Anul acesta, 1 aprilie a adus un nou maxim istoric de 7 lei/litru pentru prețul benzinei, primul efect concret al introducerii noii accize pe carburanti. Românii vor cheltui, astfel, în medie 450-500 lei în plus pe an, echivalentul unui plin și jumătate de benzină.
Valoarea accizei a fost stabilită la 7 eurocenţi fără TVA – echivalentul a aproximativ 40 bani, cuantum inclus în preţul fiecărui litru de benzină sau motorină comercializat pe teritoriul României, începând cu data de 1 aprilie, ora 0:00.
Nu toate stațiile de benzină au ales, însă, să modifice în mod unitar, cu fix 0,4 lei/litru, prețul la pompă. În cazul unei benzinării Petrom, spre exemplu, motorina standard s-a scumpit cu 0,3 lei, de la 5,99 lei/litru, la 6,29 lei/litru. Preţul benzinei Standard a crescut de la 5,83 lei/litru, la 6,23 lei/litru, iar cel al benzinei Extra de la 6,30 lei, la 6,71 lei/litru. Cotația celui mai scump sortiment de benzină este, în anumite cazuri, dublă față de acum patru ani, depășind, pentru prima dată în istorie, pragul de 7 lei per litru.
Acciza pe carburanți mai aduce o premieră notabilă. Dacă în prezent, România ocupa ultima poziție în clasamentul european al prețurilor la benzină, respectiv locul 23 din 28, la motorină, odată cu intrarea în vigoare a noului bir, țara noastră ajunge direct în top 10.
EFECTE CONCRETE, CHELTUIELI SUPLIMENTARE
Să vedem, însă, cât va scoate din buzunar fiecare român odată cu introducerea noii accize pe carburanți. Potrivit unui studiu Daedalus Millward Brown, șoferii vor plăti cel puțin 20-25 lei în plus pentru un plin de combustibil, adică mai mult de 100 euro pe an. Astfel, în 2014, proprietarii mașinilor alimentate cu benzină vor cheltui aproximativ 505 lei în plus, iar fanii motorinei, 415 lei. Estimat la 14.700 kilmetri, rulajul anual al românilor se va reduce în medie cu 1.000-1.100 kilometri, în condițiile în care bugetul alocat costurilor cu carburanții va fi identic cu cel de anul trecut.
Raportat la salariul mediu, un român poate achita doar 5 plinuri de carburant pe lună, de zece ori mai puțin decât nemții, care se bucură, în plus, de prețuri mai mici decât cele din țara noastră. În Germania, un litru de benzină costă aproximativ 1,4 euro, în timp ce la noi, acesta depășește în medie 1,45 euro.
Guvernul vede în noua acciză un fel de Mesia al încasărilor bugetare. Veniturile anuale aduse de noua taxă la bugetul de stat s-ar putea ridica la 2,5 miliarde de lei, aproximativ 500-600 de milioane de euro, doar în 2014, în condițiile în care volumul preconizat de 6 miliarde litri de carburanți accizabili, vânduți pe teritoriul României, va fi atins. Autoritățile mizează, în acest sens, pe dependența românilor față de automobil, estimând o evoluție constantă a consumului de carburant.
ÎNCASĂRI GENEROASE, DESTINAȚIE INCERTĂ
Sumele colectate ar trebui să intre într-un fond special, dedicat exclusiv proiectelor de extindere și reabilitare a infrastucturii rutiere. Executivul promite finalizarea a nu mai puțin de 4.000 km noi de autostradă, în următorii 12 ani, estimare cel puțin utopică, având în vedere cei nici măcar 400 km exploatați în totalitate, în prezent, realizați de-a lungul a mai bine de două decenii.
Guvernul promite și măsuri menite să îi protejeze pe transportatori, direct afectați de noua acciză pe carburanți. Aceștia vor primi înapoi 4 din cei 7 cenţi, sumă care va fi achitată trimestrial, exclusiv pe baza facturii de achiziţionare a carburantului. Agricultorii vor fi și ei sprijiniți în “lupta” cu noua taxă, urmând să beneficieze de serviciile unei scheme de subvenții de la bugetul de stat.
Întrebat cum va garanta că destinația exactă a banilor încasați vor fi lucrările de infrastructură, ministrul Transporturilor, Dan Șova a declarat că are “(…) la dispozitie decât mijloacele politice, pentru că, după ce banii intră în bugetul general consolidat, normal că există o evidență a încasărilor pe fiecare venit și încasările din acciză. Tronsoanele de autostradă finanțate vor fi nominalizate de Guvern, cu aprobarea Parlamentului, explică ministrul.
Și mai interesant este că apariția noii accize nu va duce la suspendarea sistemului actual de roviniete, supervizat de CNADNR – Compania Națională de Drumuri și Autostrăzi, consumatorii români urmând să plătească, în esență, două taxe cu destinație similară.