Comisia Europeană a transmis mai multe nemulţumiri autorităţilor de la Bucureşti cu privire la programele de infrastructură gestionate de DG REGIO (Directorul General pentru Politică Regională al Comisiei Europene) şi a enunţat, având în vedere unele suspiciuni de fraudă, posibilitatea sistării unei plăţi cerute de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) pentru lucrarile la Autostrada Arad-Nădlac, ce face parte din Coridorul Paneuropean IV Nord.
Astfel, în perioada 5-17 iulie, Comisia Europeană face misiuni de audit pentru patru programe operaţionale desfăşurate în România: PO Regional, PO de Mediu, PO de Transport şi PO de Competitivitate şi, apoi, va lua o decizie în ceea ce priveşte soarta acestor plăţi. Pe aceste programe existau deja corecţii financiare preventive, adică bani europeni pe care Comisia îi oprise temporar, ca o garanţie. Iar, de la 1 iulie, CE a cerut autorităţilor de la Bucureşti sistarea trimiterii cererilor de decontare, până la o data care urmează să fie decisa, interval în care Executivul comunitar va analiza dacă autorităţile române au respectat condiţiile asumate la finele anului trecut. În decembrie 2011, Comisia Europeana a permis reluarea plăţilor către România pentru cele patru programe, dar cu condiţia ca CNADNR să îndeplinească, până la sfârşitul lunii iunie 2012, o serie de cerinţe legate de organizarea internă a autorităţilor de management şi de achiziţiile publice. Neregulile şi suspiciunile de fraudă descoperite acum ar putea cântări însă destul de greu în auditul CE.
Construcţia autostrăzii Arad-Nădlac, care va avea 38.8 de kilometri, două poduri, 11 pasaje, trei noduri rutiere, un centru de întreţinere şi două zone de servicii, a fost împărţită în două tronsoane. Primul este executat de asocierea româno-portugheză Romstrade-Monteadriano Engenharia e Construcao-Donep Construct, pentru 115,8 milioane euro, iar la al doilea tronson lucrează compania germană Alpine Bau, valoarea contractului fiind de 124,45 milioane euro. În total, 240.25 milioane de euro, bani asiguraţi din Fondul de Coeziune al Uniunii Europene.
Lucrările au început în toamna anului trecut, termenul de finalizare a ambelor tronsoane ale Autostrăzii Arad-Nădlac fiind anul 2013. Dar, după numai circa două luni, mai mulţi kilometri construiţi au trebuit dărâmaţi, pentru că miile de tone de pământ folosite pentru terasament nu au putut fi tasate corespunzător, fiind necesara înlocuirea sortimentelor de agregate şi pământ. Apoi, în martie 2012, ministrul Transporturilor de atunci le-a reproşat constructorilor autostrăzii întârzieri în derularea lucrărilor. Iar acum, prin sistarea plăţilor, s-ar putea ajunge la prlungirea termenului de execuţie.