.000 de mașini noi, au fost cumpărate, din import sau de la intern, 347.000 de mașini second-hand, în primele 8 luni, și 530.000 în tot anul 2007.

Dacia, singura marcă cu peste 1.000 de mașini vîndute

De cealaltă parte sunt importatorii și producătorii. Dacia se află într-un moment de răscruce, când pregătește schimbarea întregii familii a celui mai vândut model, Logan. Este firesc să piardă cumpărători, deși o face într-un ritm mai accentuat decât ar fi cazul. Ford încă nu contează cu modelele produse intern, dar punctează din ce în ce mai bine la restul gamei. Restul mărcilor de import au o evoluție diferențiată, dar cu aceeași tendință de scădere. În primele 20 de mărci din clasamentul înmatriculărilor, există doar două mărci care au crescut în august față de anul trecut, cu 3 mașini fiecare: Hyundai și Land Rover. Iar Dacia este singura marcă ce a depășit 1000 de unități înmatriculate. Pe întreg anul, Ford și mărcile premium au creșteri semnificative. Chiar și grupul Porsche, care părea că poate rezista anul acesta pe plus, are scădere pentru cele două mărci de volum, Volkswagen și Skoda.

Volumul total al pieței de autoturisme noi în 2012 are o valoare greu de acceptat dacă o asociezi cu luna în care ne aflăm: 44.000 de unități, circa 12 din cel mai bun an din istoria industriei auto din România, 2007.


Lasă un comentariu

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>