Noul star al Ford va avea drept competiţie, la nivel internaţional cât şi pe piaţa locală, mai multe modele de clasă B, monovolume care s-au impus deja, dar şi pe Lodgy, primul model Dacia fabricat în Maroc.
Este adevărat că fac parte din clase diferite, considerând specificaţiile constructorilor, însă în piaţă concurenţa ţine mai mult decât de fişa tehnică. Lodgy, unul dintre concurenţii principali, are de partea sa preţul, fiind de altfel şi cel mai avansat model Dacia de până acum din punct de vedere tehnologic.
Ford B-Max a fost prezentat în cadrul Salonului Auto de la Geneva iar săptămâna trecută a fost lansat pe piaţa locală, preţul de pornire fiind de 13.400 de euro pentru versiunea de bază, Ambiente, cu motorizarea 1.4 90 CP. Henrik Nenzen, directorul Companiei Naţionale de Vânzări a Ford în România, a declarat în cadrul lansării naţionale că focusul clienţilor se va regăsi la echiparea Trend, tot cu motorizarea 1.4 şi 90 CP.
În cele 2.000 de unităţi B-Max pe care Ford vrea să le comercializeze anul viitor vor fi incluse însă şi modele echipate cu motorizarea inovativă de 1.000 cmc. Preţul unui model B-Max echipat cu propulsorul 1.0 100 CP, în echiparea Trend are un preţ de achiziţie care porneşte de la 14.650 de euro cu TVA inclusă. Echiparea Trend cuprinde computer de bord, volan îmbrăcat în piele, oglinzi reglabile electric şi încălzite, dar şi pachetul First Edition, care potrivit lui Henrick Nenzen are o valoare de 1.600 de euro. First Edition, gratuit pentru clienţii care comandă un B-Max până în septembrie, are aer condiţionat, radio-CD cu Bluetooth, oglinzi rabatabile electric şi senzori de parcare.
În concluzie avem de-a face cu o echipare mai mult decât decentă fără a fi nevoie să adăugăm opţionale care de obicei urcă destul de mult preţul maşinii.
Cred că preţul de pornire este foarte atractiv pentru o maşină inovativă. Nu vrem să vindem maşini „naked”, avem echipări cu multe elemente, şi mai avem de partea noastră economia de combustibil”, a spus Nenzen.
Consumul este, nu în ultimul rând şi un avantaj tactic faţă de concurenţă, propulsorul de 1.000 cmc. furnizând o putere similară cu motoarele concurente de cilindree mai mare dar cu un consum mediu de 4,8 l/100km, mai mic cu cel puţin 1,2 litri.
Dimensiunile şi versatilitatea în utilizare fac ca B-Max să poată concura de la egal la egal şi cu modele de clasă B cât şi cu monovolume de clasă compactă. La acest lucru ajută accesul facil în habitaclu, cu o deschidere de 1,5 m rezultată din eliminarea montantului central. Spaţiul de depozitare standard este mai mic decât al modelelor concurente precum Opel Meriva sau Citroen C3 Picasso, dar modularitatea interioarăpermite, prin rabatarea scaunelor, obţinerea unui spaţiu de 1.300 de litri.
Dacia Lodgy este, paradoxal, modelul constructorului autohton ce trebuie să concureze cu B-Max, care va fi asamblat la Craiova, dar este totodată şi primul model Dacia care nu este fabricat la Mioveni ci doar în Maroc. Probabil fabricarea în România ar fi tăiat câteva sute de euro din preţ, aferente costului de transport, dar şi aşa Lodgy poate duce o luptă dreaptă.
Nu are în echipare elemente precum senzorii de parcare sau sau oglinzi rabatabile electric dar are abantajul spaţiului. Din punct de vedere al portbagajului, Lodgy în versiunea cu 5 locuri are un volum de depozitare de 827 litri, de 2,5 ori mai mare decât al lui B-Max.
În echiparea medie, Ambiance cu 5 locuri, şi motorizarea de 1.6 litri benzină şi 85 CP Lodgy vine cu jante de oţel, ABS, oglinzi reglabile manual, geamuri electrice faţă şi radio CD cu comenzi pe volan, mufă jack, USB şi Bluetooth. Toate acestea pentru 10.500 de euro, cu 3.000 de euro mai puţin decât echiparea medie a B-Max. Chiar dacă la toate acestea adăugăm echipări suplimentare: aer condiţionat – 780 euro, proiectoare ceaţă – 100 euro, sistem de navigaţie -300 de euro, ASR – 300 de euro şi Pack Comfort – 150 de euro, ajungem doar la 12.130 euro.
Pe de altă parte, la un preţ apropiat de cel al B-Max Trend, cu motorizare 1.0 EcoBoost, un model Lodgy Laureate poate fi echipat cu mult mai modernul motor de 1.2 litri Tce de 115 CP, are deja aer condiţionat instalat precum şi Pack Confort inclus.
Opel Meriva, cu un preţ de pornire de 15.625 de euro pentru echiparea comparabilă Enjoy, cu motorizarea 1.4 litri ECOTEC de 100 CP, porneşte în luptă deja cu un dezavantaj de circa 1.000 de euro faţă de B-Max în ceea ce priveşte bugetul de achiziţie. Cu toate acestea, Meriva poate fi cel mai competitiv model faţă de noua creaţie Ford, având acelaşi sistem invers de deschidere a uşilor, chiar dacă păstrează în caroserie montantul central. Designul este integrat în tendinţele actuale iar echiparea include mai multe dotări standard care sunt deja normale şi de aşteptat: oglinzi reglabile electric şi încălzite, aer condiţionat, plafonieră spate, proiectoare pentru ceaţă, radio CD, ABS, airbag-uri frontale, laterale şi cortină, dar şi ESP. Este ceva mai scump decât B-Max, nu are un sistem multimedia similar, dar este comparabil din punct de vedere al dimensiunilor, are mai mult spaţiu, şi fiabilitatea dovedită a propusoarelor din gamă, spre deosebire de nou lansatul 1.0 EcoBoost al Ford.
Citroen C3 Picasso, un monovolum inedit al francezilor de la PSA, pare să nu fi pornit cu dreptul, cel puţin pe piaţa locală, având în vedere vânzările anului trecut şi din primele două luni ale anului. Ca şi parametri, C3 Picasso se integrează perfect în panelul concurenţei, cu o motorizare bună, 1.4 VTI de 95 CP, şi un preţ de 14.375 de euro pentru echiparea comparabilă Seduction. C3 Picasso are în versiunea aleasă pentru comparaţie aer condiţionat inclus, computer de bord, geamuri electrice faţă acţionate electric, radio CD şi limitator de viteză. Are un volum al portbagajului maimare decât B-Max dar inferior faţă de Lodgy sau Meriva, dar plusează la siguranţă cu un set complet de airbag-uri.
Hyundai ix20 este un model care se încadrează un monovolum de clasă mică ce se încadrează perfect în limitele de dimensiuni stabilite de concurenţa europeană din aces segment. Mult mai interesant în legătură cu modelul coreean este faptul că are de partea sa parametri mai buni decât concurenţii săi. Pornind de la motorizare, care se încadrează în limitele comparate, și până la consum, emisii sau volum al portbagajului, ix20 este cel mai cuminte elev al clasei. Se poate observa aici faptul că oamenii de marketing ai Hyundai au studiat cu atenție piața, căutând să respecte limitele impuse.
Vorbind de preț, este mai ieftin decât B-Max, Meriva sau C3 Picasso, echiparea medie pornind de la 13.220 de euro. Sunt incluse şase airbag-uri, alarmă, ESP, jante aliaj, proiectoare pentru ceaţă, oglinzi electrice încălzite, climatizare automată, geamuri electrice, volan şi schimbător îmbrăcate în piele, port USB, sistem audio radio CD, asistenţă la pornirea în rampă şi chiar şi sistem de monitorizare a presiunii în pneuri.
Impresionant, Hyundai a făcut din monovolumul său de clasă mică cel mai competitiv model din segment, depăşind la preţ toţi concurenţii, în afară de Lodgy, şi având o echipare superioară, care tinde spre cea a unui model de clasă medie.
Honda Jazz, se află în al cincilea an de viaţă comercială şi este un reper cunoscut în clasa B. Echiparea Comfort,comparabilă cu echiparea Trend a modelului B-Max, este disponibilă în România la preţ de 14.868 de euro cu taxele incluse şi are de partea ei dotări bogate. Între elementele incluse se află climatizarea automată, comenzi audio pe volan, un computer de bord multi-informaţional, cruise-control, un arsenal de airbag-uri şi o serie întreagă de sisteme de suport: distribuţie electronică a forţei de frânare (EBD), control al tracţiunii (VSA), asistenţă la frânare (EBA) şi bineînţeles ABS. Japonezii nu au uitat de jantele de aliaj, în condiţiile în care majoritatea competitorilor oferă la acelaşi tarif doar jante de oţel, şi au adăugat rabatarea electrică a oglinzilor, faruri cu halogen, proiectoare de ceaţă, şi un sistem audio complet, cu mufă USB. De partea sa Jazz are şi o calitate superioară la nivelul detaliilor de asamblare a interiorului, aspect neglijat de obicei la modelele de clasă mică.
Nissan Note, nu este un monovolum cu o prezenţă foarte importantă pe şoselele autohtone, cu toate că are în spate tehnologia şi tradiţia Nissan de a face automobile de o calitate superioară. Tehnologic, motorizarea de 1,4 litri de 88 CP nu plasează note ca o primâ alegere, însă consumatorulpoate fi convins de fiabilitatea dovedită a propulsorului. Cu un preţ relativ încadrat în piaţă, de 14.490 de euro pentru echiparea Acenta, echivalentă ca poziţionare cu B+Max Trend, Note promite dotările regăsite în mare parte şi la concurenţă: jante de aliaj oglinzi reglabile electric şi încălzite, volan îmbrăcat în piele, aer condiţionat, geamuri electrice, radio CD, comenzi pe volan, cruise control şi elementele standard de siguranţă.
Kia Soul,a fost lansat ca un monovolum de clasă mică, fiind ulterior repoziționat de producătorul coreean pentru a-i face loc celuilalt MPV, Venga. Dimensiunile şi preţul de spun că este un vehicul mic însă sub capotă regăsim un propulsor ce dezvoltă o putere de 140 de cai, specifică SUV-urilor și crossoverelor. Avem seria obişnuită de echipare: geamuri acţionate electric, radio, CD cu USB, cablu iPod,comenzipe volan, aer condiţionat şi jante de aluminiu, dar parcă propunerea coreenilor tot nu se potriveşte. Este înaltă, are capacităţi dinamice, un design neobişnuit dar găsim imediat încă un amănunt nelalocul lui: portbagajul minuscul, mult sub pragul stabilit de colegii de segment.
Kia Venga, o prezenţă placută în segmentul B, are la dispoziţie mai multe echipări decât mulţi competitori direcţi însă cea direct concurentă cu B-Max Trend este 1.4 GSL MT Plaz, cu un preţ ce trece uşor de 14.000 euro. Dotările sunt toate la locul lor şi sunt chiar premium încă de la echipări ieftine, conceptul designului ajută la crearea unei imagini bune dar la final pare că nu reuşeşte să convingă consumatorii. La mijloc ar putea fi încă o uşoară reticenţă faţă de originea producătorului dar şi faptul ca segmentul nu adună foarte mulţi fani.
Skoda Roomster este pionierul monovolumelor „ciudate”. În urmă cu aproape 5 ani modelul a intrat în piaţă fiind apoi actualizat în 2010, în ceea ce priveşte designul şi tehnologia. Chiar dacă designul său nu a fost primt bine la început, Skoda Roomster a convins şi se menţine încă în topul vânzărilor de monovolume. Are echipare completă, un preţ competitiv, şi nu în ultimul rând girul tehnologiei VW.
Producator/Model | Citroen C3 Picasso | Dacia Lodgy | Ford B-Max | Hyundai ix20 | Honda Jazz |
Motor | 1.4 VTI | 1.6 MPI | 1.0 EcoBoost | 1,4 | 1,4 |
Putere/Cuplu | 95 CP/135 Nm | 95 CP/134 Nm | 100 CP/200 Nm | 90 CP/137 Nm | 100 CP/127 Nm |
Consum l/100 km | 6,4 | 7,1 | 4,8 | 6,0 | 5,5 |
Viteza maxima | 178 | 160 | 185 | 168 | 182 |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,2 s | 14,5 | 12,5 s | 12,8 s | 11,4 s |
Emisii Co2 g/km | 149 | 165 | 109 | 140 | 126 |
Volum portbagaj/litri | 385 | 827 | 326 | 440 | 337 |
Echipare | Seduction | Ambiance 5 | Trend | Comfort | Comfort |
PREȚ | 14.375 euro | 10.500 euro | 14.650 euro | 13.220 euro | 14.868 euro |
Producator/Model | Kia Soul | Kia Venga | Nissan Note | Opel Meriva | Skoda Roomster |
Motor | 1,6 GSL | 1.4.GSL | 1,4 | 1.4 ECOTEC | 1.2 TSI |
Putere/Cuplu | 140 CP/157 Nm | 90 CP/137 Nm | 88 CP/128 Nm | 100 CP/130 Nm | 86 CP |
Consum l/100 km | 6,4 | 6 | 5,9 | 6,1 | 5,7 |
Viteza maxima | 185 | 167 | 165 | 177 | 172 |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,4 | 12,9 | 13,4 | 13,9 | 12,6 |
Emisii Co2 g/km | 149 | 140 | 139 | 143 | 134 |
Volum portbagaj/litri | 222 | 440 | 280 | 400 | 450 |
Echipare | Play | Play | Acenta | Enjoy | Ambition |
PREȚ | 14.825 euro | 14.074 euro | 14.490 euro | 15.625 euro | 14.086 euro |
Model | Preț Eur | Motorizare bază | Lungime | Ampatament | Lățime |
Honda Jazz | 14.248 | 1.4 l 100 CP | 3,9 | 2,49 | 1,69 |
Opel Meriva | 14.170 | 1.4 l 100 CP | 4,28 | 2,64 | 1,81 |
Nissan Note | 13.490 | 1.4 l 88 CP | 4,1 | 2,6 | 1,69 |
Kia Soul | 13.429 | 1.6 GSL 140 CP | 4,12 | 2,55 | 1,78 |
Ford B-Max | 13.400 | 1.4 l 90 CP | 4,06 | NA | NA |
Kia Venga | 13.277 | 1.4 GSL 90 CP | 4,06 | 2,61 | 1,76 |
Citroen C3 Picasso | 12.750 | 1.4 VTi 95 CP | 4,07 | 2,54 | 1,76 |
Skoda Roomster | 11.882 | 1.2 HTP 70 CP | 4,21 | 2,62 | 1,68 |
Hyundai ix20 | 11.846 | 1.4 l 90 CP | 4,1 | 2,61 | 1,76 |
Dacia Lodgy | 9.500 | 1.6 l 85 CP | 4,49 | 2,81 | 1,75 |