Audi A4 face-lift – 2.0 TDI (2008 – prezent)

0
263

FOTOGRAFII: ANDREI TOBOȘARU

Cel mai vândut model al mărcii din Ingolstadt a trecut printr-o revizuire la jumătatea vieții, păstrându-și în același timp calitățile incontestabile.

Istoric

Audi A4 are o poveste lungă, care începe cu Audi 80, dar și cu nebunia numită quattro. Sub actuala denumire modelul a apărut în 1994, într-un moment în care Audi începea ofensiva de recuperare a distanței față de cei doi competitori germani, BMW și Mercedes-Benz. Până la versiunea B4, s-a numit Audi 80, cu derivate, inclusiv Audi 90 și Audi S2. De la B5 au apărut 4 generații, cea mai recentă fiind lansată în 2007, la salonul de la Frankfurt, și introdusă pe piață în 2008. O poveste frumoasă, presărată cu rezultatele din competițiile de motorsport, cu care nu multe automobile se pot lăuda.

 

Design

Aspectul actualului model A4 este în egală măasură asemănător cu cel anterior, dar și cu cel al restului gamei. Aceasta este politica de design a mărcii, a început odată cu instalarea, cu ani în urmă, a actualului președinte al Grupului VW, Martin Winterkorn, în fruntea mărcii, pe atunci acesta luându-și alături pe celebrul Walter de Silva. Trecerile de la o generație la alta sunt foarte line, la fel și transformările de tip face-lift, axate mai ales pe schimbări de material, motorizări noi și mici ajustări estetice. Lăsând la o parte chestiunile de strategie, nivelul detaliilor, elementele specifice, materialele exterioare sunt la superlativ, ca deobicei. Un plus este pachetul S line, care echipa modelul testat, și care rafinează aspectul mașinii, mai ales la detalii (ornamente, praguri, eșapament, dar și jante/anvelope etc.).

 

Confort

Interiorul este practic neschimbat, foarte puține detalii fiind schimbate față de momentul lansării în 2008. Scaune de tip executive, confort specific unei limuzine, la fel și pentru pasagerii din spate, interiorul se simte exact acolo unde e poziționată mașina, în segmental mediu premium. Deși materialele nu lasă prea mult loc compromisurilor, arhitectura consolei trădează anul nașterii, simțindu-se nevoia mai rapidă a noii generații. Pe ansamblu nu există motive de reproș, calitatea precepută fiind indiscutabilă. Și aici se simt detaliile pachetului S line.

 

Funcționalitate

Din punct de vedere al ergonomiei comenzilor, modelul testat dispunea de MMI cu comandă pe panoul de comandă vertical, și nu pe consola orizontală, ceea ce face ceva mai puțin comod reglajul. În rest, vizibilitatea este bună, iar sistemul multimedia rămâne cel mai intuitive de pe piața premium. Un minus pentru spațiile de depozitare ale șoferului, raportat la clasa din care face parte.

 

Performanțe

Motorul testat am putea spune că este un clasic, deși a trecut prin importante transformări de la data inventării lui în grupul VW. Prima percepție vizavi de motor este zgomotul, incredibil de redus pentru un diesel. Explicația este dată, se pare, de anitfonarea mașinii, deoarece persoanele din exterior au reclamat nivelul la fel de mare al sunetului ca și până acum. Din punct de vedere al performanțelor, motorul este suficient pentru greutatea mașinii și pentru cerințele acestei clase, împreună cu cutia manuală constituind o pereche eficientă: reprize bune, cu rezerve de accelerație și consum foarte redus. Pentru solicitări extreme, trebuie totuși să utilizezi la maximum cuplul și puterea. Consumul s-a păstrat între 6,5 litri în regim normal de rulare și puțin peste 8 în trafic și regim sportiv.

 

Manevrabilitate

Senzația pe șosea este absolute liniștitoare. Aste aceeași senzația pe care mi-au transmis-o dintotdeauna limuzinele de clasă medie, în plus, față de cele din clasa superioară, aducând și robustețea dată de greutatea rezonabilă. Suspensia este confortabilă, răspunde bine la denivelări și asigură un support peste medie în situații solicitante, gen viraje în ac de păr, frânări, evitări bruște, cu precizarea că mașina testată beneficia de pachetul S-line, cu suspensii sport. La fel direcția, precisă, cu un feedback sufficient de bun. Un plus de comportament este dat de diferențialul cu alunecare limitată, acționat electronic, care distribuie în acest fel cuplul pe roțile motrice.

Siguranță

Audi este unul dintre liderii siguranței în acest moment, A4 numărându-se printre modelele care au primit 5 stele la testele EuroNCAP, cu punctaj foarte mare pentru șofer și pasagerul din dreapta, de asemenea mare pentru copiii de pe bancheta spate, cu minus doar la protecția pietonilor. ESP-ul este standard, dar la siguranța asistată singura depunctare a venit de la absența limitatorului de viteză în echiparea de bază.

 

Tehnologie

A4 nu mai este în acest moment un vârf de tehnologie, din cauza numărului de ani care au trecut de la lansare, însă păstrează în continuare atuurile pe care nu multe mărci au reușit să le obțină în acest interval. Platforma pe care a fost construit, MLB (platforma modulară longitudinală) este una de succes în grup, A4 fiind de altfel primul model care a fost dezvoltat pe aceasta. A fost urmat de toată gama de la A5 până la A8, precum și de SUV-ul Q5. Pe lângă faptul că aceasta permite construirea de modele de diferite lungimi, chiar pe aceeași linie de fabricație, îi este specifică amplasarea grupului motopropulsor mai spre spate, cu o distribuire a maselor mult mai echilibrată.

 

Concurență

Principalii adversari sunt, fără discuție, BMW Serie 3 și Mercedes-Benz C Class. BMW are marele avantaj de a fi schimbat generația chiar anul acesta. Este de altfel și liderul segmentului la nivel global. Lista concurenților mai include Volvo S60, Infiniti G sau Lexus IS, cu volume mult mai mici. Principalii clienți noi vin din segmentul inferior sau din clasa medie de volum.

 

Costuri

Prețul de achiziție este cel mai bun din trioul german, în condiții de echipare comparabile. De asemenea, costurile de utilizare sunt foarte bune, comparând valoarea de revânzare pentru tot segmentul. Txele și impozitele sunt comparabile, singurul minus fiind dat de procentul mare de pierdere de preț la revânzarea după 3 ani, comparativ cu clasa medie de volum.

Concluzii

Audi A4 rămîne o mașină perfect recomandabilă la achiziție, în ciuda faptului că se află la jumătatea vieții. Marele avantaj este apartenența la o gamă care îi asigură și imagine și valoare. Dincolo de aceste considerente, tehnologia și performanțele îi asigură o serie de calități incontestabile pentru cei care caută o limuzină din clasa executive.

Istoric 10
Design 8
Confort 9
Funcționalitate 9
Performanțe 8
Manevrabilitate 9
Siguranță 10
Tehnologie 9
Concurență 9
Costuri 8

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.