Peugeot 208 este, teoretic, a opta generație din seria 200, deși abia după 205 putem vorbi despre supermini-uri veritabile. Primul test a fost realizat cu ocazia lansării pe piața din România.
Istoric
Peugeot 208 este cel mai recent reprezentat al seriei 200, o serie care a debutat în gama mărcii cu foarte mult timp în urmă, în anii 30 ai secolului trecut, și care a avut reprezentanți de seamă în istoria automobilului. În istoria recent, 205 este modelul care a adus mașina de clasă B a mărcii acolo unde o știm astăzi, fiind considerat, în același timp, cel care a contribuit decisive la revirimentul Peugeot din anii 80. S-a vândut în peste 5 milioane de exemplare, dar a fost depășit de 206, un model atât de reușit încât se mai vinde și astăzi pe unele piețe.
Design
Aspectul exterior al lui 208 putem spune că pleacă de la silueta și proporțiile lui 207, dar se duce mult mai departe în privința detaliilor. De altfel, se pare că aici se concentrează întreaga atenție a designerului, întrucât descoperim unghiuri, suprafețe diverse, linii aproape în orice colț al mașinii. Farurile au o formă pe care nu o mai găsești, cu certitudine, la nici un alt automobil, iar caroseria este brăzdate pe toate părțile de suprafețe curbate, de muchii neregulate, astfel încât te aștepți în fiecare moment să afli că de fapt nu este o mașinărie, ci o vietate.
Confort
Trebuie spus încă de la început că 208 este una dintre puținele mașini – poate singura – care au scăzut în lungime de la o generație la alta. Este un lucru de lăudat, din două motive: în primul rând, această creștere continuă duce la denaturarea ideii de clasă, de segmentare, făcând din modele altădată compacte și robuste niște mici vaporașe; în al doilea rând, provocarea designerilor și a inginerilor Peugeot a fost să reducă dimensiunile exterioare și în același timp să ofere mai mult spațiu la interior. Iar acest lucru chiar s-a întâmplat. Printre trucurile care au ajutat la acest lucru se numără micșorarea volanului, schimbarea arhitecturii bordului, cu cadranele plasate deasupra, și chiar o redimensionare a scaunelor, cele de pe mașina de test fiind foarte bine conturate, cu sprijin lateral. Interiorul modelului testat, un ALLURE, arăta rafinat, cu materiale peste medie, inclusiv o piele ecologică ce îmbrăca bordul. De asemenea, o mulțime de finisaje lucioase, ce-mi amintesc de interiorul lui DS3, completează dorința designerilor de a face din această mașină un obiect sclipitor.
Funcționalitate
Noua poziție a cadranelor, împreună cu volanul mai mic, schimbă total unghiul de vizibilitate. Practic, cadranele sunt adăugate deasupra bordului, în locul unde ar trebui să fie head-up displayul, ușurând citirea în timpul mersului. Unghiul de citire este pe deasupra volanului, însă acest lucrur depinde foarte mult de înălâimea șoferului și de poziția la volan. O altă caracteristică este toch-screen-ul mare cât o tabletă, care se găsește între opțiuni sau în standardul versiunilor superioare. Acesta include toate funcțiunile multimedia și aduce în premieră acest tip de instrument în clasa supermini. Toate comenzile analogice dispar, în consecință, cu excepția butonului de volum. Spațiile de depozitare sunt în limita clasei, dar portbagajul reușește să rămână în parametri buni, cu aproape 300 de litri, comparabil practic cu clasa C.
Performanțe
Motorul testat a fost 1.6 e-HDi de 92 CP, versiunea light a acestei cilindree, care mai poate fi cumpărat și cu 115 CP. Deși nu este o noutate, nu putem să nu remarcăm calitățile propulsorului în combinație cu mecanica reușită și caroseria care cântărește doar puțin peste 1 tonă. Astfel, puterea este resimțită mult mai prolifică, cuplul este pus în valoare foarte eficient de cutia în 6 trepte, iar rezultatul este o mașină foarte vioaie, cu un potențial nebănuit, în timp ce consumul rămâne la valori infime, creu de crezut pentru un motor de 1.6 litri. Dacă valoarea oficială a consumului mediu este de 3,8 litri/100 km (4,3 urban), valorile reale, consemnate în trafic nu depășesc cu 1 – 1,5 litri aceste cifre.
Manevrabilitate
Din punct de vedere al comportamentului pe șosea, 208 este fără discuție mai bun decât predecesorul, atât în materie de manevrabilitate, direcție, sistem de frânare, cât și de suspensii. Greutatea redusă se face simțită încă o dată, plăcerea de a conduce acest model la orice viteză fiind una reală.
Siguranță
Testul EurNCAP a fost realizat aproape simultan cu lansarea din România, acesta consfințind cele 5 stele pe care Peugeot le obține în mod curent pentru modelele sale. 208 a fost remarcat de EuroNCAP, împreună cu modelele testate în aceeași perioadă, pentru gradul ridicat de protecție a pietonilor.
Tehnologie
Motoarele ecologice e-HDi, alături de tehnologia start-stop, ESP-ul de ultimă generație, prezent în stadard, care include și celelalte sisteme de asistență (ASR, CSD, AFU, REF) moștenirea Peugeot regăsită sub caroseria acestui model.
Concurență
Competiția este extrem de mare pe acest segment, fiind practic cel mai voluminos după cel compact. Chiar dacă 207 a fost cândva și cel mai vândut model de clasă B în Europa, astăzi Ford Fiesta, VW Polo și Opel Corsa se află în topul vânzărilor, iar noul 208 are o misiune extrem de grea, dacă dorește, așa cum au declarat reprezentanții Peugeot, să revină pe prima poziție.
Costuri
Cheltuielile de utilizare și de deținere pentru 208 pleacă în primul rând de la preț. Noua generație costă 10.437 euro, un preț de lansare care include și o reducere de 496 de euro, valabil pentru motorul 1.0 în 3 cilindri, care nu este disponibil la lansare. Comparativ cu concurența, prețul este situat la același nivel, diferența fiind făcută de promoțiile fiecăruia. Renault Clio, de exemplu, are acum un discount de 1.400 de euro, dar este un model la finalul vieții. Cel mai vândut model din segment, în România, este tot Fiesta, care are un preț de 11.050 euro, fără ofertele curente prin Rabla. Din punct de vedere al valorii de revânzare, Peugeot se plasează într-o zonă de mijloc, la fel și cu cheltuielile de întreținere.
Concluzii
Peugeot 208 este o mașină aparte, pentru că are curajul să schimbe ceva în modelul de abordare pentru acest segment. Mai mult, targetarea către zona feminină este tot un act de curaj și le dorim celor de la Peugot să reușească.
Istoric – 10
Design – 9
Confort – 7
Funcționalitate – 8
Performanțe – 8
Manevrabilitate – 9
Siguranță – 10
Tehnologie – 8
Concurență – 8
Costuri – 9